عصر خودرو

بلومبرگ مطرح کرد

افزایش امیدواری به تصویب طرح «کاهش تولید نفت» در اجلاس اوپک بعد از دیدار دبیرکل با زنگنه

عصر بازار- بعد از دیدار روز گذشته دبیرکل اوپک با زنگنه وزیر نفت ایران، رسانه‌های خارجی که پیش از این سعی در مه‌آلود نشان دادن طرح کاهش تولید نفت داشتند در موضع‌گیری جدید پیش‌بینی مثبتی کرده‌اند.

افزایش امیدواری به تصویب طرح «کاهش تولید نفت» در اجلاس اوپک بعد از دیدار دبیرکل با زنگنه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رسانه‌های خارجی مدتی است که تلاش می‌کنند تا طرح کاهش تولید نفت را که قرار است در اجلاس 30 نوامبر مطرح شود را بی‌نتیجه وانمود کنند اما روز گذشته بعد از دیدار دبیرکل اوپک با وزیر نفت ایران در تهران موضع‌گیری‌های جدیدی را شاهد هستیم.

    بلومبرگ مطرح کرده است که امیدواری به تصویب طرح کاهش تولید نفت در اجلاس رسمی اوپک در 30 نوامبر بیشتر شده است.

    کشورهای عضو اوپک بعد از افت قیمت نفت در 2 سال گذشته تصمیم گرفته‌اند با کاهش میزان عرضه تولید قیمت را بالا بکشند،اعضای اوپک و تعدادی از کشورهای غیراوپک در حاشیه کنفرانس انرژی در الجزایر تصمیم گرفتند تا میزان تولید را روزانه به 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز برسانند که مفهوم آن کاهش 800 هزار بشکه‌ای نفت است. قرار شده کمیته‌ای میزان سهم هر اعضا را مشخص کند و در اجلاس رسمی اوپک در 30 نوامبر مطرح شود.

    بعد از اجلاس الجزیره طی دو نشست جداگانه‌ای در وین و دوحه، چکش‌کاری‌ها برای سهم اعضا از این کاهش انجام شد و قرار است 10 روز آینده در وین اتریش در اجلاس رسمی اوپک «طرح کاهش تولید نفت» به تصویب برسد.

    روز گذشته دبیرکل اوپک مهمان زنگنه وزیر نفت ایران بود و بعد از این اجلاس زنگنه گفته است که خوش‌بین است که اعضای اوپک در زمینه کاهش تولید نفت در آخر این ماه به توافق برسند.

    دبیرکل اوپک در دیدار با وزیر نفت ایران طرح کاهش 1.3 میلیون بشکه‌ای در روز را دنبال می‌کند.

    زنگنه همچنین گفته است احتمال زیادی وجود دارد که اعضای اوپک در اجلاس نوامبر به تفاهم برسند.

    کشورهای صادرکننده نفت اوپک برای نخستین‌بار طی 8 سال گذشته بحث کاهش تولید نفت را مطرح می‌کنند.

    بارکیندو دبیرکل اوپک در مصاحبه‌ای در مراکش گفته بود که سه کشور ایران، لیبی و الجزایر به دلیل شرایط خاصی که دارند از بحث کاهش تولید نفت معاف خواهند بود. البته بعد از آن هم عراق به دلیل درگیری با داعش درخواست معاف شدن از کاهش تولید را مطرح کرده بود.

    از زمانی که قیمت نفت به بالاترین میزان در سال 2016 یعنی بشکه‌ای 52 دلار رسید قیمت نفت دوباره با این فرض که اوپکی‌ها توانایی رسیدن به توافق را ندارند، کاهش یافت و در این میان آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده بود که بازار جهانی شاهد چهارمین سال متوالی افزایش عرضه در سال 2017 خواهد بود.

    اما روز جمعه اوپک مطرح کرد که پیشرفتی را برای کاهش تولید بعد از انجام دور دیگری از گفت‌وگوها با روسیه داشت ایجاد کرده است و همچنین به نقش ایران و عراق در رفع موانع رسیدن به توافق در وین را مطرح کرده بود.

    این در حالی است که وزرای عربستان و الجزیره گفته بودند که اهداف آنها برای رسیدن به میزان عرضه 32.5 بشکه در روز است. اما در این باره که با مستثنی بودن ایران و عراق از این کاهش تولید چه‌ کار خواهند کرد اشاره‌ای نکرده بودند.

    زنگنه همچنین مطرح کرده بود که بارکیندو با مسئولان ارشد عراقی هم ملاقات کرده و درباره خواسته‌های آنها برای کاهش تولید صحبت کرده است و نتیجه این گفت‌وگوها امیدوارکننده است.

    بلومبرگ می‌نویسند بارکیندو از این سفر از زنگنه خواهان انعطاف‌پذیری بیشتری در گفت‌وگوی وین شد تا مطمئن شود توافق الجزیره اجرایی خواهد شد و زنگنه به بارکیندو اطمینان داده است ایران هر اقدامی را برای رسیدن به فهم مشترک در این اجلاس به کار می‌‌گیرد.

    همچنین وزیر نفت ایران درباره قیمت عادلانه نفت گفته است که اعضای اوپک نفت قیمت 55 تا 60 دلار را هدفگذاری کرده‌اند.

    برچسب ها