عصر خودرو

نماینده سابق ایران در اوپک مطرح کرد;

بازگشت نفت به ۶۰ دلار با کاهش ۱.۵ میلیون بشکه‌ای تولید اوپک

عصر بازار- نماینده سابق ایران در اوپک گفت: میزان تولید فعلی نفت اوپک باید حداقل ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یابد تا قیمت نفت به مدار صعودی و بیش از۶۰ دلار در هر بشکه برگردد.

بازگشت نفت به ۶۰ دلار با کاهش ۱.۵ میلیون بشکه‌ای تولید اوپک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از رادیو اقتصاد، محمد علی خطیبی با اشاره به این جمله که در حال حاضر دو عامل (میزان تولید و جو روانی) بر بازار نفت تاثیرگذار است، افزود: هم اکنون تولید نفت اوپک بر مدار افزایشی و در حال نزدیک شدن به مرز حدود 34 میلیون بشکه در روز است.

    وی همچنین اظهار داشت: در شرایط کنونی تقاضا از نفت اوپک در سطح جهان کمتر از 1.5 تا 2 میلیون بشکه در روز است بنابراین تعدیل میزان تولید بر بازار نفت بسیار رهگشا خواهد بود.

    نماینده سابق ایران در اوپک گفت: چنانچه میزان تولید فعلی نفت بر مدار کاهشی باشد در سال آینده نفت یک بازار متعادلی را تجربه و بین عرضه و تقاضا تعادل منطقی برقرار خواهد شد در غیر اینصورت مازاد عرضه بر بازار طلای سیاه تاثیر و موجب کاهش قیمت این کالا می شود.

    وی در ادامه افزود: اوپک یک اجلاس دشواری 30 نوامبر در پیشرو دارد چون هرگاه بحث کاهش میزان تولید مطرح بوده این تقلیل به سختی صورت گرفته و توافقات هم بسیار نفس گیر بوده است بنابراین در چنین شرایطی می طلبد اعضای اوپک منافع جمعی را در نظر داشته باشند به یقین منافع فردی کشورها نیز در بین منافع جمعی لحاظ می شود.

    خطیبی با بیان اینکه اجلاس 30 نوامبر (10 آذرماه) یک اجلاس سختی خواهد بود، اظهار داشت: در اجلاس قبلی اوپک سقف تولید اعضا 32 میلیون بشکه در روز تعیین شده است اگر به این مهم صحه گذاشته شود و کشورهای به نظام سهمیه بندی تمایل نشان دهند روند قیمت نفت بر مدار صعودی و به بیش از 60 دلار در هر بشکه می رسد.

    وی همچنین با بیان اینکه درآمد تنها از افزایش تولید و صادرات حاصل نمی شود، یادآور شد: اعضا باید خویشتن داری پیشه و میزان تولید خود را متعادل سازنند تا با قیمت های بهتر، درآمدهای بهتری دست پیدا کنند.

    برچسب ها