عصر خودرو

با ثبت بازدهی یک درصدی در آبان‌ماه رقم خورد

رشد دسته‌جمعی نماگرهای فرابورس

عصر بازار- فرابورس ایران در حالی آبان‌ماه را با ثبت بازدهی یک درصدی شاخص آیفکس به پایان رساند که دیگر مولفه‌های اصلی این بازار نیز در مقایسه با ماه گذشته با رشد روبه‌رو شدند.

رشد دسته‌جمعی نماگرهای فرابورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  همچنین تفکیک هسته معاملاتی فرابورس از بورس تهران، قطعیت معامله یک اختراع در بازار دارایی فکری، عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم، عرضه عمده 3/ 7 درصد از سهام غیرمدیریتی میدکو، انتقال دو شرکت پالایش نفت تهران و همکاران سیستم به تابلوی دوم بورس، عرضه اولیه 2/ 12 درصد از سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان و عرضه اولیه 5 درصد از سهام شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج در بازار دوم و آغاز و اتمام پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، اوراق مرابحه گندم و اوراق مشارکت شرکت لیزینگ امید در بازار ابزارهای نوین مالی از مهم‌ترین رویدادهای آبان‌ماه فرابورس بود.

    براساس این گزارش آبان‌ماه فرابورس افت‌و‌خیزهای پی‌در‌پی در روند معاملات و شاخص کل رخ داد، اما در نهایت این امر به ثبت افزایش 9 واحدی معادل یک درصدی شاخص آیفکس و افزایش حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات نسبت به ماه گذشته منجر شد؛ به‌طوری‌که حجم کل معاملات با 53 درصد رشد نسبت به مهرماه به بیش از 6 میلیارد و 500 میلیون برگه اوراق بهادار رسید. همچنین ارزش کل معاملات نیز 25 درصد افزایش را نسبت به ماه قبل تجربه کرده و به حدود 44 هزار و 650 میلیارد ریال رسید. به این ترتیب با احتساب رشد یک درصدی آبان‌ماه، بازدهی فرابورس ایران از ابتدای سال تاکنون بالغ‌بر 4/ 3 درصد شد. این در حالی است که بورس تهران در مدت مزبور زیان 2/ 1 درصدی را به ثبت رسانده است.

     

    جزئیات بیشتر از عملکرد آبان‌ماه

    بررسی جزئیات عملکرد فرابورس ایران در آبان‌ماه نشان از جابه‌جایی 6 میلیارد و 516 میلیون ورقه بهادار در 486 هزار دفعه دارد که این معاملات ارزشی بالغ بر 44 هزار و 647 میلیارد ریال را به همراه داشته است. این ارقام نه‌تنها نشان از رشد مولفه‌های اصلی در مقایسه با ماه گذشته دارد، بلکه نسبت به مدت مشابه سال قبل صعود چشمگیری را نشان می‌دهد؛ به این ترتیب عملکرد ماه گذشته در مقایسه با آبان‌ماه سال 94 نشان از رشد 103 درصدی ارزش معاملات و 94 درصدی حجم کل معاملات دارد.در همین حال شاخص کل فرابورس نیز به‌رغم تجربه افت سنگین 2 درصدی در تاریخ 19 آبان‌ماه، مصادف با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در روزهای بعد نه‌تنها این افت را جبران کرد؛ بلکه توانست به سوددهی یک درصدی دست یابد. در نهایت آیفکس آخرین روز معاملاتی آبان را با توقف در محدوده 833 واحدی به پایان رساند. همچنین بررسی عملکرد بازارهای اول و دوم فرابورس در این ماه نیز نشان از عملکرد قابل‌توجهی دارد؛ در این ماه بازار اول فرابورس شاهد داد و ستد بیش از 5/ 2 میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 7 هزار و 690 میلیارد ریال بود که در مقایسه با ماه گذشته رشد 237 درصدی ارزش و 140درصدی حجم مبادلات را به ثبت رساند. بازار دوم نیز به ترتیب با افزایش 6 و 14 درصدی حجم و ارزش معاملات مواجه شد و در نهایت خرید و فروش بیش از دو میلیارد برگه به ارزش 8200 میلیارد ریال را در کارنامه خود ثبت کرد. در این مدت بازار پایه و بازار ابزارهای نوین مالی نیز رشد قابل‌توجهی را تجربه کردند؛ افزایش 57 درصدی حجم و 41 درصدی ارزش معاملات در بازار پایه و رشد 44 درصدی حجم و 7 درصدی ارزش مبادلات در بازار ابزارهای نوین مالی از جمله این رکوردها بود. از سوی دیگر رصد معاملات بازارهای سهام و اوراق بهادار در فرابورس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به مراتب مطلوب‌تر است. افزایش 671 و 1016 درصدی حجم و ارزش معاملات در بازار اول، رشد 131 و 247 درصدی حجم و ارزش معاملات در بازار دوم نیز از جمله این صعودها در آبان‌ماه بود.

