عصر خودرو

خبرگزاری روسی خبر داد

تلاش نخست وزیران روسیه و چین برای رفع مزاحمت دلار

ایجاد خط مالی ۱۵۰ میلیارد یوانی

عصر بازار- نخست وزیر روسیه پس از مذاکره با نخست وزیر چین اعلام کرد: روسیه و چین به مبادلات خود با ارزهای ملی ادامه خواهند داد دو کشور خط مالی ۱۵۰ میلیارد یوانی برای این کار ایجاد کردند.

تلاش نخست وزیران روسیه و چین برای رفع مزاحمت دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، به نقل از اسپوتنیک نیوز، «دیمیتری مدودوف» نخست وزیر روسیه پس از پایان مذاکرات با  «لی که چیانگ»  نخست وزیر چین  در سنت پطربورگ اعلام کرد:روسیه و چین  به محاسبات به ارز های ملی ادامه خواهند داد.

    توافق در باره گذار  به  محاسبات متقابل به ارزهای ملی در قراردادی به ثبت رسیده است  که در جریان  دیدار روسای جمهور دو کشور در  ماه مه سال 2014 به امضا رسید،  تا آن زمان اینگونه محاسبات فقط در عرصه تجاری و در چارچوب نواحی مرزی  بین دو کشور  انجام می شد.

    در سال 2014 میلادی ، بانک های مرکزی روسیه و چین  خط مالی به مقدار 150 میلیارد یوآن (حدود 24 میلیون و 500 هزار دلار) را  برای سه سال ایجاد کردند و بدین ترتیب امکان دسترسی  بانک های تجاری  و مشتریان آنها به یوآن و  روبل  فراهم شد. در نتیجه  تلاش های متقابل، حجم  محاسبات مشترک  به روبل و یوآن  تا اواسط سال 2015 میلادی  افزایش یافت.  کارشناسان  این افزایش  سریع را با افزایش  تقاضا برای نقدینگی یوآن  مربوط دانستند و  متذکر شدند  که روبل روسیه  از نظر سطح  تقاضا در محاسبات دو جانبه  از  یوآن چین عقب می ماند.  گرایش برتری یوآن پس از آنکه واحد پول چین وارد باشگاه  ارز ذخیره جهان شد بیشتر تحکیم یافت. بر خلاف  شرکت های بزرگ دولتی روسیه و چین  که به کندی عادت معاملات به دلار را ترک می کنند، شرکت های  خرد و متوسط  هر چه بیشتر معاملات به روبل و یوآن را ترجیح می دهند.

    تجربه کار  بانک « و.ت.ب»  یکی از بزرگترین بانک های روسیه  که در زمینه گردش کالا و محاسبات مالی  با چین  همکاری می کند  گویای این امر است.  بانک مذکور تنها بانک روسیه است که شعبه آن در چین فعالیت می کند.  طی 9 ماه  سال 2016، حجم  محاسبات  به یوآن مشتریان بانک « و.ت.ب»  در  خاور دور روسیه  320 میلیون و 500 هزار یوآن بود  که 30,6% بیش از دوره مشابه  سال گذشته است.

    کنستانتین سالوخین  رئیس بانک مذکور در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک»  در این خصوص گفت:   محاسبات به روبل  در  تجارت خارجی  در  همین دوره زمانی به میزان  16.5 درصد افزایش یافت.  مشتریان بانک درآمد صادراتی  را به یوآن  دریافت کردند. آنها چوب، زیور الات،  سویا، و مواد غذایی  را به چین صادر کردند. پرداخت های وارداتی به یوآن  بر اساس قراردادهای  تحویل  خودرو، تجهیزات ، لوازم یدکی ، آهن، پوشاک و کالاهای  معیشتی  و اجاره بها، خدمات گردشگری  پرداخت شده است.

    محاسبات روبلی در ازای  تحویل مواد و مصالح ساختمانی، محصولات نفتی ،شیرینی‌جات  و دیگر خدمات  انجام شد. محاسبات مستقیم به ارزهای ملی  وابستگی  شرکت های روسی و چینی به  شرایط خارجی بازار را کاهش می دهد و  امکان صرفه جویی  با تفاوت  نرخ  ارز هنگام تبدیل  دلار و یورو به روبل  و یوآن را فراهم می سازد.

    فقدان  واسطه ها بشکل بانک های  کشورهای ثالث،   رد و بدل شدن پرداخت ها را تسریع می بخشد.  بعلاوه  در زمان پراخت  به دلار  از طریق  نهادهای  اعتباری  آمریکا،  بانک هایی که در زنجیره محاسبات شرکت دارند  مبلغی به عنوان کارمزد  از کل  مبلغ  برمی دارند  و  مبلغ نهایی که به حساب دریافت کننده واریز می شود بمراتب کمتر از  مبلغ اولیه است.  وقتی محاسبات  مستقیما از طریق بانک های روسیه و چین صورت گیرند  چنین اتفاقی نمی افتد.

    برچسب ها