عصر خودرو

معاون شرکت ملی نفت ایران مطرح کرد:

امضای تفاهمنامه نفتی با ۳ شرکت روسی

عصر بازار- معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام خبر سفر هیات ۳۵ نفره از نمایندگان شرکت های مهم نفتی روسیه به تهران گفت: با برخی از این شرکت ها همچون لوک اویل، زاروبژ نفت و تات نفت، تفاهمنامه (MOU) امضا شده است که امیدواریم به زودی به قرارداد نهایی برسیم.

امضای تفاهمنامه نفتی با ۳ شرکت روسی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  شرکت های روسی از متقاضیان اصلی برای مشارکت درطرح های توسعه صنعت نفت ایران هستند، غول های نفتی و گازی روسیه مانند لوک اویل، گازپروم، تات نفت، زاروبژنفت و روس نفت در ماه های اخیر مذاکراتی را با ایران انجام داده اند که در برخی موارد به امضای تفاهمنامه نیز منجر شده است.

    در این میان، یک هیات شامل بزرگان صنعت نفت روسیه به تازگی به ایران سفر کرده و از نزدیک به رایزنی با مسئولان صنعت نفت کشورمان پرداخته اند و البته یک کارگاه آموزشی ویژه و اختصاصی نیز برای آشنایی آنها با ابعاد مختلف مدل جدید قراردادهای نفتی برگزار شده است.
    غلامرضا منوچهری معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی پس از تشریح جزییات مدل جدید قراردادی صنعت نفت برای شرکت های روسی، گفت: پس از اظهار تمایل شرکت های روسی برای آشنایی بیشتر با ابعاد مدل جدید قراردادهای بالادستی صنعت نفت، یک هیأت 35 نفره به نمایندگی از چند شرکت مهم این کشور برای حضور در یک کارگاه آموزشی به ایران سفر کردند.
    وی افزود: شرکت های روسی در زمینه تکنولوژی های جدید ازدیاد برداشت (IOR و EOR)، رشد قابل توجهی داشته اند و برگزاری کارگاه آموزشی قراردادها به گسترش همکاری ها کمک می کند.
    معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه برگزاری دوره های آموزشی این چنینی باعث افزایش تعامل و نگاه جدی تر آنها به بازار ایران می شود، افزود: روسیه به عنوان یک کشور قدرتمند و همکار استراتژیک ایران و کشوری که روزانه حدود 10 میلیون بشکه نفت تولید می کند، در زمینه تکنولوژی ازدیاد برداشت رشد بسیار خوبی داشته است و این شرکت ها قابلیت های فراوانی برای همکاری با ایران دارند.
    شرکت های روسی که پس از وضع تحریم ها ایران را ترک کرده بودند، اکنون در فکر بازگشت به صنعت نفت ایران هستند.
    ایران نیز در نظر دارد که دامنه سرمایه گذاران در صنعت نفت را متنوع کرده و طیف گسترده ای از شرکت های اروپایی، روسی و چینی را در پروژه های نفتی به کار بگیرد تا کمترین آسیب پذیری را از سوی فشارهای سیاسی و اقتصادی احتمالی داشته باشد.
    الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه درباره همکاری های ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز گفته بود: استخراج منابع هیدروکربوری ایران برای روسیه جذاب است اما تاکنون با توجه به تحریم های وضع شده، همکاری های میان دو کشور محدود شده بود.
    نواک افزوده بود: اگر شرایط روسیه در زمینه سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز نیز فراهم شود، تحرک بزرگی در زمینه فعالیت های نفت و گاز ایران به وجود می آید.
    همکاری تهران و مسکو تنها به بخش بالادستی صنعت نفت (اکتشاف و تولید) خلاصه نمی شود و قرار است در بخش پایین دستی و پالایشی و ساخت خطوط لوله نیز 2 کشور با یکدیگر مشارکت کنند.

    برچسب ها