    بررسی عملکرد بازار ابزارهای نوین مالی

    بررسی جزئیات عملکرد آبان‌ماه بازار ابزارهای نوین مالی نشان از آن دارد که حدود 91 درصد از ارزش کل معاملات این بازار به مبادلات اوراق بدهی تعلق دارد؛ مابقی نیز به ترتیب در اختیار ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن بوده است. به‌ترتیب به تعداد 25، 112 و 9/ 0 میلیون ورقه دادوستد شدند که ارزش آنها ارقام 23 هزار و 670، یک‌هزار و 399 و 740 میلیارد ریال بود. این در حالی است که بیشترین حجم معاملات به مبادلات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله تعلق گرفته که حدود 81 درصد از این بازار را دربرگرفته است.

     

    سومین ماه متوالی افت «تسه»ها

    در ماهی که گذشت به روال دو ماه اخیر و با اتمام تقاضای فصلی مسکن، قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز در مسیر نزولی قرار گرفت. میانگین قیمت این اوراق در آبان‌ماه در محدوده 79 هزار و 600 تومان قرار گرفت که افت 9/ 6 درصدی نسبت به میانگین قیمت اوراق در مهرماه را نشان می‌دهد. بر این اساس «تسه»ها در این ماه با افت 9/ 6 درصدی همراه شدند تا سومین ماه منفی بازار تسهیلات مسکن ثبت شود. در مجموع طی معاملات آبان سال جاری 800هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 728 میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

    رصد صنایع فرابورسی

    بررسی صنایع فعال در فرابورس نیز نشان از برتری گروه فلزات اساسی در آبان‌ماه دارد؛ گروه فلزات اساسی با معامله 2 هزار و 86 میلیارد ریال ورقه سهم توانست 21 درصد از ارزش کل معاملات در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه را به خود اختصاص دهد و صدرنشین صنایع فرابورسی قرار گیرد.پس از آن گروه فرآورده‌های نفتی و حمل‌و‌نقل نیز با نقل و انتقال یک‌هزار و 152 میلیارد ریال و 937 میلیارد ریال به‌ترتیب سهم 12 و 10 درصدی را در اختیار گرفتند و در مرتبه‌های دوم و سوم ایستادند. اطلاعات و ارتباطات، محصولات غذایی و آشامیدنی، انبوه‌سازی، محصولات شیمیایی و عرضه برق و گاز به ترتیب از دیگر صنایع فعال در این ماه بودند. در حال حاضر ارزش بازار فرابورس بالغ‌بر 963 هزار و 254 میلیارد ریال است که بازار دوم با اختصاص 42درصد از این رقم، بیشترین رقم را در اختیار دارد. سهم بازارهای پایه، اوراق بدهی، بازار اول، گواهی تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز به ترتیب 27، 18، 11، 2 و یک درصد است. در این راستا بررسی صنایع فعال در فرابورس از لحاظ در اختیار داشتن سهم بیشتری از ارزش بازار فرابورس نشان از برتری گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن 22 درصد از کل ارزش بازار فرابورس دارد. اوراق تامین مالی، فلزات اساسی و بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز از دیگر صنایع فعال در این بازار هستند که بیش از 10 درصد از ارزش کل بازار را به سهام خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که محصولات چوبی، منسوجات و کاشی و سرامیک از جمله صنایعی هستند که کمترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

     

    رویدادهای مهم ماه

    در ماهی که گذشت علاوه‌بر ثبت رشدهای مزبور، فرابورس ایران شاهد 7 اتفاق مهم بود؛ عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم به ارزش کل 1500 میلیارد تومان، معامله عمده 13/ 3 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در بازار اول، عرضه اولیه 2/ 12 درصد از سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان و عرضه اولیه 5 درصد از سهام شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج در بازار دوم، آغاز و اتمام پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، اوراق مرابحه گندم و اوراق مشارکت شرکت لیزینگ امید در بازار ابزارهای نوین مالی، از جمله اتفاق‌های مهم این ماه بود.

    برچسب ها