عصر خودرو

بار اصلی کاهش تولید اوپک بر دوش عربستان و متحدانش است

عصر بازار- در حالی که تجار نفتی نسبت به اجرایی شدن توافق اوپک برای کاهش تولید و تقویت قیمت ها امیدوارتر شده اند به نظر می رسد بار اصلی کاهش تولید بر عهده کشورهایی نظیر عربستان، کویت، امارات و قطر خواهد بود.

بار اصلی کاهش تولید اوپک بر دوش عربستان و متحدانش است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که هیئت های نمایندگی کشورها نزد اوپک گفته اند که مذاکرات در خصوص تعیین سهمیه تولید کشورها پیشرفت خوبی داشته است، تحلیلگران و تجار نفتی نسبت به اجرایی شدن توافق اوپک برای کاهش تولید و تقویت قیمت ها امیدوارتر شده اند.
    محمد عون، نماینده لیبی در اوپک دیروز در حالی که مقر این سازمان در وین را ترک می کرد گفت، مذاکرات امروز خوب پیش رفت. این نشست دو روزه که به منظور آمادگی برای نشست رسمی هفته آینده وزرای کشورهای عضو برگزار شده، امروز نیز ادامه خواهد داشت.
    تحلیلگران از جمله دامین کوروالین، گفتند: «با افزایش احتمال به نتیجه رسیدن توافق اوپک بازار جهانی نفت در نهایت می تواند در اواخر سال آینده کمبود عرضه را تجربه کند. ما اکنون معتقدیم که عقلانیت قوی ای در بین تولید کنندگان کم هزینه برای کاهش تولید جهت عادی کردن میزان ذخایر نفت خام شکل گرفته است.» این خبرها موجب رشد قیمت نفت در روزهای اخیر شده است.
    سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه سپتامبر پیشنهاد کرد که تولید 14 کشور عضو به 32.5 تا 33 میلیون بشکه برسد که در صورت محقق شدن اولین کاهش تولید در 8 سال گذشته خواهد بود.
    با این حال، موانع موجود بر سر راه این توافق همچنان پابرجاست. ایران که بعد از لغو تحریم های غرب به دنبال باز پس گیری سهم خود از بازار نفت است، به دنبال مستثنی شدن از توافق اوپک است. عراق نیز برآوردهای اوپک از میزان تولید فعلی کشورها را به چالش کشیده است. نشست دیروز و امروز در کنار دیپلماسی فشرده درجریان میان اعضا با هدف حل این اختلافات صورت می گیرد.
    گلدمن ساکس اعلام کرد، از زمان نشست الجزایر در ماه سپتامبر ضرورت دستیابی به توافق درباره کاهش تولیدحتی بیشتر نیز شده است. این بانک آمریکایی گفته، بار کاهش تولید اوپک عمدتا بر عهده کشورهایی نظیر عربستان، کویت، امارات و قطر خواهد بود و دیگر اعضا تولید خود را تا نیمه نخست 2017 در سطح فعلی ثابت نگه خواهند داشت.

    برچسب ها