عصر خودرو

سناریوهای جدید بازار ارز بررسی شد

رصد دلار در داخل و خارج

عصر بازار- روند روزهای اخیر موجب شده دلار علاوه‌بر بازارهای جهانی، در بازار داخلی نیز مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. خیز عجیب دلار ایالات‌متحده در سه هفته گذشته که نوسان شاخص دلار را به پیرامون اوج ۱۴ ساله منتقل کرده، باعث شده برخی از تحلیلگران ادامه قدرت‌نمایی و بعضی دیگر عقب‌نشینی اصلاحی آن را در هفته جاری مطرح کنند.

رصد دلار در داخل و خارج
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همزمان در بازار داخلی، با آنکه شنبه شاهد اثرگذاری 4 عامل کاهشی بود، بررسی ها از رفتار قیمت‌ها در 7 ماه گذشته نشان می‌دهد که پتانسیل تغییر کانال دلار وجود دارد.

    روند بازارهای جهانی اصلاح می‌شود؟

    دوقطبی دلاری در بازار طلا

     دودستگی تحلیل‌های کوتاه‌مدت بازارهای جهانی ارز، تحلیل‌های کوتاه‌مدت بازارهای جهانی فلزهای گرانبها را نیز دوقطبی کرده است. دلار قوی دست‌کم یک سال است که از واقعیت‌های اقتصاد جهان به‌شمار می‌آید، اما روند این ارز در دو هفته گذشته چنان بوده که کمتر کسی تصور آن را می‌کرد. با تمرکز معامله‌گران بازار بر برنامه‌های بلندپروازانه دونالد ترامپ و همچنین افزایش شدید احتمال رشد نرخ‌های بهره از سوی بانک‌مرکزی ایالات‌متحده، شاخص دلار به نوسان در نزدیکی اوج 14 ساله روآورده است. یکی از قربانیان بزرگ این قدرت‌نمایی، فلز زرد بوده که ظرف تنها سه هفته، حدود 100 دلار از ارزش خود را از دست داده است. گرچه طلا تحت‌فشار رشد قابل‌توجه بازارهای سهام و افت بهای نفت خام هم بوده، اما سرنوشت کوتاه‌مدت آن بیش از هر چیزی در دست پول آمریکاست.

    شاخص دلار روز جمعه روی عدد 21/ 101 واحد ایستاد در حالی که در روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عدد 86/ 97 را تجربه کرده بود. به این ترتیب عجیب نیست که هر اونس طلا در پایان فعالیت بازار نیویورک در روز جمعه 1207 دلار قیمت خورد. ثبت این قیمت به معنای افت 21 دلاری یا 7/ 1 درصدی بهای اونس طلا در هفته گذشته است. حالا مساله مهم بازارهای جهانی ارز این است که آیا روند دلار تعدیل خواهد شد یا نه. همین مساله در کانون توجه معامله‌گران بازار طلا است با این تفاوت که این بازار تمایل دارد تعدیلی به‌سوی قیمت‌های بالاتر داشته باشد. نظرسنجی‌های تازه پایگاه اینترنتی کیتکو نشان می‌دهد که هم کارشناسان حرفه‌ای و هم سرمایه‌گذاران خرد در تحلیل‌های خود دچار شکاف شده‌اند.در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان نیمی از پاسخ‌دهندگان، افزایش و نیمی دیگر کاهش قیمت‌های طلا را در هفته جدید کاری که از امروز آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. تقریبا تمام این تحلیلگران به کیتکو گفته‌اند که مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار طلا در آخرین هفته کاری نوامبر، روند دلار است؛ روند دلار و کالاهای پایه نسبت معکوس دارد. در نظرسنجی تازه از مخاطبان نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 689 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 301 نفر معادل 44 درصد، افزایش و 271 نفر معادل 39درصد کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند، 113 نفر معادل 17درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

     

