عصر خودرو

شکست سیاست کنترل نرخ سود در بازار بین بانکی

نرخ سود در بازار پولی صعودی می شود؟

عصر بازار- افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی و رسیدن دامنه آن به ۲۰ تا ۲۵ درصد نشان‌دهنده شکست سیاست کنترل نرخ‌ها در این بازار است.

نرخ سود در بازار پولی صعودی می شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بانک مرکزی از اوایل سال گذشته کنترل نرخ سود در بازار بین بانکی را با هدف کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات در دستور کار قرار داد.

    با ورود بانک مرکزی به این بازار روند نزولی نرخ سود در این بازار آغاز شد به‌طوری که در مدت چند ماه از 29 درصد به حدود 20 درصد و در گام بعدی به حدود 17 درصد رسید.

    همین مساله موجب اجماع بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات شد که مورد استقبال و تایید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار نیز قرار گرفت.

    بدین ترتیب در جلسه هشتم تیر ماه سال جاری شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده از 18 به 15 درصد و سود تسهیلات از 22 درصد به 18 درصد کاهش یافت.

    اما دیری نپایید که بازار بین بانکی مجددا با روند صعودی نرخ‌های مواجه شد. اظهارنظرهای رسمی در این باره چندان انجام نمی‌شود و در این مدت مدیرعامل بانک قوامین در پاسخ به سوال ما در روز هشتم آبان‌ ماه رشد نرخ‌ها در بازار بین بانکی را تایید کرد و گفت: تا سه ماه پیش نرخ سود در بازار بین بانکی به 17 و 16 درصد کاهش یافته بود اما در ماه‌های اخیر این روند صعودی شده است.

    وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود نرخ در این بازار به 22 و 23 درصد هم رسیده است اظهار داشت: برخی بانک‌هایی که با مشکل نقدینگی مواجه هستند برای تامین آن حاضر به دریافت اعتبار با نرخ‌ 22 درصد هم هستند، البته این بازار حالت چانه‌زنی دارد و نرخ‌ها یکسان نیست.

    بر اساس این گزارش، در همین رابطه یک مقام آگاه رشد نرخ سود در بازار بین بانکی را بیش از ارقام اعلام شده عنوان کرد و گفت: نرخ سود بین بانکی به 25 درصد هم رسیده است.

    وی تصریح کرد: برای مبادلات روزانه بین بانکی بانک‌ها تا 20 درصد هم به یکدیگر قرض می‌دهند اما برای تسهیلات بین بانکی که دوره بازپرداخت آن چند هفته باشد تا 25 درصد هم دریافت می‌شود.

    دلایل رشد نرخ سود بین بانکی را از محمدرضا خانی مدیرعامل بانک سرمایه هم جویا شدیم که گفته: محدودیت منابع این نیاز را ایجاد می‌کند که بانک در بازار بین بانکی از بانک‌ها پول دریافت کنند و چون تقاضا افزایش می‌یابد می‌شود، درصد نرخ سود بین بانکی رشد می‌کند.

    وی تصریح کرد: هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم مصارف بانک‌ها بیشتر می‌شود زیرا سود بانک با مصارف بیشتر حاصل می‌شود.

    مدیرعامل بانک سرمای معتقد است: برای کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی خود بانک‌ها باید منابع و مصارف را کنترل کنند چراکه وقتی بانک‌ها به توافقی می‌رسند عملا کار از دست بانک مرکزی خارج می‌شود،زمانی نظارت بانک مرکزی موثر واقع می‌شود که بانک‌ها هم رعایت کنند.

    بر اساس این گزارش، افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی این سطح، بیانگر میزان عرضه و تقاضا در بازار پول است. وقتی بانک‌ها تسهیلات با ریسک حداقل و دوره زمانی بسیار محدود را با چنین نرخ‌هایی می‌دهند، قطعا نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار برای سپرده‌گذاران و گیرندگان تسهیلات‌ رعایت نمی‌شود.

    تمرکز بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود در بازار بانکی منجر به کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات شد، و به طور طبیعی افزایش نرخ در این بازار، بخش سپرده و تسهیلات را تحت تاثیر قرار داده است.

    برچسب ها