عصر خودرو

سیاست‌های ترامپ و یلن رکورد ثبت کرد

اتحاد دو دشمن به نفع دلار

عصر بازار- مهم‌ترین رویداد بازارهای جهانی در سومین هفته نوامبر، قدرت نمایی پول بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بود، روندی که امید به ادامه احیای اقتصاد ایالات متحده و افزایش احتمال نرخ‌های بهره در این کشور آن را شکل داده است.

اتحاد دو دشمن به نفع دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، ارزش دلار آمریکا در مقطعی از هفته گذشته از اوج 14 ساله هم فراتر رفت. شاخص دلار که این ارز را با 6 ارز عمده جهانی مقایسه می‌کند، در دو روز ابتدایی هفته گذشته میلادی به قله 14 ساله نزدیک شد، چهارشنبه آن را لمس کرد و پنج‌شنبه از آن گذشت. روند رشد دلار باعث شده بیشترین رشد دو هفته‌ای این ارز مقابل ین ژاپن در 30 سال گذشته شکل بگیرد. همزمان بازدهی اوراق قرضه آمریکا به بدترین سطح افت دو هفته‌ای در 15 سال گذشته رسیده؛ چراکه ارزش اوراق تحت‌تاثیر احتمال افزایش نرخ‌های بهره و روند بهبود تورم به شدت کاهش یافته است.

    شاخص دلار آخرین بار در آوریل 2003 عدد 51/ 100 واحد را تجربه کرده بود. شاخص دلار در سومین روز کاری هفته گذشته این عدد را به خود دید، اما از آن افت کرد تا روز چهارم، روز قطعی شدن رکوردزنی 14 ساله باشد. شاخص دلار روز پنج‌شنبه روی عدد 89/ 100 ایستاد. حتی این رکوردزنی هم پایان قدرت‌نمایی دلار نبود؛ چراکه روز گذشته عدد 34/ 101 هم برای این شاخص ثبت شد، گرچه سودگیری معامله‌گران در قیمت‌های کم‌سابقه بخشی از ارزش دلار را از آن گرفت. اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است عدد متفاوتی به‌عنوان عدد نهایی این شاخص در سومین هفته یازدهمین ماه میلادی مقابل آن نوشته شده باشد، اما آنچه واضح است این است که دلار روزهای بسیار خوبی را پشت سر می‌گذارد و البته روزهای بدی را برای بیشتر معاملات بازار کالاهای پایه و خام موجب شده است.اونس طلا که هفته گذشته را با بهای 1228 دلار آغاز کرده بود، روز گذشته قیمت 1202 دلار را هم تجربه کرد. از آن سو، نفت خام که اندک امیدی به احتمال توافق اعضای اوپک بر سر حفظ سطح تولید داشت، حالا بیشتر بر فشار دلار متمرکز است. بازارهای سهام واکنش‌های متفاوتی داشته‌اند؛ زیرا نسبت آنها با دلار متفاوت است، اما بیشتر آنها به احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان دلخوش کرده‌اند.

     

    یلن+ترامپ

    پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این تصور وجود داشت که پیروزی دونالد ترامپ، دلار را تحت‌فشار می‌گذارد، این اتفاق افتاد، اما روند آن خیلی زود متوقف شد. با تلاش گروه کاری ترامپ و جمهوری‌خواهان برای آنکه نشان دهند احیای اقتصاد در ماه‌های پیش رو تسریع خواهد شد، بازارها بر برنامه‌های بلندپروازانه جنجالی‌ترین نامزد انتخابات تکیه کردند تا دلار به شدت تقویت شود. از سوی دیگر اقتصاد آمریکا هم در هفته گذشته داده‌های خوبی منتشر کرد که باعث تقویت بیش از پیش دلار شد. اما آنچه کمک نهایی را به رکوردشکنی دلار کرد، سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا بود که در آن احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال را در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بسیار بالا دانست.

    جنت یلن پنج‌شنبه در کنگره آمریکا گفت با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی و انتشار آمارهای مثبت بخش مسکن و افزایش نرخ تورم، فدرال رزرو می‌تواند به زودی نرخ بهره را افزایش دهد. آخرین نشست سیاست پولی فدرال رزرو روزهای 13 و 14 ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در دسامبر 2015 پس از حدود 10 سال، سیاست پولی خود را انقباضی کرد و تردیدهای یک سال گذشته برای افزایش نرخ‌های بهره باعث شده حالا که احتمال انقباض بیشتر پولی مطرح شده، دلار به شدت قوی شود.یلن پنج‌شنبه گفت که پیروزی ترامپ برنامه‌های فدرال رزرو را برای افزایش نرخ‌های بهره در آینده به نسبت نزدیک تغییر نخواهد داد. علاوه‌بر این او تاکید کرد که تا پایان دوره ریاستش در سال 2018 در منصب خود خواهد ماند. دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی، یلن را متهم به سیاسی کاری و از او به‌دلیل تردید در افزایش نرخ‌های بهره انتقاد کرده بود.

