عصر خودرو

معمای نوسان بازار ارز بررسی شد;

چرا دلار به ۳۷۰۰ تومان رسید؟

عصر بازار- هفته گذشته، با سرکشی قیمت دلار به مرز ۳ هزار و ۷۰۰ تومان به پایان رسید. آخرین تقاضاهای ارزی زائران عتبات عالیات در کنار رشد نرخ حواله درهم و افزایش تحرکات معامله‌گران ارزی از مهم‌ترین عواملی بودند که منجر به افزایش قیمت دلار شدند. همزمان در بازارهای جهانی نیز با افزایش احتمال نرخ بهره در آمریکا ارزش دلار از اوج ۱۴ ساله عبور کرد. پیش از این شاخص دلار توانسته بود به صورت لحظه‌ای این رکورد را لمس کند. شاخص دلار آخرین بار در آوریل ۲۰۰۳ عدد ۵۱/ ۱۰۰ واحد را تجربه کرده بود.

چرا دلار به ۳۷۰۰ تومان رسید؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در آخرین روز هفته گذشته، قیمت دلار به‌صورت مقطعی از مرز 3 هزار و 700 تومان عبور کرد؛ ولی در نهایت در انتهای کانال 3 هزار و 600 تومان به کار خود پایان داد. روز پنج‌شنبه، شاخص ارزی با 7 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 698 تومان رسید، حال آنکه در اواسط روز تا قیمت 3 هزار و 705 تومان نیز بالا رفته بود. قیمت ثبت‌شده روز پنج‌شنبه، بیشترین نرخ فروش دلار از اواسط دی ماه 94 بود و رشد هفتگی این ارز را به 1/ 1 درصد رساند. به گفته فعالان، آخرین تقاضاهای ارزی زائران عتبات عالیات در کنار رشد نرخ حواله درهم و افزایش تحرکات معامله‌گران ارزی از مهم‌ترین عواملی بودند که منجر به افزایش قیمت دلار شدند. با وجود روند افزایشی دلار در آبان‌ماه، برخی فعالان اعتقاد دارند که از هفته جاری روند قیمت معکوس خواهد شد. به باور این عده، خروج تقاضای زائران اربعین موجب خواهد شد که قیمت دلار افزایش بیشتری را تجربه نکند. با این حال، عده دیگری معتقدند، به‌طور سنتی در آخرین ماه پاییز، تقاضای تجاری افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه دلار توانایی رشد بیشتر قیمت را خواهد داشت.

    اثر اربعین

    قیمت دلار در 3 سال گذشته در 10 روز منتهی به اربعین تحت‌تاثیر افزایش سفرهای زائران عتبات عالیات همواره در مسیر صعودی قرار گرفته است. دلار در سیزدهمین روز آذر 93 روی قیمت 3 هزار و 370 تومان قرار داشت؛ ولی 2 روز مانده به اربعین همان سال تا قیمت 3 هزار و 435 تومان بالا رفت. امری که نشان‌دهنده رشد 65 تومانی بود. شاخص ارزی در سال 94 نیز چنین سرنوشتی داشت. دلار که با قیمت 3 هزار و 570 تومان به کار خود در آبان 94 خاتمه داده بود، از آذرماه در مسیر افزایشی قرار گرفت تا اینکه در تاریخ 10 آذر(یک روز مانده به اربعین) به قیمت 3 هزار و 650 تومان رسید. به این ترتیب، در یک بازه حدودا 10 روزه، 80 تومان بهای شاخص ارزی بالا رفت.

    سیگنال درهم

    در آخرین روز هفته گذشته، نرخ حواله درهم برخلاف روند معمول روز پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت. در بیست و هفتمین روز آبان‌ماه، نرخ حواله درهم تا هزار و 18 تومان بالا رفت؛ ولی نهایتا با پایین آمدن از سقف روزانه با قیمت هزار و 14 تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، افزایش تقاضا برای درهم سیگنال افزایشی قوی به معامله‌گران بازار داخلی می‌دهد؛ چراکه نرخ این ارز با دلار تهران رابطه مستقیمی دارد و به‌طور سنتی، افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.یکی از بازیگران باتجربه بازار اعتقاد داشت، حتی با درهم هزار و 13 تومانی، ارزش دلار می‌تواند به بالای 3 هزار و 710 تومان برسد.

    تحرکات آتی بازان

    ضلع سوم مثلث افزایشی دلار تحرکات معامله‌گران غیررسمی بازار بوده است. به گفته شماری از فعالان، معامله‌گران غیررسمی در ساعت‌های نیمه تعطیل بازار و به خصوص پس از پایان کار صرافی‌های بانکی وارد بازار می‌شوند و با افزایش خریدهای ارزی روند قیمت در روز بعد را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه چنین اتفاقی در بازار ارز رخ داد. به‌عنوان مثال، روز پنج‌شنبه معاملات دلار با قیمت 3 هزار و 700 تومان کلید خورد که افزایشی 9 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت.

    برچسب ها