عصر خودرو

قیمت طلای جهانی تحت تاثیر حرکت دلار

عصر بازار- در حالیکه طلای جهانی برای دومین هفته متوالی کاهش یافت، کارشناسان و سرمایه گذاران در نظرسنجی کیتکو نیوز، درباره جهت حرکت قیمت این فلز در هفته جاری اختلاف نظر داشتند.

قیمت طلای جهانی تحت تاثیر حرکت دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، 18 تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که درباره روند حرکت طلا در هفته جاری به دو دسته مساوی تقسیم شدند.

    نظر این کارشناسان بر مبنای روند حرکت دلار به عنوان یک عامل کلیدی بود. ضعیف‌تر شدن دلار از طلا که به این ارز معامله می‌شوند حمایت می کند در حالیکه صعود ارزش آن، تقاضا برای خرید این فلز از سوی خریداران دارنده سایر واحدهای ارزی را ضعیف‌تر می کند.

    در این بین، 689 سرمایه گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، 301 نفر یا 44 درصد به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند در حالیکه 271 نفر یا 39 درصد انتظار داشتند طلا با کاهش روبرو شود و 113 نفر یا 16 درصد نظری نداشتند.

    برای هفته ای که گذشت، 50 درصد از کارشناسان وال استریت و 52 درصد از سرمایه گذاران افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند. هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار نیویورک 8.20 دلار یا 0.7درصد کاهش یافت و در 1208.70 بسته شد و برای کل هفته بیش از یک درصد کاهش ثبت کرد.

    طلا روز جمعه به پایین‌ترین قیمت در 9 ماه گذشته صعود کرد و همزمان دلار، تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره آمریکا در ماه آینده و گسترش تدابیر محرک مالی تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به بالاترین حد در 13 سال گذشته صعود کرد.

    شاخص دلار آمریکا که این ارز را در برابر شش رقیب بزرگ دنبال می کند، روز جمعه 0.4 درصد رشد کرد و به 101.25 واحد رسید. این شاخص برای کل هفته بیش از چهار درصد افزایش داشت که بزرگترین افزایش هفتگی از مارس سال 2015 بود.

    بهای معاملات نقدی طلا از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که با بهبود ریسک پذیری بازار، از صعود ارزش دلار حمایت کرد، بیش از 130 دلار کاهش داشته است.

    جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا روز پنج شنبه در مقابل کمیته اقتصادی مشترک کنگره اظهار کرد که افزایش نرخهای بهره ممکن است به زودی انجام شود و انتخاب دونالد ترامپ برنامه فدرال رزرو برای افزایش نرخهای بهره را تغییر نداده است.

    تحلیلگران می گویند اظهارات یلن و قوی‌تر شدن ارزش دلار، طلا را فعلا در روند نزولی نگه داشته است. در حال حاضر که گمانه زنی‌ها درباره تاثیر سیاستهای دونالد ترامپ بر شرکتها و بازارهای سهام ادامه دارد و همه به سوی بازارهای سهام و ارز می روند، طلا جایگاه خود به عنوان دارایی مطمئن را از دست داده است.

    دورنمای نرخهای بهره بالاتر برای طلا منفی است و یکی از عوامل منفی تاثیرگذار بر کاهش این فلز ارزشمند در چند روز معامله اخیر بوده است.

    برچسب ها