عصر خودرو

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۳۶۰ میلیارد تومانی در مناطق نفت خیز

عصر بازار- دولت یازدهم معتقد است که«مردم مناطق نفت‌خیز باید از نتیجه صنعت نفت بهره‌مند شوند» و از ابتدای دولت نیز بر این موضوع تأکید کرده و اقدامات ویژه‌ای نیز انجام داده است.

سرمایه‌گذاری ۳۶۰ میلیارد تومانی در مناطق نفت خیز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایران، هفته گذشته در مراسم بهره‌برداری از 3 میدان نفتی بار دیگر حسن روحانی بر محرومیت زدایی از مناطق نفتی و به‌کارگیری حداکثری از نیروی کار بومی تأکید کرد. وزیر نفت نیز در این مراسم از سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی در پنج سال آینده خبر داد و گفت: با این سرمایه‌گذاری، چهره خشن فقر و محرومیت از منطقه برداشته می‌شود. در این زمینه سهم دو استان خوزستان و بوشهر قطعاً بیشتر از نقاط دیگر خواهد بود. به همین بهانه سراغ مهدی یوسفی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس رفتیم تا اهم اقدامات وزارت نفت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی طی سه سال اخیر را از زبان وی بشنویم. میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان مشترک ایران در محدوده شهر عسلویه و استان بوشهر واقع شده است.

    به دستور وزیر نفت قرار است که امسال 3 درصد از حجم سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفتی در مناطق نفت خیز سرمایه‌گذاری شود. به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس این درصد تقریباً برابر با 360 میلیارد تومان است. یوسفی با بیان اینکه سهم دو استان خوزستان و بوشهر از این منابع مالی بیشتر از نقاط دیگر است اظهار کرد: در سه سال اخیر دولت با بدترین شرایط مالی که حتی در پرداخت حقوق هم با مشکل مواجه می‌شد دست به افزایش سهم مناطق نفتی زد. وی افزود: از این محل در استان بوشهر 30 میلیارد تومان از بزرگراه اهرم-برازجان-گناوه پشتیبانی مالی شد. حمایت مالی در بزرگراه دیر به بوشهر و بهره‌برداری از بوشهر تا دلوار بخش دیگری از این طرح است. رشد 45 درصدی این طرح 200میلیارد تومانی به معنی سرمایه‌گذاری صنعت نفت به میزان 90 میلیارد تومان در آن است.

    مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: طرح آبرسانی به شهرستان جم با پرداختی 90 میلیارد تومان یکی دیگر از کارهایی است که در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در این سه سال انجام شد. کل طرح 160 میلیارد تومان است و با حمایت وزارت نفت بزودی طرح به اتمام خواهد رسید. وی ادامه داد: طرح آبرسانی شهرستان نخل‌تقلی هر سال 8 میلیارد تومان هزینه دارد و وزارت نفت این کار را به عهده گرفته است.

    یوسفی با بیان اینکه بیمارستان شهرستان دیر با پرداخت 11میلیارد تومان و بیمارستان کنگان با 6/2 میلیارد تومان از جمله طرح‌های بیمارستانی است که وزارت نفت مبادرت به اجرای آن کرد، گفت: با اهتمام وزارت نفت 60 طرح کوچک نظیر خانه بهداشت و مدرسه در این سه سال شروع و به بهره‌برداری رسید و مدارس کانکسی جمع شد. وی حمایت از تیم‌های ورزشی منطقه، کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان و برگزاری کلاس‌های فنی و حرفه‌ای را از دیگر اقدامات برشمرد و اذعان کرد: در حال حاضر به دستور وزیر نفت دو قرارداد جاری فنی و حرفه‌ای داریم.

    به گفته یوسفی در زمینه اشتغال نیز تاکنون هر واحدی که به بهره‌برداری رسیده کمتر از 60 درصد جذب بومی نداشته است. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تصریح کرد: اینک سهمی که از هر طرح به بومیان منطقه داده می‌شود و مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت در این مناطق نفت خیز حتی قابل مقایسه با سه سال قبل نیست و این موضوعی است که رئیس جمهوری و وزیرنفت بر آن تأکید ویژه‌ای داشته‌اند.

    جریمه میلیاردی پتروشیمی‌ها  در نبود HSE

    آلوده بودن هوای مناطق نفت خیز یکی از شکایت‌های بومیان آن است که در قالب مسئولیت‌های اجتماعی تعریف نمی‌شود اما دولت توجه ویژه‌ای به آن دارد. یوسفی در این خصوص با بیان اینکه محیط زیست پاک خواسته بحق مردم منطقه است گفت: صنعت نفت در تمام این سال‌ها فعالانه در این مورد ورود کرده است. البته در حوزه HSE (ایمنی، سلامت و آموزش) اگرچه فعالیت‌هایی انجام شده اما باز هم کار زیادی وجود دارد. گفتنی است، پالایشگاه‌های کشور از جمله پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی اگرچه بخشی از گاز را در برجک‌های فلر می‌سوزانند اما همگی بهتر از حد استاندارد طراحی شده اند و سوختن این گاز به معنی غیر استاندارد بودن پالایشگاه‌ها نیست.

    یوسفی  توضیح داد: پالایشگاه‌های منطقه هر کدام به طور مستقل خوب و مطابق استاندارد کار می‌کنند. اما وقتی 28 فاز گازی به طور همزمان کار می‌کنند و همین تعداد مجتمع‌های پتروشیمی نیز ساخته شده، آلودگی زیاد خواهد شد و معنی آن غفلت دولت نیست. وی در ادامه گفت: واگذاری پتروشیمی‌ها به بخش خصوصی کمی سهل‌انگاری در بحث(HSE) به دنبال داشت اما اکنون با حساسیت وزارت نفت نسبت به ایمنی و محیط زیست شرایط تغییر کرده است.

    فرمانده ارشد HSE پارس جنوبی اذعان کرد: با خصوصی‌سازی در مجتمع‌های پتروشیمی شاهد سردرگمی بودیم اما اکنون به عملکرد تمام واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی نظارت می‌شود. حتی وزیر نفت این اجازه را داده است که در صورت مشاهده تخلف خوراک پتروشیمی‌ها قطع شود. اخیراً تصمیم گرفته شد که اگر این واحد‌ها آلایندگی ایجاد کنند جریمه سنگینی نیز از آنها اخذ شود. یوسفی در این خصوص تصریح کرد: منطقه ویژه انرژی پارس و سازمان حفاظت محیط زیست بر عملکرد این واحدها نظارت می‌کند. پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در صورتی که نکات فنی و ایمنی را رعایت کنند و محیط را بیش‌از حد استاندارد آلوده نکنند، معافیت مالیاتی می‌گیرند. اما اگر نتوانند از ما گواهینامه محیط زیست را دریافت کنند و نشان داده شود که آلاینده هستند این مالیات بخشیده نخواهد شد و حتی جریمه‌های میلیاردی نیز می‌شوند.

    برچسب ها