عصر خودرو

هفته گذشته رقم خورد؛

رونق معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس ایران

عصر بازار- هفته گذشته معاملات فرابورس ایران با دادوستد ۹۳۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۹ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال پایان یافت که در مقیاس هفتگی حجم معاملات با افزایش ۶ درصدی همراه شد اما ارزش آن کاهش ۱۹ درصدی را تجربه کرد.

رونق معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، شاخص فرابورس و ارزش بازار نیز در روز انتهایی هفته ماقبل به ترتیب ارقام 832 واحد و 962 هزار و 680 میلیارد ریال را به ثبت رساند که از رشد 1.5 درصدی آیفکس در مقابل افت 0.5 درصدی ارزش بازار حکایت داشت.

    در این میان رصد معاملات بازار سهام فرابورس نشان می‌دهد به‌ترتیب در بازارهای اول، دوم و پایه تعداد 173، 373 و 333 میلیون سهم به ارزش 344، 1399 و 645 میلیارد ریال نقل و انتقال یافت که حجم و ارزش دادوستد سهام در بازار اول با افزایش 9 و 5 درصدی، در بازار دوم با افت یک و 6 درصدی و در بازار پایه با رشد 4 و 3 درصدی همراه شد.
    در بازار ابزارهای نوین مالی نیز که دادوستد 56 میلیون ورقه بهادار به ارزش 6 هزار و 815 میلیارد ریال را تجربه کرد در حالی حجم معاملات اوراق افزایش 105 درصدی را تجربه کرد که ارزش آن با افت 23 درصدی روبه‌رو شد.
    در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با رونق قابل ملاحظه‌ای همراه شد به طوری که 50 میلیون ورقه به ارزش 631 میلیارد ریال در ETFها دست به دست شد که نسبت به هفته ماقبل افزایش 170 درصدی را تجربه کرد.
    در همین حال نقل و انتقال 6 میلیون ورقه بدهی به ارزش 6 هزار و 11 میلیارد ریال و 0.22 میلیون ورقه تسه به ارزش 173 میلیارد ریال، ماحصل معاملات انجام شده در اوراق بدهی و اوراق تسهیلات مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی بود.
    در بازار سهام فرابورس، فلزات اساسی‌ها هفته پررونقی را تجربه کردند به‌طوری که ارزش معاملات این گروه به 524 میلیارد ریال رسید که با سهم 30 درصدی از ارزش معاملات سهام در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه، در صدر صنایع فرابورسی ایستاد.
    گروه‌های انبوه‌سازی و حمل و نقل نیز به ترتیب با نقل و انتقال 137 و 120 میلیارد ریال ورقه، سهم 8 و 7 درصدی از ارزش معاملات خرد بازار سهام را به خود اختصاص داده و در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. گروه‌های پالایشی، پتروشیمی، محصولات غذایی به جز قند و شکر و بانک‌ها نیز در رده چهارم تا هفتم صنایعی ایستادند که بیشترین ارزش معاملات را تجربه کردند.
    در این میان در آخرین روز معاملاتی هفته قبل گروه محصولات شیمیایی، اوراق تامین مالی و فلزات اساسی با سهم 21، 18 و 12 درصدی از ارزش کل بازار، سه گروهی بودند که بیشترین ارزش بازار را به نام خود ثبت کردند.
    انتقال نماد شرکت همکاران سیستم از بازار اول فرابورس به تابلوی بازار دوم بورس تهران، دیگر رخداد هفته گذشته فرابورس ایران به‌شمار می‌رود. این شرکت که در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن قرار دارد در آخرین روز معاملاتی خود در فرابورس به تاریخ 19 آبان ماه دارای سرمایه 3 هزار و 710 میلیارد ریال بود.

    برچسب ها