عصر خودرو

رئیس سازمان بورس خبر داد:

مذاکرات با وزیر نفت برای عرضه نفت خام در بورس

عصر بازار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران از مذاکرات با وزیر نفت برای عرضه نفت خام در بورس خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک قراردادهای آتی و اوراق سلف را در معاملات نفت خام داشته باشیم.

مذاکرات با وزیر نفت برای عرضه نفت خام در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم،  شاپور محمدی  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران  اظهار داشت: در خصوص ورود نفت خام به بورس، مذاکراتی با وزیر نفت داشته ایم و نقطه نظرات سازمان بورس و وزارت نفت در جلسات مشترکی به بحث گذاشته شده است.

    وی افزود: نظر مسئولان سازمان بورس و وزارت نفت در خصوص معاملات نفت خام به صورت اوراق سلف مساعد است و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک قراردادهای آتی و اوراق سلف را در معاملات نفت خام داشته باشیم.

    دولت به دنبال آن است که بعد از عرضه موفقیت آمیز اوراق سلف نفت کوره، اقدام به انتشار و عرضه اوراق سلف نفت خام در بازار بورس و اوراق بهادار ایران کند.

    قرارداد سلف، قراردادی است که بر اساس آن عرضه کننده مقدار معینی از دارایی پایه را بر اساس مشخصات قرارداد سلف در ازای بهای نقدی به فروش می رساند تا در دوره تحویل به خریدار تسلیم کند، خریدار می تواند معادل دارایی پایه خریداری شده را طی قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش رساند.

    نخستین دستورالعمل اجرایی "عرضه و معامله قرارداد سلف نفت" در تاریخ نوزدهم آذرماه سال 90 به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده بود و با 51 ماده و 23 تبصره به تمامی کارگزاری ها ابلاغ شد، اما در مدت 5 سال گذشته با وجود چند نوبت عرضه اوراق سلف نفت کوره، توفیقی در عرضه اوراق سلف نفت خام حاصل نشد.

    اخیراً وزارت نفت و سازمان بورس و اوراق بهادار جلساتی را برای تصمیم گیری در خصوص عرضه اوراق سلف نفتی برای معاملات نفت خام در بازار بورس کشور برگزار کرده اند و به نظر می رسد با ادامه این جلسات، در آینده ای نزدیک شاهد عرضه اوراق سلف معاملات نفت خام در بازار بورس کشور باشیم.

    برچسب ها