     

    بازار چهارشنبه

    شاخص دلار در این روز اوج 14 ساله را لمس کرد و گرچه از اوج روزانه پایین آمد، آنقدر قوی ماند که کالاها را تحت‌فشار نگه دارد. یکی از محبوب‌ترین کالاهایی که از اوجگیری دلار صدمه دیده، طلاست که هر اونس آن پیش از هفته انتخاباتی آمریکا 1304 دلار قیمت خورده بود و حالا نزدیک مرز میان دو کانال 1200 و 1100 دلار نوسان می‌کند. اونس طلا روز چهارشنبه با 3 دلار افت به قیمت 1225 دلار رسید. اگر تلاش بخشی از معامله‌گران افزایشی برای پایان موقعیت فروش نبود، دلار اونس را بیشتر ارزان می‌کرد. اونس در این روز از سوی داده‌های بد شاخص بهای تولیدکننده آمریکا و افت دلار از اوج روزانه هم حمایت شد، ولی دست آخر در مقابل دلار موضع تدافعی داشت. همچنین افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام نیز ادامه یافت تا بخشی دیگر از سرمایه‌های بازار فلزات گرانبها به سوی بورس برود. ضعف فنی نیز در ادامه افت ارزش فلز زرد بی‌تاثیر نبود.

    در این روز، داده‌های شاخص بهای تولیدکننده خوب نبود، اما جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس گفت پیش‌بینی می‌کند نرخ‌های بهره در ماه دسامبر افزایش پیدا کند. این اظهارات به نفع دلار و به ضرر طلا تمام شد. بازارهای سهام گرچه از انقباض پولی دل خوشی ندارند، از کاهش ابهام استقبال می‌کنند. آنها همچنین بر تخلیه کامل شوک ترامپ متمرکز ماندند. انتظار معامله‌گران بورس این است که ریاست‌جمهوری ترامپ به هزینه بیشتر برای کسب‌و‌کارها و بازسازی زیرساخت‌ها بینجامد. همچنین وعده‌های کاهش مالیات و تسهیل مقررات بسیاری را خوشبین کرده است. نفت خام که سه‌شنبه تحت‌تاثیر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مبنی‌بر مناسب نشدن میزان تقاضا تا سال 2040 رشد کرده بود، چهارشنبه تحت‌فشار دلار، نوسان‌های محدودی داشت.

     

    بازار پنج‌شنبه

    روز پنج‌شنبه دلار ابتدا تحت‌تاثیر داده‌های خوب اقتصادی از اوج 14 ساله گذشت و بعد تحت‌تاثیر تحلیل‌های فنی قوی تر شد. به این ترتیب، طلا هم به کف 5/ 5 ماهه تازه‌ای رفت. اونس دراین روز روی قیمت 1216 دلار ایستاد. پنج‌شنبه، میزان مطالبات بیمه بیکاری آمریکا که هر هفته اعلام می‌شود شاهد افت شدیدی بود. همزمان گزارش میزان خانه‌سازی آمریکا در ماه اکتبررشدی 5/ 25 درصدی را نشان می‌داد. شاخص کسب‌و‌کار فیلادلفیا هم برای ماه نوامبر 6/ 7 واحد اعلام شد و شاخص بهای مصرف‌کننده نیز برای ماه اکتبر رشدی 4/ 0 درصدی را نشان داد. مهم‌ترین رویداد خبری روز پنج‌شنبه حضور جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا در جلسه استماع کمیته اقتصادی مشترک کنگره بود که او در آن از نزدیک بودن زمان افزایش نرخ‌های بهره سخن گفت. او قبلا نیز اظهارات مشابهی داشت و بازارها ابتدا به گفته‌های او واکنش خاصی نشان ندادند، اما با گذر زمان هم دلار اوج گرفت و هم طلا سقوط کرد. بهای نفت خام هم تحت‌فشار گفته‌های یلن و تحت حمایت احتمال توافق اعضای اوپک، نوسان‌های محدودی کرد.

    روز آخر

    آخرین روز هفته گذشته با شاخص دلار 10/ 101 واحدی شروع شد که نشان می‌داد هضم بیشتر سخنان یلن کار خود را کرده است. دلار در ادامه روز از این اوج پایین آمد، اما همچنان قوی ماند. قوی ماندن دلار که خود نشانه‌ای از احتمال زیاد افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود طلا را باز هم تضعیف کرد. اونس طلا روز گذشته را با بهای 1209دلار آغاز کرد و بعد رو به افت بیشتر گذاشت، گرچه در قیمت‌های پایین، افزایش خریدها باعث رشد ارزش فلز زرد می‌شد. عامل دیگری که دست کم تا ساعت نوشته شدن این گزارش(7عصر) به طلا کمک کرد، سخت بودن شکسته شدن مرز کانالی بود. اونس طلا صبح روز گذشته تا قیمت 1202دلار هم پایین آمد تا تنها دو قدم با مرز روانی جدید فاصله داشته باشد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر جمعه برای اونس ثبت شد 1209 دلار بود؛ همچنین تا این ساعت عدد 22/ 101 برای شاخص دلار ثبت شد.

    جیمز بولارد روز جمعه هم اظهاراتی در حمایت از انقباض بیشتر پولی داشت تا دلار قوی و طلا ضعیف بماند.نفت هم روز گذشته بیشتر بر سیاست پولی آمریکا تمرکز داشت تا توافق اعضای اوپک. بولارد روز گذشته گفت که فدرال رزرو در نشست دسامبر نرخ بهره را افزایش می‌دهد و تنها یک شگفتی می‌تواند مانع از انجام چنین اقدامی شود.به گزارش سایت طلا به نقل از «بولین دسک»، تازه‌ترین نظرسنجی موسسه سی‌ام‌ئی نشان می‌دهد که فدرال‌رزرو آمریکا به احتمال 90 درصد نرخ بهره را در نشست دسامبر افزایش خواهد داد. در صورت چنین اتفاقی احتمال رشد بیشتر دلار وجود دارد، مگرآنکه بازارها تا آن زمان این احتمال را «پیش‌خور» کرده باشند.

    برچسب ها