عصر خودرو

رشد قیمت نفت با موتور اوپک

عصر بازار- بازار نفت همچنان به تحولات اوپک چشم دوخته و منتظر برگزاری نشست این سازمان طی ۱۰ روز آینده است.

رشد قیمت نفت با موتور اوپک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هرچند که بدبینی به مذاکرات اخیرا به خصوص بعد از بر‌گزاری انتخابات آمریکا و انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور، قیمت نفت را به سطوح پایینی کشاند، اما با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری این نشست خوش‌بینی به حصول توافق بین اعضای این سازمان افزایش می‌یابد. در آخرین اظهارات، رئیس‌جمهوری روسیه مجددا از حمایت کشورش از طرح فریز تولید اوپک و آمادگی شرکت‌های روسی برای اجرای این طرح سخن گفته است.

    از سویی، وزیر نفت عراق از تهیه سه سناریو برای همکاری این کشور با اوپک خبر داده است. در پی این اظهارات و افزایش خوش‌بینی به نشست اوپک، قیمت نفت روز گذشته، یعنی در اولین روز معاملاتی هفته در بازارهای جهانی مسیر افزایشی را طی کرد. در این میان توقف رشد دلار که از زمان برگزاری انتخابات آمریکا رشد سریعی را تجربه کرده بود، موجب شد فشار بر قیمت نفت و دیگر بازارهای کالایی کاهش یابد و افزایش قیمت‌ها در روز گذشته را تسریع بخشد. شاخص دلار از 4 نوامبر همزمان با اعلام نتایج انتخابات آمریکا در مسیر افزایشی قرار گرفت به‌طوری‌که در 10 روز کاری، بیش از 2/ 4 درصد رشد کرد و به بیشترین مقدار از سال 2003 رسید. از همین رو روز گذشته شاخص دلار در فاز اصلاحی قرار گرفت و افت اندکی را تجربه کرد.

    بهای نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 15 به وقت تهران) 95 سنت افزایش یافت و به 62/ 46 دلار بر بشکه رسید. برنت، نفت شاخص بازار لندن نیز با 04/ 1دلار افزایش 9/ 47 دلار بر بشکه معامله شد. اعضای اوپک در نشست فوق‌العاده این سازمان که 28 سپتامبر در الجزایر برگزار شد، تصمیم گرفتند تولید خود را کاهش دهند و در سطح 5/ 32 تا 33 میلیون بشکه نگه دارند، با این حال تصمیم‌گیری درخصوص جزئیات این توافق به نشست عادی این سازمان که آخر ماه جاری در مقر اصلی این سازمان در وین برگزار می‌شود، موکول شد.

    با وجود تردید در میزان تاثیر هرگونه توافقی در اوپک بر بازار نفت در بلندمدت، در حال حاضر معامله‌گران بسیار نگران آنچه در نشست اوپک رخ خواهد داد، هستند از همین رو پیش‌بینی می‌شود در کمتر از 10 روزی که تا برگزاری نشست اوپک زمان باقی است، نوسانات زیادی پیش روی بازار نفت قرار داشته باشد. افزایش حجم معاملات آتی در بازار نفت احتمال افزایش نوسانات بازار نفت در روزهای آینده را افزایش داده است. به گزارش بلومبرگ، هفته گذشته حجم معاملات آتی در بازار نفت نیویورک به بیشترین تعداد ظرف 9سال اخیر رسیده است. بر اساس این گزارش، تعداد معاملات در بازار آتی بر سر رشد یا افت قیمت نفت به 47/ 1 میلیون قرارداد رسیده که بیشترین تعداد از نوامبر 2007 تاکنون محسوب می‌شود.

    سه سناریوی نفتی عراق برای اوپک

    وزارت نفت عراق اعلام کرد این کشور در نشست آتی اوپک در وین، برای اجرای توافق محدود کردن عرضه، سه پیشنهاد به اوپک ارائه خواهد داد. به گزارش رویترز، جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده است در نشست پیش‌روی اوپک که 30 نوامبر در وین برگزار خواهد شد، برای اجرای توافق محدود کردن عرضه، پیشنهادهایی را ارائه خواهد کرد. در بیانیه وزیر نفت عراق به جزئیات این پیشنهادها اشاره‌ای نشده اما اعلام شده که عراق در هر گونه طرح کاهشی تولید نفت مشارکت نخواهد کرد.

