عصر خودرو

مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی خبر داد:

سومین واگذاری سازمان خصوصی سازی اول و دوم آذرماه برگزار می شود

عصر بازار- مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی از برگزاری سومین واگذاری سال جاری این سازمان به ارزش تقریبی ۱۲ هزار میلیارد ریال در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری ( اول و دوم آذرماه) خبر داد.

سومین واگذاری سازمان خصوصی سازی اول و دوم آذرماه برگزار می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سیدجعفر سبحانی افزود: این واگذاری ها مربوط به هفت شرکت است که دو مورد از آنها از طریق فرابورس و پنج مورد به صورت مزایده انجام می شود.

    این مقام مسوول بیان داشت: در روز دوشنبه اول آذرماه 60 درصد سهام شرکت «پالایش نفت کرمانشاه» با قیمت پایه 1800 میلیارد ریال و حصه نقدی 10 درصدی در فرابورس واگذار می شود و اقساط باقی مانده آن هشت سال خواهد بود.

    حصه نقدی مبلغی است که برندگان مزایده باید در ابتدا و پیش از انعقاد قرارداد پرداخت کنند.

    به گفته سبحانی، شرکت «پتروشیمی ابن سینای همدان» دومین شرکتی است که سهامش در این روز از طریق فرابورس واگذار می شود.

    وی ادامه داد: 20 درصد سهام دولتی این شرکت با قیمت پایه حدود 137 میلیارد ریال، با حصه نقدی 10 درصدی و مابقی به صورت اقساط هشت ساله در این روز واگذار می شود.

    مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: در دومین روز آذرماه (سه شنبه) نیز 80 درصد شرکت پتروشیمی دماوند به قیمت پایه 9200 میلیارد ریال، حصه نقدی 10 درصدی و اقساط 10 ساله، 37 درصد شرکت مقره سازی ایران با قیمت پایه 80 میلیارد ریالی، حصه نقدی پنج درصدی و اقساط هشت ساله، 17 درصد سهام شرکت عمران و مسکن سازان عمران گلستان با قیمت پایه 20 میلیارد ریالی، حصه نقدی 15 درصدی و اقساط پنج ساله از طریق مزایده واگذار می شود.

    وی اضافه کرد: همچنین در این روز 47 درصد سهام شرکت پیمانکاری کارهای زیربنایی آب (پیماب) با قیمت پایه 390 میلیارد ریال، حصه نقدی 25 درصدی و اقساط یک ساله و املاک شرکت «نخ کار» به ارزش پایه 140 میلیارد ریالی، حصه نقدی 50 درصدی و پرداخت مابقی در اقساط سه ساله از طریق مزایده برگزار می شود.

    سبحانی یادآور شد: برای امسال خصوصی سازی 200 شرکت از ابتدای سال برنامه ریزی شده بود، اما از آنجایی که شرکت های توزیع برق و گاز با مشکلات ساختاری مواجه اند، در عمل نزدیک به 100 شرکت از لیست واگذاری خارج شده اند.

    وی با اشاره به دریافت یارانه ای خدمات برق و گاز از سوی مردم، تاکید کرد: پیش از واگذاری سهام این شرکت ها، ابتدا باید شیوه قیمتگذاری و آزادسازی قیمت در دولت تعیین تکلیف شود و بر این اساس غیرقابل واگذاری هستند.

    این مقام مسوول با اشاره به 55 جایگاه سوخت که در حال گذراندن مراحل قیمتگذاری و آماده شدن برای مزایده است، ابراز امیدواری کرد مزایده این جایگاه ها نیز در آذر یا دی ماه امسال به انجام برسد.

    بر اساس این گزارش، در بزرگترین واگذاری سازمان خصوصی سازی در سال جاری در پانزدهم شهریورماه، مزایده 100 جایگاه سوخت به انجام رسید و در مجموع 333 پاکت پیشنهاد قیمت دریافت شد. ارزش واگذاری ها در این مزایده تاریخی نزدیک به 3500 میلیارد ریال (350 میلیارد تومان) بود.

    همچنین در دومین مزایده بزرگ امسال سازمان خصوصی سازی بیش از 740 میلیارد ریال واگذاری به بخش خصوصی واقعی انجام داد.

    پیشتر میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی رییس کل سازمان خصوصی سازی کشور اعلام کرده بود، واگذاری های انجام شده در 15سال گذشته در این سازمان در مجموع به ارزش 1420 میلیارد ریال بوده که از جمله در قالب واگذاری به عموم مردم، رد دیون و سهام عدالت صورت گرفت.

    برچسب ها