عصر خودرو

بازار مس در سایه حباب ترامپ و سلاح یلن

عصر بازار-چین با مصرف حدود ۴۵ درصد مس، همچنان مصرف کننده اصلی محسوب می شود و هر تغییر و تحول در سیاست های اقتصادی این کشور آسیایی، نقش تعیین کننده ای در بازار دارد.

بازار مس در سایه حباب ترامپ و سلاح یلن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پیشنهاد پرطمطراق دونالد ترامپ برای سرمایه گذاری یک هزار میلیارد دلاری در پروژه های زیرساختی آمریکا با اتکا بر تامین مالی بخش خصوصی، درست زمانی نردبان ترقی فلز سرخ شد که نام وی به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا از صندوق ها بیرون آمد. پیروزی این برج ساز ثروتمند سبب شد تا بازار مس طی دو روز پس از انتخابات آمریکا، ره چند ماهه را طی کند و با رشد حدود 600 دلاری تا مرز 6000 دلار در هر تن هم پیش برود.

    از طرفی قیمت مس طی هفته های اخیر به دلیل افزایش شاخص مدیران خرید چین در ماه اکتبر به رقم 51.2 که نشان دهنده رشد فعالیت کارخانه ها بود و همچنین کاهش ذخایر بورس فلزات لندن، روند افزایشی خود را آغاز کرده و به همین دلیل خود را از کف 4700-4600 دلار ماه های اخیر تا کانال 5300 دلاری(قبل از انتخاب ترامپ) بالا برده بود.

    جدا از مسائل بنیادی بازار، قیمت 6000 دلار در هر تن دوام چندانی پیدا نکرد و به سرعت با شروع فعالیت بازارهای مالی در هفته گذشته، روند کاهشی خود را آغاز کرد. شاید روند افزایشی قیمت مس بعد از انتخاب ترامپ به این دلیل دوام نیاورد که نقش آمریکا و برنامه های زیرساختی آن در تقاضای مس، دیگر مانند دهه های قبل نیست و فقط سیاست های مالی و تصمیم های مهم بانک مرکزی این کشور است که به طور مستقیم بر این بازار تاثیر می گذارد.

    در شرایط کنونی، آمریکایی ها فقط 9 درصد مس موجود در جهان را مصرف می کنند، در حالی که چین با مصرف حدود 45 درصد این فلز، همچنان مصرف کننده اصلی محسوب می شود و هر تغییر و تحول در سیاست های اقتصادی این کشور آسیایی، نقش تعیین کننده ای در بازار دارد.

    *مصرف‌کنندگان اصلی

    صنعت ساخت و ساز و صنعت خودرو به عنوان دو مصرف کننده اصلی مس در جهان محسوب می شوند و از آنجا که بزرگ ترین بازار خودرو جهان به چین اختصاص دارد و همچنین بالاترین رشد ساخت و ساز در این کشور انجام می شود، تاثیر گذاری این کشور بر تقاضای فلز سرخ تقریبا با تمام کشورهای جهان برابری می کند.

    گروه بین المللی مطالعات مس(ICSG) در گزارش اخیر خود اعلام کرده  تولید معدنی مس جهان در هفت ماهه 2016 (از ابتدای سال تا پایان جولای)شاهد رشد 5 درصدی(560 هزار تن) در مقایسه با مدت مشابه 2015 بوده است.

    افزایش تولید معدنی جهان به طور عمده به دلیل افزایش 47 درصدی تولید پرو بود که در حال بهره برداری از ظرفیت های جدید است. در عین حال مصرف مس تصفیه شده جهان در هفت ماهه 2016 با افزایش 4 درصدی(565 هزار تن)نسبت به دوره مشابه قبلی مواجه شد که به طور عمده ناشی از تقاضای قوی چین(ظاهری) بود.

    هرچند تقاضای چین در سال های اخیر به دلیل تغییرات سیاست های اقتصادی کاهش یافته، اما این کشور همچنان حرف اول و آخر را در بازار مس می زند و آمریکا با مصرف 9 درصدی مس و بازار اشباع بسیاری از صنایع، تاثیر به مراتب کمتری بر تقاضای این فلز دارد.

    *بهبود واقعی از سال آینده

    بسیاری از تحلیلگران بین المللی، بخش عمده ای از بهبود بازار مس در سال 2016 را ناشی از تقاضای چین بویژه در نیمه نخست امسال می دانند و بر این باورند که رونق واقعی این فلز از اواسط یا اواخر 2017 و درست زمانی که تقاضا فاصله بیشتری از عرضه پیدا کند، اتفاق می افتد.

    با توجه به افت قیمت مس از سال 2011 و سقوط شدید قیمت در سال 2015، کار توسعه بسیاری از پروژه های جدید با سرعتی که طی سال های 2011 و 2012 پیش می رفت، انجام نشد، چراکه با کاهش قیمت، بهره برداری از برخی معادن توجیه نداشت و کارشناسان بر این باورند که احتمالا عرضه از اواخر سال آینده نسبت به تقاضا کاهش می یابد.

    حال دو هفته از انتخاب ترامپ می گذرد و به نظر می رسد، بازار مس و برخی فلزات دوباره به شرایط دو هفته قبل-البته با اندکی بهبود- بازگشته است. مس در پایان معاملات روز جمعه(18 نوامبر) در بورس فلزات لندن به قیمت 5446 دلار در هر تن بسته شد.

    جانت یلن، رئیس «فدرال رزرو» هم پنجشبنه شب گفت که افزایش نرخ بهره آمریکا احتمالا به زودی انجام می شود؛ اظهارنظری که تاثیر آن بر بازارها طی هفته های آتی و پس از افزایش نرخ بیشتر نمایان می شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو