عصر خودرو

برنامه برای سواپ گاز ترکمنستان به آذربایجان تا روزانه ۷ میلیون مترمکعب

سواپ گاز ترکمنستان به آذربایجان ۱۰۰۰میلیارد ریال درآمد برای ایران دارد

عصر بازار- یک مسئول بازار سرمایه درباره توافق روزانه پنج میلیون مترمکعب سواپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران گفت: این اقدام یک هزار میلیارد ریال درآمدزایی خالص برای تهران در پی دارد.

سواپ گاز ترکمنستان به آذربایجان ۱۰۰۰میلیارد ریال درآمد برای ایران دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، قرار گرفتن تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز در منطقه و وجود بازار گسترده مصرف انرژی، شرایط مناسبی را ایجاد کرده است که ایران به محور ترانزیت و سوآپ نفت و گاز در منطقه تبدیل شود.
    بزرگ ترین ذخایر گازی و نفتی جهان در ایران یا کشورهای همسایه جای گرفته است که ایران می تواند برای انتقال آنها به مبادی مصرف، سهمی مهم ایفا کند.
    همسایگان شمالی ایران از طریق ترانزیت و سوآپ، بخشی از نفت، گاز و فرآورده های نفتی خود را از طریق کشور ما به بازارهای هدف ارسال می کنند که این اقدام، موقعیت بی مانند ایران را به عنوان شاهراهی امن برای انتقال انرژی تقویت می کند.
    بر این اساس، سواپ گاز جمهوری آذربایجان به منطقه خودمختار نخجوان از سال ها پیش در جریان است اما بتازگی سواپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان نیز آغاز شده که قرار است افزایش یابد.
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار شرکت سرمایه گذاری غدیر (وابسته به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح) گفت: بر اساس توافق با شرکت های گاز جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، قرار است روزانه پنج میلیون مترمکعب سوآپ گاز از طریق ایران بین دو کشور انتقال یابد.
    «منصور کنعانی» اضافه کرد: قرار است سال آینده، حجم سواپ گاز ترکمنستان به آذربایجان توسط ایران به هفت میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.
    به گزارش ایرنا، ایران در نظر دارد با سواپ یا ترانزیت گاز ترکمنستان به پاکستان، خلیج فارس و اروپا، جایگاه خود را در بازار انرژی تثبیت کند.
    بر اساس طرحی دیگر، قرار است گاز روسیه نیز از طریق ایران به بازارهای مصرف در منطقه خلیج فارس سواپ شود که مذاکرات مربوط به آن هنوز نهایی نشده است.
    افزون بر سواپ گاز، ایران طرح هایی را نیز برای سواپ نفت در دست اجرا دارد تا با فراهم آوردن زیرساخت ها و حل مشکلات بین المللی، ظرفیت سوآپ و انتقال نفت خام همسایگان شمالی به مبادی مصرف را به 2 میلیون و 500 هزار بنفت خام در روز برساند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو