عصر خودرو

اولین مدل جامع گاز تصویب شد;

روسیه رئیس مجمع جهانی گاز شد

عصر بازار- هجدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در غیاب وزیر نفت ایران، با تصویب اولین مدل جامع جهانی گاز، انتخاب روسیه به عنوان رئیس و میزبان دوره آینده این مجمع به کار خود پایان داد.

روسیه رئیس مجمع جهانی گاز شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، هجدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در غیاب بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در دوحه قطر به کار خود پایان داد.

    مهمترین ویژگی برگزاری هجدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تصویب راهبرد بلندمدت این مجمع گازی بود؛ به طوری‌که با تصویب آن، به هیئت‌عامل اجازه دادند که برنامه عملی پنج‌ساله برای اجرایی‌کردن این سند را تدوین کند؛ ضمن اینکه توافق شد این سند هر پنج سال یک بار، بازنگری‌ شود.

    از سوی دیگر، در این نشست وزیران کشورای عضو جی‌ئی‌سی‌اف با اشاره به موج مثبت ایجاد شده در پی توافق مبارزه با تغییرات آب و هوا در پاریس، بر جایگاه گاز در رویارویی با نگرانی‌های زیست‌محیطی تأکید کردند.

    «محمد الساده» وزیر انرژی قطر در این نشست با اشاره به تحولات سریع در بازار انرژی و به ویژه بازار گاز، گفت: عرضه بالا، کند بودن روند رشد تقاضا و افت قیمت‌ها، مهمترین ویژگی‌های وضع کنونی به شمار می‌آیند که برای رویارویی با آن، باید همگرایی و همکاری بیشتری میان اعضای جی‌ئی‌سی‌اف وجود داشته باشد.

    این مقام قطری همچنین با اشاره به تعهد جی‌ئی‌سی‌اف در تأمین انرژی پاک برای جهان، از اقدام‌های دبیرخانه این سازمان در تکمیل دورنمای 2040 میلادی این مجمع و تدوین راهبرد بلندمدت آن، قدردانی کرد.

    یکی دیگر از ویژگی‌های برگزاری نشست گازی دوحه، انتصاب «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه، به عنوان رئیس دوره‌ای جی‌ئی‌سی‌اف از آغاز سال 2017 میلادی بود؛ همچنین در این نشست «گابریل ام اوبیانگ لیما» وزیر معادن، صنعت و انرژی گینه استوایی، به عنوان رئیس علی‌البدل این مجمع انتخاب شد.

    نکته جالب توجه دیگر برگزاری این نشست، آن است که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به عنوان یکی از کشورهای هیات موسس در این نشست حضور نیافت و فقط حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات‌عامل اوپک در این نشست حضور یافت.

    در این نشست، اعضای جی‌ئی‌سی‌اف شامل الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا در کنار کشورهای آذربایجان، عراق، هلند، نروژ، عمان، و پرو به عنوان اعضای ناظر، حضور داشتند.

    همچنین قرار شد نوزدهمین نشست وزارتی جی‌ئی‌سی‌اف در ماه اکتبر سال 2017 میلادی در مسکو، پایتخت روسیه، برگزار شود. همچنین چهارمین اجلاس گاز جی‌ئی‌سی‌اف در سال آینده میلادی در بولیوی برگزار خواهد شد.

    برچسب ها