عصر خودرو

اوپک برای توافق بر سر کاهش تولید آماده می‌شود

عصر بازار- اوپک در حال نزدیک شدن به نهایی کردن اولین توافق خود در ۸ سال گذشته برای کاهش تولید است و اکثر اعضا آماده اند که انعطاف پذیری قابل توجهی را در زمینه حجم تولید به ایران پیشنهاد کنند.

اوپک برای توافق بر سر کاهش تولید آماده می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، وزرای شرکت کننده در نشست دوحه و منابع آگاه گفتند، اوپک در حال نزدیک تر شدن به نهایی کردن اولین توافق خود در 8 سال گذشته برای کاهش تولید است و اکثر اعضا آماده اند که انعطاف پذیری قابل توجهی را در زمینه حجم تولید به ایران پیشنهاد کنند.

    ایران به دلیل از دست دادن سهم قابل توجهی از سهم خود از بازار نفت به دلیل تحریم ها، و تلاش برای بازیابی سهم خود از بازار، حاضر به کاهش تولید خود نیست. عربستان، رقیب ایران معتقد است که تولید نفت ایران به اوج خود رسیده و نباید به این کشور امتیازات بیشتری داده شود.
    روز جمعه، وزرای نفت چند کشور عضو اوپک از جمله عربستان در حاشیه نشست اوپک گازی در دوحه با یکدیگر دیدار کردند. ایران در سطح وزیر نفت در این نشست شرکت نکرده بود.
    به گفته یک مقام آگاه، در این نشست، کشورهای عضو اوپک به ایران پیشنهاد کردند که تولید خود را در سطح 3.92 میلیون بشکه در روز محدود کند.
    ایران قبلا گفته بود که فریز تولید در سطح تولید بین 4 تا 4.2 میلیون بیشکه را خواهد پذیرفت.
    منابع اگاه وابسته که کشورهای حاشیه خلیج فارس در اوپک گفته اند، آنها از ایران خواسته بودند تولید خود را در سطح تولید حدودا 3.6 تا 3.7 میلیون بشکه محدود کند، حجمی که بر اساس برآوردهای اوپک جمهوری اسلامی ایران هم اکنون تولید می کند.
    این منبع آگاه افزود، تهران هنوز پاسخی به این پیشنهاد نداده است.
    نماینده ایران در اوپک که در نشست دوحه شرکت کرده بود گفت، وی خوش بین است که اوپک در نشست 30 نوامبر در وین به توافقی در باره کاهش تولید دست پیدا کند.
    وزیر انرژی عربستان نیز روز جمعه گفت نشست دوحه خوب پیش رفته، اما از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرد.
    وزیر انرژی روسیه نیز که در نشست روز جمعه شرکت داشت گفت، وی فکر می کند اوپک در حال نزدیک شدن به توافق است. الکساندر نواک افزود، اگر توافقی به دست آید، روسیه آماده پیوستن به آن و محدود کردن تولید خود برای مدت شش ماه یا بیشتر است.
    وزارت انرژی آذربایجان نیز اعلام کرده اواخر ماه جاری هیئتی را برای مشورت به وین خواهد فرستاد.

    برچسب ها