    تحلیل‌های کاهشی

    دنیل پاویونیس، دلال ارشد کالا در موسسه «آرجی‌او فیوچرز» می‌گوید: «واقعیت این است که تا زمانی که دلار قوی بماند، فشار بر بازار کالا ادامه خواهد یافت.» کوین گرادی، رئیس «فینیکس فیوچرزاند آپشنز» هم حس مشابهی دارد: «طلا رودرروی دلار روزهای سختی را می‌گذراند. درصد بالایی از انتظارات همسو با افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در ماه دسامبر است. اگر این دو مساله را با هم در نظر بگیرید، فشار بر طلا ادامه خواهد داشت و طلا در هفته جدید احتمالا سطح حمایتی تازه‌ای را خواهد آزمود.»شان لوسک، مدیر صندوق تجاری در موسسه «والش‌تریدینگ» هم انتظار ضعف طلا را دارد، گرچه می‌افزاید در سطح قیمتی 1185 دلار خریدار طلا خواهد شد. او انتظار دارد نقد کردن طلا به‌دلیل قوی ماندن دلار و بازارهای سهام ادامه داشته باشد. آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان‌دی‌است منجمنت» می‌گوید: «در پرتو رشد دلار در پی انتخاب دونالد ترامپ و همین‌طور تایید این مطلب که فدرال‌رزرو پیگیر افزایش نرخ‌های بهره است، ضعف بیشتر دلار محتمل است. با این حال، صحبت‌های جانت یلن (رئیس فدرال‌رزرو آمریکا) در کنگره در هفته گذشته مبنی‌بر ماندن در منصب خود به‌رغم انتخاب ترامپ، محیطی مناسب برای رشد طلا فراهم خواهد کرد؛ بنابراین طلا بعد از ضعف بیشتر، احتمالا پس از افزایش نرخ‌های بهره در دسامبر، دوباره رشد خواهد کرد.

    تحلیل‌های افزایشی

    بیشتر تحلیل‌های افزایشی برای طلا نیز وابسته به دلار هستند، با این تفاوت که این تحلیل‌ها بر عقب‌نشینی اصلاحی دلار حساب باز کرده‌اند. کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی‌ام‌سی مارکتس» می‌گوید: «من فکر می‌کنم دلار با خرید بیش از اندازه‌ای روبه‌رو بوده و در برابر اصلاح روند، آسیب‌پذیر است. احتمال سودگیری معامله‌گران دلار با نزدیک شدن به «عید شکرگزاری» وجود دارد، همچنین در این هفته هیچ‌یک از اعضای مهم فدرال‌رزرو سخنرانی ندارند تا بازار را متاثر کنند. اصلاح روند دلار می‌تواند باعث جهش معاملات طلا شود. اینکه طلا در هفته گذشته از مرز 1200 دلار پایین نیامد، نشانه خوبی است.»کن موریسون هم با این نظر موافق است: «در نخستین هفته کامل کاری پس از انتخابات آمریکا، طلا از قدرت دلار و رشد بازدهی اوراق‌قرضه لطمه‌ای جدی خورد، اما حس بازار اوج خود را تجربه کرده است. من انتظار دارم تمام بازارها در هفته جدید تعدیل شوند. در بازار طلا، قیمت هدف من برای اونس 1230 دلار است.»

    فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در «پرایس فیوچرز گروپ» معتقد است طلا در روزهای آینده جهش خواهد کرد، گرچه آسیب فنی‌ای که به طلا خورده، همچنان در بازار حس می‌شود. او هم به شکسته نشدن مرز کانال پایین‌تر اشاره می‌کند. او می‌گوید: «انتظار ما این است که روندها در این هفته تعدیل شوند و قیمت طلا کمی احیا شود. هنوز درباره تورم نگرانی وجود دارد و این هم به طلا کمک می‌کند. ما فکر می‌کنیم دلار مقداری تضعیف خواهد شد، این امر باید موقعیت رشد را برای طلا فراهم کند.» جرج گرو، مدیر اجرایی «آر‌بی‌‌سی‌ولث منجمنت» انتظار دارد بهای طلای آتی هم با رشد مواجه شود: «طلا بالای مرز 1200 دلار ماند و از این‌رو، احتمال پایان موقعیت فروش معامله‌گران وجود دارد.»

    با وجود افت شدید بهای طلا در سه هفته گذشته، موسسه مالی «اچ‌اس‌بی‌سی» در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به روند اخیر گفته که هنوز عوامل حمایتی مهمی برای افزایش بهای فلز زرد در بازارهای جهانی وجود دارد. براساس گزارش این موسسه، مهم‌ترین عاملی که در اوضاع فعلی باعث رشد ارزش طلا می‌شود، تقاضای بازارهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص چین و هند است. کارشناسان اچ‌اس‌بی‌سی بر این باورند که سقوط قیمت طلا پس از پیروزی نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده می‌تواند موجب افزایش قابل توجه تقاضای فیزیکی در بازارهای چین و هند شود. این دو کشور بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا در جهان هستند.

    برچسب ها