عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران در گفت‌و‌گوی اختصاصی با عصر بازار؛

افزایش شفافیت هدف بازار SME

عصر بازار- هامونی تشکیل بازاری برای این بنگاه‌ها را موجب شفافیت بیشتر می‌داند و معتقد است، این امر می‌تواند موجب مالیالت‌رسانی بهتر به دولت، نظارت‌های عملکردی مناسب و برنامه‌ریزی دقیق‌تر شود.

افزایش شفافیت هدف بازار SME
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، مدیران فرابورس و در راس آنها امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران پیرامون مسائل گوناگونی پاسخگوی پرسش‌های ما شدند. فرابورسی‌ها در این جلسه از عرضه‌های اولیه و  انتشار اوراق خزانه جدید گفتند که در این مصاحبه تنها سخنان مدیرعامل فرابورس ایران، در خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط و نقش رسانه‌ها بر بازار سرمایه آمده است. مشروح مصاحبه وی را در ادامه می‌خوانید و گزارش کامل جلسه در پایگاه خبری عصر بازار منتشر می‌شود

    به تازگی در بازار SME ، 4 شرکت جدید پذیرفته شده است. لطفا این بازار را معرفی کنید. برنامه‌های فرابورس برای این بازار چیست؟
    مهمترین مسئله اقتصادی که با ابزار SME حل می‌شود، شفافیت اقتصادی است. در حال حاضر شفافیت در بازار ایران بر اساس آمارها تنها 35 درصد است این در حالی است که از نظر تعداد 99 درصد شرکت‌ها  SME هستند. همچنین این شرکت ها از نظر اشتغال سهمی 45 درصدی و در GDP (تولید ناخالص ملی) سهم بسیار مهمی دارند. البته تعریف این شرکت‌ها بر اساس تعداد کارمندان این بنگاه‌ها نیست و این شرکت‌ها بر اساس حقوق صاحبان سهام و ارزش بازار آنها اندازه‌گیری می‌شوند. به عبارت دیگر تعریف بنگاه‌های کوچک و متوسط بر اساس تعداد کارمندان روشی منسوخ شده است و اکنون این طبقه‌بندی بر اساس حقوق صاحبان سهام است. به این ترتیب شرکت‌ها تا 50 میلیارد تومان می‌توانند در این بازار پذیرفته شوند و بالاتر از این میزان به بازار اول و دوم یا بورس تهران می‌روند. بر این اساس اولویت اصلی در خصوص این شرکت‌ها بحث‌های حاکمیت شرکتی، شفافیت، حسابرسی مالی و صورت‌های مالی حسابرسی شده‌ای که ارائه می‌کنند، است. بنابراین حضور شرکت‌ها در این بازار، قطعا می‌تواند در موارد یاد شده به اقتصاد کشور کمک کند. همچنین این امر می‌تواند به مالیالت‌رسانی بهتر برای دولت، نظارت‌های عملکردی مناسب و برنامه ریزی دقیق‌تر نیز یاری برساند.

    برنامه‌ریزی دقیق برای این شرکت‌ها به چه ترتیبی به آنها کمک می‌کند؟ 
    دولت اگر بخواهد تسهیلات یا مشوق‌هایی را در نظر بگیرد، بهتر است این مشوق‌ها را به شرکت‌هایی که در بازار SME، با شفافیت عمل می‌کنند و صورت‌های مالی مناسبی دارند، بدهد. بسیاری از شرکت‌ها در این مجموعه تا زمانی که وارد این بازار نشده‌اند، به دنبال دریافت تسهیلات تکلیفی هستند و همانطور که می‌دانید یکی از بزرگترین معضلات ایران در بخش بانکی، وجود همین تسهیلات تکلیفی است. متاسفانه در سال‌های گذشته به غلط بیشتر منابع به این سمت هدایت شده و چالش‌های جدی در این خصوص به وجود آورده است. این در حالی است که ساز و کار SME، سازو کاری است که با این موارد همخوانی ندارد و حضور شرکت‌ها در این بازار، موجب شفافیت بیشتر، نقدشوندگی بالاتر، عملکرد بهتر و نکول کمتر خواهد بود.

    با توجه به اینکه در نمایشگاه مطبوعات هستیم، نقش رسانه‌ها را بر بازار سرمایه چگونه ارزیابی می‌کنید و این طیف چه کمکی می‌توانند به بازار سرمایه داشته باشند؟
    رسانه در بازار سرمایه یک رکن است و در صورتی که این رکن در بازار نباشد خلا جدی در بازار احساس می‌شود. از این جهت رسانه نقش کلیدی در فرهنگ سرمایه‌گذاری و معرفی ابزارهای نوین دارد. بسیاری از ابزار نوین را فعالان حرفه‌ای بازار به درستی نمی‌شناسند. بنابراین در این میان رسانه می‌تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد و ارتباط ارکان بازار سرمایه با مطبوعات و رسانه با مردم و فرهیختگان می‌تواند راهگشای حل بسیاری از این چالش‌ها باشد. اگر این ارتباط به درستی برقرار شود، می‌تواند به توسعه ابزارها و فرهنگ سازی در سرمایه‌گذاری کمک بزرگی کند.

    برچسب ها