عصر خودرو

"نه" بزرگ سران اپک به سیاست ترامپ;

اجلاس اپک با تاکید بر گسترش تجارت آزاد پایان یافت

عصر بازار- در بیانیه پایانی اجلاس اپک سران ۲۱ کشور جهان بر لزوم گسترش تجارت آزاد در اقتصاد بین‌الملل تاکید کردند که این مساله رد صریح سیاست‌های ترامپ در محدود کردن آزادی در اقتصاد بین‌الملل بود.

اجلاس اپک با تاکید بر گسترش تجارت آزاد پایان یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سران 21 کشور حوزه آسیا و اقیانوس آرام به نشست اخیر خود در لیمای پرو پایان دادند و در بیانیه پایانی خود بر لزوم گسترش تجارت آزاد تاکید کردند.

    این در حالی است که با پیروزی دونالد ترامپ تردیدها نسبت به روند توسعه تجارت آزاد در جهان بیشتر شده است چرا که دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از برنامه خود برای محدود کردن توافقات تجارت آزاد در جهان خبر داده است.

    در بیانیه پایانی اجلاس اپک بر لزوم کنار گذاشتن سیاست‌های حمایتی و گسترش تجارت آزاد در جهان تاکید شده است.

    سازمان همکاری‌ اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در نشست روز گذشته خود بر لزوم شکل‌گیری یک توافق تجارت آزاد که همه 21 کشور عضو این سازمان در آن حضور دارد با هدف رشد پایدار، متعادل و جامع تاکید کرد.

    سران اپک در بیانیه مشترک خود اعلام کردند ما مجددا تعهد خود را برای باز نگهداشتن بازارهای خود و همچنین مبارزه با سیاست‌های حمایت‌گرایانه به هر شکل اعلام می‌کنیم.

    سران اپک با اشاره به افزایش تردیدها نسبت به تجارت در حوزه بین‌الملل به دلیل روند نامتعادل بهبود اوضاع اقتصاد جهانی پس از بحران اقتصادی سال‌ 2008 و 2009 اعلام کردند که مزایای تجارت آزاد و بازبودن بازارها باید مورد گفت‌وگو قرار گرفته و عمومیت بیشتری به خود بگیرد.

    رئیس جمهور پرو در جمع خبرنگاران تاکید کرد: بزرگترین موانع موجود بر سر راه گسترش تجارت آزاد در آسیا و سراسر جهان  ناامیدی است که از سوی کشورهایی که از جهانی شدن بازمانده‌اند احساس می‌شود.

    برچسب ها