عصر خودرو

با راه‌اندازی یک سکوی جدید؛

تولید گاز پارس‌جنوبی یک میلیارد فوت مکعب افزایش یافت

عصر بازار- با آغاز راه‌اندازی و روشن‌شدن مشعل سکوی فاز ۲۱ پارس‌جنوبی، ظرفیت تولید گاز ایران در این میدان حدود یک میلیارد فوت مکعب در روز افزایش یافته است.

تولید گاز پارس‌جنوبی یک میلیارد فوت مکعب افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سکوی فاز 21 به عنوان بیست و یکمین سکوی گازی پارس‌جنوبی و با ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز غنی راه‌اندازی و مشعل گاز در این سکوی دو هزار و 700 تنی، روشن شد.

    علیرضا عبادی، مجری فازهای 20 و ٢١ پارس‌جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس در تشریح جزئیات راه‌اندازی سکوی فاز 21 پارس‌جنوبی، گفت: هم‌اکنون مشعل سکوی فاز ٢١ پس از بازشدن و جریان‌دهی به چاه شماره یک روشن شده و به ‌زودی عملیات تولید و ارسال گاز از این سکو به پالایشگاه ساحلی، آغاز می‌شود.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه راه‌اندازی سکوی فاز 21 پارس‌جنوبی بدون کوچکترین حادثه و توسط متخصصان داخلی انجام گرفته است، تصریح کرد: این سکوی گازی اواسط مردادماه امسال در آب‌های خلیج‌فارس نصب شد که در نهایت با گذشت نزدیک به چهارماه، راه‌اندازی شده است.

    به گفته وی، در شرایط فعلی با باز شدن تدریجی همه چاه‌های سکوی فاز ٢١ پارس‌جنوبی، روزانه ٢٨، ٣ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت برداشت منابع گازی از این میدان مشترک با قطر افزوده می‌شود.

    عبادی با بیان این‌که گاز سکوی فاز ٢١ هفته نخست آذرماه امسال به پالایشگاه فازهای 20 و ٢١ پارس‌جنوبی در عسلویه ارسال می‌شود، از پایان آزمایش خطوط لوله دریا و خشکی این سکو خبرداد و افزود: هم اکنون عملیات تخلیه آب این خطوط برای ورود گاز ترش در جریان است.

    به گزارش مهر، هدف از توسعه فاز 20 و 21 پارس‌جنوبی، تولید روزانه 57 میلیون متر مکعب گاز غنی بوده که هم اکنون علاوه بر نصب سکوهای دریایی، عملیات حفاری 22 حلقه چاه در این دو فاز مشترک گازی به پایان رسیده است.

    در حال حاضر، پیشرفت حفاری چاه‌های گاز 20 و 21 پارس‌جنوبی حدود صد درصد بوده با توجه به بهره‌برداری از سکوی دریایی فاز 21 و آماده بودن چاه‌های این سکو، امکان تولید گاز تا هفته آینده از این فاز مشترک گازی فراهم می‌شود.

    پیشرفت ساخت خطوط لوله زیردریایی فاز 20 و 21 پارس‌جنوبی هم، حدود 89 درصد بوده و تاکنون عملیات نصب دو خط لوله 32 اینچی هر یک به طول 122 کیلومتر در این فاز مشترک گازی به پایان رسیده است.

    هم اکنون پیشرفت ساخت پالایشگاه فاز 20 و 21 به حدود 90 درصد رسیده و تاکنون از مجموع 4 ردیف شیرین‌سازی گاز فاز 20 و 21 پارس‌جنوبی، دو ردیف به طول کامل آماده راه‌اندازی و بهره‌برداری کامل قرار گرفته‌اند.

    در همین حال، شرکت ملی نفت ایران هزینه طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی فاز 20 و 21 پارس‌جنوبی را بیش از چهار میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام کرده است.

    برچسب ها