عصر خودرو

سوخو قبل از بوئینگ در آسمان ایران

عصر بازار- اگر مذاکرات ایرلاین‌های داخلی با روس ها که اخبار آن تایید شده به نتیجه برسد، احتمالا سوخو قبل از بویینگ و ایرباسهای نو خود را به آسمان ایران می رساند.

سوخو قبل از بوئینگ در آسمان ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بحث خرید هواپیمای مسافربری سوپرجت سوخو روسیه توسط ایران از اواخر سال گذشته مطرح شد اما هیچگاه حالت جدی به خود نگرفت؛ چرا که با امضای برجام گزینه های بهتری مثل بویینگ و ایرباس برای ایران تیک خوردند و با اینکه یکی از شرکتهای خصوصی طی چند روز گذشته دو فروند ایرباس 321 مدل 2006 خریداری کرده، ایران ایر هنوز نتوانسته هواپیمای نو ایرباس را وارد کشور کند.

    مذاکرات وزیر راه و شهرسازی با دو غول هواپیماسازی جهان در هفته های اخیر به روزهای خوش پایانی نزدیک می شد که پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده همه معادلات شرکتهای هواپیمایی دولتی را در حالت استندبای قرار داد. در این شرایط بعضی ها نسبت به لغو توافق نهایی ایران ایر با ایرباس و بویینگ نگران هستند اما زمزمه های خوبی مبنی بر ورود یک فروند ایرباس نو در روزهای آینده شنیده می شود؛ زمزمه هایی که هنوز مدیرعامل ایران ایر آن را تایید نکرده است.
    به دنبال این تردیدها یک بار دیگر احتمال خرید سوخو از روسیه مطرح شده و حالا معاون وزیر راه و شهرسازی، مذاکره ایرلاینهای داخلی با مسوولان شرکت هواپیمایی "سوخو" را بلااشکال می داند.
    به نظر می رسد عرضه هواپیمای روسی "ایلوشن 76"، نمایش هواپیماهای جنگنده "سوخو" و اظهارات رییس سازمان هواپیمایی کشوری در جریان "هشتمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران" در جزیره کیش، نشان دادن گوشه چشمهایی به روسیه بود تا انتظار مسوولان سوخو برای ورود هواپیماهای 145 نفره مسافربری به آسمان ایران پایان بگیرد؛ موضوعی که عابدزاده آن را رد نمی کند و می گوید اگر ایرلاینهای داخلی مایل به خرید سوخو باشند نمی توان ایرادی به آنها گرفت.
    علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری، درباره اینکه بحث خرید هواپیمای سوخو چقدر جدی است، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری خریدار هواپیما نیست بلکه شرکتهای هواپیمایی هستند که برای خرید هواپیما با کمپانی های مختلف وارد مذاکره می شوند. در عین حال ظاهرا مسوولان سوخو مذاکراتی را برای فروش هواپیما با شرکتهای ایرانی انجام داده اند که اگر توافقات نهایی صورت گیرد می توان از هواپیمای مسافربری سوخو در ایران استفاده کرد.
    عابدزاده درخصوص کیفیت سوخو و مقایسه آن با ایرباس و بویینگ اظهار کرد: امکانات هواپیماها با یکدیگر برابر نیست. به هر حال هر برندی تقاضا و قیمت خاص خود را دارد و این تفاوتها در بازار رقابتی شرایط را مشخص می کند و نهایتا طرفین معامله را به سمت عقد یا عدم عقد قرارداد سوق می دهد.
    همچنین در روزهای گذشته یک کارشناس مسائل هوایی درباره احتمال ورود هواپیماهای روس به ناوگان ایران گفته است: بر خلاف جو منفی که در ایران وجود دارد نمی‌توان به این هواپیماها نگاهی کاملا منفی داشت.
    بسیاری از آن‌ها حتی مانند توپولوف در عملکرد سابق خود مثبت بوده‌اند اما قطعا وقتی شرکتی در ایران برای این هواپیما 17 ساعت پرواز روزانه در نظر می گیرد نمی‌توان انتظار داشت این هواپیما در اوج باقی بماند.
    به گفته علیرضا بحیرائی، هواپیمای جدید سوخو 100 نیز عملکرد مثبتی داشته و در کنار ایرلاین‌های اسیایی و اروپای شرقی حتی برخی از ایرلاین‌های امریکایی نیز از آن استفاده می‌کنند و تا کنون مشکلی درباره آن گزارش نشده است. این کارشناس با اشاره به دشواری ورود هواپیماهای جدید روس به ناوگان ایران گفت: مسئولان ما حتی مذاکره درباره این هواپیماها را نیز تایید نمی‌کنند زیرا نگاه‌ها به این هواپیماها چندان مثبت نبوده است. این در شرایطی است که اگر در فضای مناسب از این هواپیماها استفاده شود قطعا می‌توان بخشی از بار ناوگان را به دوش آن‌ها گذاشت و در کنار مذاکره با دیگر کشورهای هواپیماساز از پرنده‌های روسی نیز استفاده کرد.
    با اظهارات عابدزاده و چراغ سبز کارشناسان به هواپیمای مسافربری سوپرجت سوخو احتمالا در آینده باید منتظر امضای توافق خرید این هواپیما با یکی از ایرلاینهای داخلی باشیم؛ هواپیمایی که ظاهرا در شرایط کنونی تنها گزینه پیش روی شرکتهای هواپیمایی داخلی که تعداد آنها در شرایط پسابرجام در حال افزایش است خواهد بود.

    برچسب ها