عصر خودرو

نشریه آمریکایی فوربس:

آیا نفت روسیه اتحاد آمریکا-عربستان را خواهد شکست؟

عصر بازار- نشریه آمریکایی فوربس، دلایل اتحاد قدیمی عربستان - آمریکا و اینکه چرا این اتحاد اکنون باید شکسته شود و آمریکا با روسیه دست دوستی بدهد را مورد بررسی قرار داد.

آیا نفت روسیه اتحاد آمریکا-عربستان را خواهد شکست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، فوربس نوشت: سال هاست عربستان سعودی متحد نزدیک آمریکا و روسیه دشمن آن است.

    به همین دلیل است که آمریکا سال ها از عربستان سعودی نفت زیادی می خرید در حالی که حجم خرید آن از روسیه ناچیز بود.
    این گزارش افزود، در طول سال های 1973 تا 2005 میلادی ( 84-1351 هجری شمسی) واردات نفت آمریکا از عربستان سعودی ثابت و در سطح یک تا یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز بود. در حالی که در همین دوره، واردات نفت آمریکا از روسیه به شدت در نوسان بود و تقریبا از صفر در دهه های 1970 و 1980 به چند صد هزار بشکه در روز در اوایل دهه 2000 افزایش یافت و سپس در سال 2015 بار دیگر به کمتر از 38 هزار بشکه در روز رسید.
    در مواقعی آمریکا باید قیمت گزافی برای اتکای زیاد به نفت عربستان سعودی و نفت اوپک پرداخت می کرد، مانند دهه 1970 که عربستان سعودی آمریکا را تحریم نفتی کرد.
    در حقیقت علت اتحاد آمریکا و عربستان سعودی نیز همین بود.
    فوربس افزود، «تئو متسوپلوس» تحلیلگر شرکت بین المللی حمل و نقل و بازرگانی یونان نیز همین عقیده را دارد و معتقد است پیدا کردن زمینه های مشترک میان آمریکا و عربستان سعودی کار آسانی نیست.
    وی گفت: رازها و تغییر نگرش ها می تواند رابطه میان آمریکا و عربستان سعودی را به آسانی مشخص کند. اگر حمله ای به خاک آمریکا شود، ارتباط بزرگ ترین تولیدکننده نفت جهان به آمریکا چیست؟ دیدگاه عربستان سعودی با توجه به آینده جهان چیست؟ با توجه به حقوق بشر، عدالت اجتماعی، آزادی اندیشه و ابراز عقیده، عربستان سعودی چه ارزش های را نمایندگی می کند؟
    متسوپلوس همزمان، زمینه های مشترکی میان آمریکا و روسیه درحال تغییر پیدا می کند. روسیه در طول سال های گذشته دشمن ایدئولوژیکی آمریکا در زمینه های بسیاری از اقتصاد گرفته تا عدالت اجتماعی بوده است.
    وی می گوید: اکنون مسایل متفاوت است. هر دو کشور به دنبال قدرت ژئوپلیتیکی و نفوذ هستند اما این بار، رو بازی می کنند.
    درست به همین دلیل است که این تحلیلگر فکر می کند برای آمریکا وقت آن رسیده که همکاری قدیمی با عربستان سعودی را رها و همکاری جدید با روسیه را جایگزبن آن کند.
    به گفته متسوپلوس، اکنون می تواند زمان مناسبی برای آمریکا باشد که با دشمن قدیمی خود یک معامله طلایی بکند. روسیه می تواند در بازار نفت یک شریک صادق برای آمریکا باشد.
    «کوین رونی» مدیرعامل انستیتو نفت حرارتی لانگ آیلند آمریکا مسایل را به گونه دیگری می بیند. وی می گوید، در حالی که عربستان سعودی یک متحد راحت و به طور کلی مشترک المنافع است، روسیه همانگونه که چرچیل گفته، یک معما است.
    وی افزود: در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا و شرایط نامطمئن سیاست های انرژی آمریکا، از دست دادن سعودی ها به خاطر به دست آوردن روس ها در بهترین حالت زود هنگام است.
    رونی ادامه داد: بازارهای نفت هنوز تلاش می کنند خودشان را سازماندهی کرده و بهترین راه ایجاد تعادل میان تقاضا جهانی نفت در برابر حجم انبوه نفت عرضه شده به بازار را مشخص کنند به نحوی که قیمت ها تثبیت شوند.
    وی تاکید کرد: در این برهه، بی حرکت ماندن و دست به کاری نزدن، خردمندانه تر و انتخاب راهبردی تری برای برنامه ریزی سیاست انرژی آمریکا است.
    «اف. گرگوری گاوس سه» دریچه دیگری به روابط آمریکا-عربستان سعودی می گشاید. وی می گوید: آنچه آمریکا و عربستان سعودی را با یکدیگر متحد کرده، نفت نیست بلکه ژئوپلیتیک است.
    گاوس سه در کتاب «آینده روابط آمریکا-عربستان سعودی» خود که در ژوئیه و اوت سال 2016 منتشر شد، می گوید: منتقدان به افزایش تولید نفت در آمریکا به عنوان نشانه ای می نگرند که ضرورت وجودی اتحاد آمریکا-عربستان سعودی زیر سوال می برد.
    وی می افزاید: اما اتحاد دو کشور هرگز در مورد دسترسی آمریکا به منابع هیدروکربنی عربستان سعودی نبوده است. در حقیقت زمانی که این رابطه در دهه های آغازین جنگ سرد شروع شد، آمریکا یک قطره نفت از عربستان سعودی وارد نکرد.
    به گفته گاوس سه، آنچه همواره این رابطه را تقویت کرده است، اهمیت نفت عربستان سعودی (و دیگر کشورهای منطقه) برای بازار جهانی بوده است.
    این تحلیلگر اضافه کرد: منطقه خلیج فارس هنوز هم 30 درصد نفت جهان را تولید می کند که یک سوم آن متعلق به عربستان سعودی است. بنابراین هر گونه اخلال در تولید نفت این منطقه می تواند جهان را تحت تاثیر قرار دهد.
    به عبارت ساده، آمریکا می خواهد مطمئن شود نفت عربستان سعودی از طریق خلیج فارس به متحدان آسیایی آن می رسد. این استدلال در روزگار قدیم، زمانی که تقریبا تمام نفت عربستان سعودی به ژاپن (متحد آمریکا) صادر می شد، صحیح بود.
    اما برای 2 دهه گذشته که بخش زیادی از نفت عربستان سعودی به چین (که متحد آمریکا نیست) صادر می شد، درست نیست.
    فوربس نوشت، دقیقا به همین دلیل است که آمریکا اینک باید اتحاد خود با عربستان سعودی را بشکند و این کشور را در بازار نفت به رقابت با روسیه بکشاند. به این ترتیب در بازار نفت هرگز تحریم دیگری در کار نخواهد بود.

    برچسب ها