عصر خودرو

واکنش بورس به رای مجلس سنای آمریکا

عصر بازار: رای مجلس سنای آمریکا به توافق هسته‌ای تاثیر روانی چندانی در بورس تهران ندارد، زیرا مشکلات اساسی دیگری در اقتصاد وجود دارد که اعتماد عمومی را به بورس خدشه‌دار کرده است، این در حالی است که در شرایط فعلی فروش سهم توجیه پذیر نبوده و کسانیکه از امروز با دید یکساله در بورس سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند بازدهی بیشتری از بازار پولی کسب کنند.

واکنش بورس به رای مجلس سنای آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، عظیم ثابت- کارشناس بازار سرمایه - ابه تاثیر رای مجلس سنای آمریکا در بورس تهران اشاره کرد و گفت: واکنش بورس بعد از نشست روز گذشته مجلس سنای آمریکا اگر چه مثبت بود اما نشان داد که موفقیت دولت اوباما در توافق هسته‌ای اثرات روانی چندانی روی بازار سرمایه و ارزش و حجم معاملات ندارد.

    وی افزود: تاثیر‌ نداشتن این رای در بازار سرمایه به دلیل این است که مشکلات اساسی زیادی در اقتصاد وجود داشته و اعتماد عمومی نسبت به بازار با توجه به اینکه بازار بدون ریسکی به نام پول وجود دارد که بازدهی بیشتری نسبت به تورم دارد، خدشه‌دار شده است. بنابراین در این شرایط بازار سرمایه باید بتواند از جذابیت‌های زیادی برخوردار باشد.

    ثابت با بیان اینکه شاخص بورس تهران از ابتدای سال تاکنون با افزایش 1.5 درصدی مواجه شده است، افزود: این در حالی است که پایان شهریورماه مصادف است با سال مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری؛ لذا در این ماه بازار سرمایه به صورت سنتی روند کاهشی داشته و سرمایه‌گذاران در آن فروشنده هستند.

    وی عنوان کرد: علاوه بر اینکه در این مقطع چالش دیگری به نام گزارش شش ماهه شرکت‌ها وجود دارد که قرار است بعد از پایان شهریورماه به بازار ارائه شود و از آنجا که گزارش سه ماهه شرکت‌ها چندان مناسب نبود، پیش‌بینی می‌شود که گزارش 6 ماهه شرکت‌ها نیز با توجه به شرایط رکودی چندان دلچسب نباشد.

    این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: از آنجایی که در پایان سال 1393 با افزایش موجودی انبار کالاها مواجه شدیم و طرف تقاضا کاهش پیدا کرد و شرکت‌های فولادی، خودروسازی و ساختمانی با رکود و کاهش قیمت مواجه شدند، لذا پیش بینی می‌شود که گزارش 6 ماهه شرکت‌ها چندان مطلوب نباشد.

    ثابت یکی از مشکلات اساسی بازار سرمایه را نرخ سود بانکی دانست و با بیان اینکه باید تصمیم اساسی در مورد کاهش آن گرفته شود، ادامه داد: همچنین با کاهش قیمت نفت و فلزات اساسی که به کاهش درآمد‌های دولت منجر شده است در روند رکودی بازار موثر بوده و از آنجایی که بازار سرمایه برای دولت اولویت ندارد و توجهی به بازار سرمایه نشده است، نباید انتظار داشته باشیم که بازار معجزه کند.

    این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: البته می‌توان گفت با اجرایی شدن توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و آزاد شدن منابع مالی و تدبیر درست دولت، سرمایه‌گذاری به سمت تولید برود و کشور را از فضای رکودی خارج کند اما آثار این توافق در انتهای سال 1394 و ابتدای 1395 نمایان می‌شود.

    وی با بیان این‌که بازار سرمایه در شرایط فعلی رفتار هیجانی نخواهد داشت، عنوان کرد: در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود و سرمایه‌گذار خارجی جذب شود اثرات آن در کشور نمایان می‌شود.

    ثابت تاکید کرد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی بیشتر راه رکود را طی کرده و کاهش قیمت را تجربه کرده‌ایم، فروش سهام توجیه پذیر نیست. بنابراین در شرایط فعلی بهتر است سرمایه‌گذاران صبر کنند و در صورتی که سهام شرکت‌ها را با دید یکساله خریداری کنند می‌توانند بازدهی بیشتری از بازدهی بانک را در شهریورماه سال آینده تجربه کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: با کاهش نرخ سود بانکی و بهبود وضعیت اقتصادی سهامداران می‌توانند بازدهی 30 درصدی را تا شهریورماه 1395 به دست بیاورند.

    برچسب ها