عصر خودرو

زنگنه:

احتمال توافق اعضای اوپک در نشست ماه آینده، زیاد است

عصر بازار- وزیر نفت ایران دیدار با دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را مثبت ارزیابی کرد و گفت: احتمال این که در نشست ۳۰ نوامبر (۱۰ آذر) وزیران نفت و انرژی اوپک به توافق برسند، زیاد است.

احتمال توافق اعضای اوپک در نشست ماه آینده، زیاد است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، دبیر کل اوپک صبح امروز (شنبه) برای دیدار و مذاکره با وزیر نفت کشورمان درباره نشست آتی این سازمان ، بررسی تحولات بازار انرژی و اجرای فریز نفتی به تهران آمد.
    بیژن زنگنه پس از دیدار با «محمد سانوسی بارکیندو»، افزود: دبیرکل در این دیدار، گزارش مفصلی از فعالیت‎های انجام شده پس از نشست فوق العاده اوپک در الجزایر و مذاکراتی که با مقام‎های کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان از جمله ونزوئلا، عراق، کویت، امارات، عربستان، روسیه و ... در جریان سفرها یا در حاشیه نشست‎های بین المللی داشته است، ارایه کرد.
    وی افزود: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در تلاش هستند در نشست عادی آذرماه این سازمان در وین به تصمیمی جامع برسند و اطلاعاتی که دبیرکل امروز به من دادند، دلگرم کننده است.
    زنگنه تحولات پیش روی بازار نفت را مثبت پیش بینی کرد و گفت: نگاه مثبتی به تحولات آینده دارم و فکر می کنم در آینده وضع بهتری خواهیم داشت.
    به گفته وی، احتمال این که اعضای اوپک در نشست ماه نوامبر به توافق برسند، زیاد است.
    وزیر نفت یادآور شد: کشورهایی که در سال‎های اخیر تولید بیشتری داشته اند، برای بهبود وضع بازار مسوولیت بیشتری هم دارند.
    زنگنه ادامه داد: امروز اقتصاد غرب هم برای خروج از رکود، انتظار دارد قیمت نفت به سطح بالاتری از قیمت‎های کنونی برسد.
    وی گفت: همه نگران کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت در سال‎های اخیر هستند؛ روندی که آثار منفی آن بر بازار نفت در سال‎های آینده نمود پیدا می کند.
    وزیر نفت در پاسخ به این سووال که آیا فکر می کنید اعضای اوپک به توافق نشست الجزایر پایبند هستند یا خیر؟، گفت: فکر می کنم اعضای اوپک به این توافق پایبند هستند و برای عملیاتی کردن آن تلاش می کنند.
    وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال همراهی نکردن عراق در مذاکرات پیش رو، این احتمال را رد کرد و گفت: دبیر کل اوپک با مقام‎های بلندپایه عراق دیدار داشته و نتایج آن دلگرم کننده بوده است.
    زنگنه همچنین در پاسخ به سووالی درباره نتایج عملکرد کمیته تعیین سقف تولید اعضای اوپک، عنوان کرد: این کمیته ایجاد شده و تشکیل جلسه داده است؛ اما این کمیته‎ها بیشتر ماهیت کارشناسی و فنی دارند و به طور معمول چنین تصمیم‎هایی (تعیین سقف تولید) در نشست وزیران گرفته می شود.
    وزیر نفت با بیان این که کمیته‎های کارشناسی می توانند سناریوهای مختلف تولید را ارایه دهند، درباره سناریوی مقدار تولید نفت خام ایران گفت: ایران پیش از این دیدگاه‎های خود را در این باره اعلام کرده است و بر دیدگاه‎های پیشین خود اصرار دارد.
    زنگنه در پاسخ به این پرسش که از دید شما قیمت منصفانه و عادلانه نفت چقدر باید باشد، این قیمت را نسبی دانست و گفت: قیمت مناسب، قیمتی است که منافع تولیدکننده و مصرف کننده را بدنبال داشته باشد.
    وی افزود: اعضای اوپک نفت با قیمت 55 تا 60 دلار را هدف‎گذاری کرده اند.
     نشست الجزایر که در اوایل مهرماه برگزار شد، موافقت اعضای اوپک را با اجرای فریز نفتی در برداشت و قرار شد که در نشست وین ( 10 آذر) ، درباره جزییات آن تصمیم گیری کنند.
    مهم ترین دستور جلسه نشست آتی اوپک، تصمیم گیری درباره اجرای فریز نفتی است.
    بر اساس توافق اولیه، ایران، لیبی و نیجریه از مشارکت در اجرای فریز نفتی معاف شده اند.
    چنانچه طرح فریز نفتی شکل اجرایی به خود گیرد، روند افزایش تولید نفت تثبیت شده و برخی کشورها مانند عربستان نیز ناچار به کاهش تولید خواهند شد.
    اعضای اوپک شامل الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، اندونزی، ایران، عراق، کویت، لیبی، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ونزوئلا و نیجریه حدود 40 درصد نفت خام جهان را تامین می کنند.

    برچسب ها