عصر خودرو

هند فرصت را از دست می دهد;

علاقه چین و اروپا برای سرمایه گذاری در فرزاد ب

عصر بازار- شماری از کارشناسان اقتصادی و نفتی هند با اشاره به علاقه مندی شرکت های نفتی چینی و اروپایی برای سرمایه گذاری در میدان های گازی و نفتی ایران معتقدند شرکت های نفتی هند در صورت تعلل بیشتر، فرصت بی نظیر سرمایه گذاری درمیدان گازی فرزاد ب را از دست می دهند.

علاقه چین و اروپا برای سرمایه گذاری در فرزاد ب
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، به گفته این افراد ،پیشنهاد سرمایه گذاری مشروط 10 میلیارد دلاری شرکت های هندی در میدان گازی فرزاد ب باتوجه به پیشنهادهای شرکت های فرانسوی و چینی برای سرمایه گذاری بیشتر و با شرایط بهتر دراین میدان گازی ، شرایط را برای هندی ها دشوار کرده است .
    یک کارشناس نفتی معتقد است شرکت های نفتی هند در حال از دست دادن فرصت بی نظیر طرح توسعه میدان گازی فرزاد ب هستند.
    'آجوی .کی.داس' روز شنبه با انتشار مطلبی درهفته نامه معدن کریمر افزود:ایران سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری شرکت های هندی در این میدان را با توجه به علاقه مندی شرکت های چینی و اروپایی برای سرمایه گذاری بیشتر دراین میدان را کافی نمی داند.
    وی با اشاره به سخنان مقامات هندی نوشت ماه گذشته گذشته یک هیات هندی پس از بازگشت از ایران اعلام کرد که مقامات نفتی ایران تا 31 اکتبر برای تصمیم هند برای سرمایه گذاری هند در فرزاد ب زمان تعیین کردند.
    یک مقام هندی نیز گفت که دولت ایران سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری شرکت های هندی را در مقایسه با پیشنهادهای شرکت های چینی و فرانسوی برای توسعه این میدان را ناچیز می دانند.
    وی افزود:شرکت های توتال فرانسه و شرکت ملی چین علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در فرزاد ب به صورت کنسرسیوم در ایران دارند.
    مقامات هندی همچنین با اشاره به گزارش رسانه های ایران اعلام کردند دولت ایران تصمیم گرفته که مذاکرات دوجانبه با مقامات هندی برای توسعه میدان گازی فرزاد ب را با هند به مدت دو ماه دیگر تمدید و در صورت نرسیدن به نتیجه آن را به مناقصه بگذارد.
    دولت هند چندی پیش اعلام کرد قرارداد توسعه میدان فرزاد ب با ذخایر تقریبی 18.75 تریلیون فوت مکعب گاز تا ماه مارس 2017 (اسفند) بین تهران و دهلی نو امضا می شود.
    در بخشی از بیانیه دولت هند آمده است شرکت 'او وی ال' درحال آماده کردن یک طرح جامع برای توسعه این میدان و کار بر روی فرمول قیمت گذاری است .
    کنسرسیومی متشکل از شاخه خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند (OVL)، ایندین اویل (IOC) و اویل ایندیا در سال 2008 به کشف گازی فرزاد ب کمک کردند اما به دلیل تحریم های غرب علیه ایران، برای استخراج گاز از آن درخواستی مطرح نکردند.
    در سپتامبر 2014، ایران با اشاره به تاخیر شرکت های هندی در توسعه میدان فرزاد ب، این میدان را در فهرست میادینی قرار داد که قرار است برای آنها مناقصه برگزار شود. در آوریل 2015، تیمی از وزارت نفت هند به ایران سفر کرد تا با مقامات کشور برای انعقاد قرارداد توسعه این میدان گفت وگو کند.
    'دار مندراپرادهان' وزیر نفت وگاز طبیعی هند خرداد امسال با بیان اینکه گفت وگو بین کنسرسیومی ازشرکت های هندی با ایران برای امضای توافقنامه توسعه میدان گازی فرزاد ب ادامه دارد اظهار امیدواری کرد که این مذاکرات در شش ماه آینده به نتیجه برسد.
    وی افزود:ایران تائیدیه کلی برای سرمایه گذاری شرکت های هندی در فرزاد ب داده ولی هیچگونه قراردادی تاکنون بین دو کشور امضا نشده است .
    وزیر نفت و گاز طبیعی هند گفت که شرکت های هندی بدنبال دریافت تعرفه های مقرون به صرفه و مشوق های اقتصادی دراین طرح هستند.
    هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین است و اکنون که تحریم ها برداشته شده، دهلی نو به دنبال راه هایی برای تعمیق روابط تجاری خود با تهران است.

    برچسب ها