    لعیبی گفت: درخواست‌های بحق و قانونی عراق نباید به‌عنوان مانعی بر سر راه توافق جدید فریز تولید اوپک تلقی شود. وزیر نفت عراق ماه پیش بعد از توافق الجزایر خواهان معافیت این کشور از طرح کاهش تولید نفت اوپک شده و اعلام کرده بود که این کشور برای مبارزه با گروهک تروریستی داعش نیاز به درآمدهای نفتی بیشتری دارد. از سویی عراق اعلام کرده بود، میزان تولید نفت این کشور که از سوی منابع ثانویه اعلام می‌شود نباید اساس فریز تولید این کشور باشد، چراکه آمار منابع ثانویه بیش از 200 هزار بشکه کمتر از مقدار تولید واقعی این کشور است. منابع ثانویه ماه پیش تولید نفت عراق را 56/ 4 میلیون بشکه در روز اعلام کرده بودند، در حالی که آمار دولتی و رسمی این کشور میزان تولید روزانه ماه اکتبر را 77/ 4 میلیون بشکه می‌دانند.

    مسکو آماده همکاری با اوپک؟

    در این بین، روسیه همچنان به رویکرد دوگانه خود در مقابل اوپک ادامه می‌دهد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده است شرکت‌های نفتی روسیه برای هرگونه همکاری با اوپک آماده هستند، با این حال به نظر می‌رسد مقصود پوتین از «هرگونه همکاری» همان فریز تولید نفت در سطوح کنونی است که وزیر انرژی این کشور پیش از این بارها بر آن تاکید کرده است.

    به گزارش مارکت واچ، پوتین در جمع خبرنگاران در لیما پایتخت پرو در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام برای ایجاد توافق در اوپک ابراز امیدواری و اعلام کرد، شانس حصول توافق در نشست پیش روی اوپک که آخر ماه جاری برگزار می‌شود، زیاد است. به گفته وی، روسیه برای توقف رشد تولید نفت آمادگی دارد و بخش انرژی این کشور هیچ گونه آسیبی از این اقدام نخواهد دید. شرکت‌های بزرگ نفتی (روسی) برای اجرای چنین اقدامی آمادگی دارند و تمام اقدامات لازم را برای تعلیق رشد تولید نیز به‌کار خواهند گرفت. پوتین گفته است، هیچ مشکل خاص و حادی برای کسب توافق اوپک در راستای تعلیق رشد تولید باقی نمانده و انجام آن دشوار نیست. رئیس‌جمهوری روسیه در حالی مواضع کشورش درخصوص نشست اوپک را همان مواضع قبلی اعلام کرد که تاکنون موضع شفاف و روشن روسیه در مقابل اوپک اعلام نشده و اظهارات ضد و نقیضی از این کشور به گوش می‌رسد.

    در واقع پوتین در حالی بارها از آمادگی روسیه برای همکاری با اوپک سخن گفته که دیگر مقامات این کشور از جمله وزیر انرژی روسیه و مدیرعامل روسنفت (بزرگ‌ترین‌ شرکت نفتی روسیه) طی چند ماه اخیر بارها اعلام کرده‌اند تنها حاضر به فریز تولید در سطوح کنونی هستند. از سویی قابل توجه است که تولید نفت این کشور هر ماه رشد کرده و رکورد‌شکنی‌های ماهانه را تجربه کرده است. تولید روسیه در حال حاضر به بیش از 3/ 11 میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین مقدار از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شود. از سویی برخی رسانه‌های این کشور اعلام کرده‌اند که روسیه پیشنهادی درخصوص کاهش 4 درصدی تولید از سوی عربستان سعودی و برخی اعضای اوپک دریافت کرده‌ اما مقامات روس با آن مخالفت کرده‌اند. در واقع روسیه این پیشنهاد را رد و اعلام کرده که برای تعلیق رشد تولید نفت و حفظ آن در سطح کنونی آمادگی دارد، اما کاهش را نمی‌پذیرد. با این حال انتشار اظهارات پوتین در روز گذشته موجب خوش‌بینی به نتیجه‌بخش بودن نشست اوپک در 30 نوامبر شد و رشد قیمت نفت را رقم زد.

    برچسب ها