عصر خودرو

خلا اروپایی را آسیایی ها پر می کنند;

بانک سرمایه گذاری آسیا در راه زیرساخت‌های ایران

عصر بازار- بازگشت بانک های بزرگ جهان به اقتصاد ایران در طول ماه هایی که از اجرای برجام گذشته به عنوان یکی از اصلی ترین مسائلی بوده که پیدا کردن راه حل جدی برای آن به چالش مسئولان ایران و البته شرکت های خارجی بدل شده است، موضوعی که این بار به نظر می رسد راه حلی آسیایی برای آن پیدا شده است.

بانک سرمایه گذاری آسیا در راه زیرساخت‌های ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، با وجود آنکه اهمیت طرح های زیرساختی ایران و بازار بکر این کشور پس از سال ها تحریم برای بسیاری از شرکت های خارجی سرمایه گذار فرصتی جدی برای حضور در ایران را فراهم آورده اما این امر نیاز به پیگیری مقدماتی جدی دارد.

    هرچند در طول چند ماه گذشته نیز قراردادهای متنوعی در اقتصاد ایران با طرف های خارجی بسته شده اما همچنان یکی از اصلی ترین معضلات بحث ورود منابع اعتباری به ایران و تامین فاینانس پروژه های بزرگ است.

    برجام بر لغو محدودیت های بانکی ایران به طور کامل تاکید کرده اما همچنان سنگ اندازی های آمریکا مانع از تصمیم گیری قطعی برخی از بانک ها بزرگ شده است و همین امر سرمایه گذاران را در اخذ تصمیم های نهایی شان با مشکل مواجه می کند.

    البته این موضوع با اتمام حجت دوباره دولت اوباما در بلامانع بودن همکاری بانک ها با ایران دنبال شده و امیدواری ها را برای ماه های آینده افزایش داده است اما به نظر می رسد تا آن زمان مسئولان ایران به فکر چاره اندیشی های جدیدی هستند.

    وزیر راه و شهرسازی ایران که در طول هفته گذشته به چین سفر کرده بود یکی از این انتخاب ها را بررسی کرده و شرایط را برای حضور در ایران مشخص کرده است.

    بانک سرمایه گذاری زیرساختی آسیا که ایران نیز عضو آن به شمار می رود یکی از این گزینه هاست که آخوندی پیشنهاد داده با بررسی دقیق ابعاد ماجرا، شرایطش برای ورود به ایران مشخص شود.

    وزیر راه در این رابطه گفته در دیدار با مسئولان این بانک که ایران نیز از اعضای هیات موسس آن است، از آنها خواسته ایم هیاتی را برای ارزیابی طرح های اولویت دار ایران به تهران اعزام کنند تا مشخص شود از این بانک و کمک های آن چطور می توان برای طرح های مذکور استفاده کرد.

    با وجود آنکه هنوز مشخص نیست در صورت ورود این بانک آسیایی به ایران، کدام طرح ها و در چه قالبی به آنها ارائه خواهد شد اما صرف نهایی شدن ورود این بانک نشان از آن خواهد داشت که می توان گزینه همکاری با بانک های منطقه ای را نیز در ایام پس از تحریم ها لحاظ کرد. گزینه ای که می تواند هم برای ایران سودآور باشد و هم فضایی جدید را در اختیار سرمایه گذاران آسیایی قرار دهد.

    برچسب ها