عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

۳ میلیون تن گندم مازاد باید از طریق بورس کالا صادر شود

عصر بازار- یک نماینده مجلس گفت: اعلام صادرات ۳ میلیون تن گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی به صورت مزایده، مزیت و منافع زیادی برای کشور نخواهد داشت بلکه این مقدار گندم باید از طریق بورس کالا صادر شود تا امکان رقابت و استفاده شرکت های مصرف کننده از گندم ایجاد شود.

۳ میلیون تن گندم مازاد باید از طریق بورس کالا صادر شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران به تازگی اعلام کرده است که در سال جاری نزدیک به 14 میلیون تن گندم در کشور تولید شده است که در تاریخ ایران رکورد محسوب می‌شود و با توجه به اینکه این میزان بیش از مصرف داخلی است، به دنبال صادرات 3 میلیون تن گندم از طریق برگزاری مزایده هستیم.

    به طور حتم اعلام خبر خودکفایی گندم باعث خوشحالی و نمره ای درخشان در کارنامه وزیر جهاد کشاورزی است اما در طرف مقابل اقدام به صادرات 3 میلیون تن گندم از طریق مزایده نمی تواند به نفع صنایع داخلی و ارزش افزوده تولیدات داخلی باشد.

    بر این اساس علی اکبری با اشاره به اینکه در حال حاضر جو و ذرت کل کشور از طریق بورس کالای ایران معامله می شود گفت: تابلوی بورس کالای ایران می تواند نقش بسیار مهمی در شفاف سازی معاملات محصولات کشاورزی و همچنین فعال شدن تولیدکنندگان داخلی و حذف واسطه ها کمک می کند.

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: مزایده 3 میلیون تن گندم مازاد که از طریق وزارت جهاد کشاورزی برای صادرکنندگان اعلام شده است می تواند از طریق بورس کالا و با مزیت های بیشتری انجام شود.

    وی اضافه کرد: با عرضه گندم در تالار بین المللی بورس کالا، کارخانه های تولید نشاسته آرد سازی و ماکارانی سازی و شیرینی سازی فعال تر می شوند و این امر در راستای حمایت از صنایع داخلی، اشتغال جوانان، ارزش افزوده تولیدات داخلی و از همه مهمتر جلوگیری از هرگونه فساد  از طریق انجام مزایده مثمر ثمر خواهد بود.

    به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ، تابلوی بورس کالای ایران می تواند مکانیزم مناسب و شفافی برای صادرات گندم و سایر محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر باشد.

    براساس این گزارش، در سال 91 نیز گندم مازاد مصرف داخل از طریق بورس کالای ایران با قیمت اولیه 142 دلار در هر تن روی تابلوی بورس کالا قرار گرفت که این محصول در ادامه با رقابت خریداران با رقم 320 دلار در هر تن به فروش رسید تا صادرات گندم با قیمتی رقابتی و با فعالسازی واحدی های مصرفی انجام شود.

    برچسب ها