عصر خودرو

شاخص ارزی آذر را افزایشی آغاز کرد

سپر نوسان در بازار دلار

عصر بازار- دلار در اولین روز آذرماه رشد چندانی را تجربه نکرد تا مرز ۳ هزار و ۷۰۰ تومان همچنان به‌عنوان سطح مقاومتی قوی عمل کند. روز دوشنبه، دلار با رشد جزئی ۳ تومانی به قیمت ۳هزار و ۶۸۳ تومان رسید. به گفته فعالان، تصور معامله‌گران ارزی آن است که شاخص ارزی در صورت شکستن سطح ۳ هزار و ۷۰۰ تومان، با سرعت بیشتری بالا خواهد رفت، در نتیجه، عوامل سمت عرضه تمام تلاش خود را می‌کنند که قیمت را در کانال فعلی۳۶۰۰ تومان نگه دارند.

سپر نوسان در بازار دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در کنار این، کاهش تقاضا پس از پایان تقاضای زوار عتبات دیگر عاملی است که ممکن است به‌عنوان سپر نوسان در روز اول آذرماه عمل کرده باشد. این در حالی است که گروهی دیگر اعتقاد دارند معامله‌گران برای افزایش قیمت دورخیز کرده‌اند. به باور این عده، معامله‌گران در اولین روز آذرماه بیشتر ترجیح می‌دادند که دلار خود را نگهداری کنند، نشانه‌ای که می‌تواند نشان‌دهنده انتظار افزایشی گروهی از آنها باشد.

    ممکن است بخشی از انتظار افزایشی معامله‌گران به روند صعودی این ارز در آبان‌ماه مربوط باشد. شاخص ارزی در دومین ماه پاییز 4/ 2 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد که بیشترین بازدهی این ارز از آبان سال 94 بود. همسو با رشد ماهانه شاخص ارزی، سکه تمام بهار آزادی نیز در هشتمین ماه سال، 6 دهم درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، البته اگر افت روزهای انتهایی ماه نبود، فلز گرانبهای داخلی رشد بیشتری را تجربه می‌کرد. سکه که در اواسط ماه گذشته تا کانال یک میلیون و 130 هزار تومان بالا رفته بود، در روزهای انتهایی ماه به ابتدای مرز یک میلیون و 100 هزار تومان نزدیک شد. با وجود این، سکه در اولین روز آذرماه توانست با 2 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 103 هزار تومان برسد و کمی از مرز یاد شده فاصله بگیرد.

     

    رکورد 12 ماهه

    دلار که معاملات خود در مهرماه را با قیمت 3 هزار و 593 تومان پایان داده بود، در آخرین روز آبان‌ماه به قیمت 3 هزار و 680 تومان رسید، موضوعی که نشان‌دهنده افزایش 87تومانی این ارز در بازه‌ای 30 روزه بود. دلار که در مهرماه 8/ 0 درصد رشد کرده بود، در دومین ماه پاییز 4/ 2 درصد بالا رفت، آنچه نمایانگر افزایش سرعت نرخ رشد دلار بود. آخرین بار این ارز در آبان 94، رشد ماهانه بیشتری را تجربه کرده بود. روند افزایشی دلار در آبان از همان ابتدای ماه آغاز شد. در اولین روز از دومین ماه پاییز، دلار با رشد یک تومانی به قیمت 3 هزار و 594 تومان رسید. پس از این قیمت با شیب تندتری بالا رفت؛ به‌طوری‌که در سومین روز ماه از مرز 3 هزار و 600 تومان عبور کرد و در دهمین روز آبان‌ماه تا قیمت 3 هزار و 625 تومان بالا رفت. پس از این تا هفدهمین روز از هشتمین ماه پاییز قیمت نوسان چندانی را تجربه نمی‌کند، ولی از تاریخ 18 آبان دامنه نوسانات شاخص ارزی افزایش پیدا می‌کند. دلار در تاریخ 18 آبان با 8 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 637 تومان رسید و در تاریخ 19 آبان از سطح 3 هزار و 650 تومان عبور کرد.این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه در بیست و هشتمین روز این ماه، قیمت این ارز در مقطعی از مرز 3 هزار و 700 تومان عبور کرد، ولی در نهایت با قیمت 3 هزار و 698 تومان به کار خود پایان داد. قیمت دلار که ماه افزایشی را سپری کرده بود، در آخرین روز ماه کمی تعدیل شد. دلار روز شنبه 18 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 680 تومان رسید. این بیشترین افت روزانه این ارز از 13 تیر 95 بود. به گفته فعالان، تخلیه اثر اربعین، افزایش تزریق، باز بودن بازار در یک روز بین تعطیل و تصحیح رفتار برخی معامله‌گران چهار عاملی بودند که زمینه‌ساز فاصله‌گیری دلار از کانال بالاتر شدند. با وجود کاهش روز آخر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که شیب قیمت دلار در آبان‌ماه تندتر شد. دلار که در پانزدهمین روز کاری فروردین ماه روی قیمت 3 هزار و 465 تومان قرار گرفته بود، در آخرین روز شهریورماه به قیمت 3 هزار و 566 تومان رسید، موضوعی که نشان‌دهنده رشد 9/ 2 درصدی بود. این در حالی بود که قیمت در 2 ماه گذشته حتی کمی بیش از این میزان افزایش قیمت را تجربه کرد. قیمت دلار در آخرین روز آبان‌ماه به 3 هزار و 680 تومان رسید تا نسبت به آخرین روز شهریورماه 2/ 3درصد افزایش را ثبت کند.

    سومین رشد آبان ماهی

    روند قیمت دلار در آبان سه سال گذشته افزایشی بوده است؛ شاخص دلار که در هشتمین ماه سال 93، 8 / 0 درصد رشد قیمت را تجربه کرده بود، در آبان 94 با شیب تند بیشتری بالا رفت. شاخص ارزی در دومین ماه پاییز سال گذشته2/ 3 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد که بیشترین میزان افزایش آن از آذر سال 93 بود. پس از این تاریخ، روند افزایشی دلار کمی آرام‌تر شد تا اینکه سرانجام قیمت در آبان سال جاری 4/ 2 درصد بالا رفت که این میزان نیز بیشترین میزان افزایش آن از آبان 94 بود. در نتیجه می‌توان گفت، ماه آبان صحنه ثبت رکوردهای افزایشی بوده است، به گفته فعالان، افزایش تقاضای زائران عتبات عالیات در کنار رشد تقاضای تجاری از جمله عواملی هستند که به رشد دلار در آبان کمک کرده‌اند. در کنار این، تغییر انتظارات معامله‌گران پس از انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا دیگر عاملی بود که به رشد قیمت کمک کرد. روند افزایشی دلار در آبان‌ماه به ابتدای سومین ماه پاییز سرایت کرد. در اولین روز آذرماه، شاخص ارزی با 3 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 683 تومان رسید. به گفته فعالان، تمایل معامله‌گران به نگهداری دلار در کنار افزایش نرخ حواله درهم و تحرکات بازیگران فردایی از جمله عواملی بودند که به افزایش قیمت کمک کردند.

     

    ادامه افزایش؟

    تعداد زیادی از معامله‌گران اعتقاد دارند که روند افزایشی دلار در سومین ماه پاییز نیز ادامه پیدا خواهد کرد. به گفته این دسته، افزایش تقاضای تجاری در آخرین ماه پاییز یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند قیمت این ارز را تحریک کند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، به‌طور سنتی این انتظار در بازار وجود دارد که پیش از ژانویه و آغاز سال جدید میلادی، تقاضا در بازار داخلی افزایش پیدا کند. به گفته او، در این مقطع زمانی، معامله‌گران و شرکت‌های داخلی برای تسویه حساب‌های دلاری خود با شرکت‌های خارجی اقدام به خرید ارز می‌کنند. در نتیجه، ورود این بخش از تقاضا، قیمت راه صعودی را طی می‌کند. آمارها نیز تا حدودی نشان‌دهنده روند افزایشی دلار در آذرماه بوده است. بهای دلار در آذر 93 و 94 بیش از دو درصد بالا رفت و اکنون میزان بازدهی در سال جاری چگونه خواهد بود؟ برخلاف عده‌ای که انتظار افزایش دامنه نوسان را دارند، گروهی دیگر از فعالان باور دارند که قیمت این ارز در آذرماه تغییرات چندانی نخواهد داشت. به گفته این دسته، عرضه بازارساز و صرافی‌های بانکی به اندازه‌ای هست که مانع از نوسانی شدن قیمت‌ها شود. به گفته این دسته، در دومین ماه پاییز نیز که تقاضای بازار در اوج خود بود، قیمت دلار هیچ‌گاه نوسان بالای 20 تومان را تجربه نکرد.

    تعدیل سکه

    سکه تمام بهار آزادی که در اولین ماه پاییز دو درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در آبان‌ماه توانست 6 / 0 درصد افزایش قیمت را تجربه کند. سکه که در اولین روز آبان‌ماه یک میلیون و 95 هزار تومان قیمت خورده بود، در نوزدهمین روز این ماه توانست تا قیمت یک میلیون و 135 هزار تومان بالا برود. با این حال، از این زمان، مسیر قیمت فلز گرانبهای داخلی تغییر کرد و سرانجام در ابتدای کانال یک میلیون و 100 هزار تومان به کار خود پایان داد. روند سکه در ماه گذشته بیش از هر چیز وابسته به تغییرات اونس جهانی بود. سکه در ابتدای ماه همسو با اونس بالا رفت و پس از افت آن نیز راه کاهشی را انتخاب کرد، البته میزان کاهش سکه در آبان‌ماه متناسب و هم‌اندازه با اونس طلا نبوده، امری که منجر مثبت شدن حباب شده است. حباب سکه در مقاطعی از آبان‌ماه حتی به بالای 50 هزار تومان رسید؛ یعنی سکه در بازار 50 هزار تومان بالاتر از ارزش ذاتی آن معامله شد. با این وجود، اکثر فعالان انتظار دارند که میزان حباب فلز گرانبهای داخلی در آذرماه کاهش پیدا کند. به گفته این دسته، کاهش حباب به شفافیت بازار کمک بیشتری خواهد کردو موجب می‌شود که اطمینان بیشتری به قیمت‌های بازار وجود داشته باشد. این در حالی است که به گفته برخی فعالان، گروهی از معامله‌گران به‌دلیل خرید سکه در قیمت‌های بالاتر در برابر افت قیمت مقاومت می‌کنند.

    برچسب ها