عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت:

هدف تولید زودهنگام ۱۵ هزار بشکه‎ای نفت آذر امسال محقق می‎شود

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از بهره‌برداری از تولید زودهنگام ۱۵ هزار بشکه‌ای از میدان نفتی آذر تا پیش از پایان امسال خبر داد.

هدف تولید زودهنگام ۱۵ هزار بشکه‎ای نفت آذر امسال محقق می‎شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از میزان، سید نورالدین شهنازی‌زاد با اشاره به تولید زودهنگام 15 هزار بشکه‌ای از میدان نفتی آذر تا پیش از پایان امسال، گفت: مرحله دوم تولید زودهنگام از این میدان هم تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده و به میزان 30 هزار بشکه در روز محقق می‌شود.

    طرح توسعه میدان آذر با هدف تولید روزانه 65 هزار بشکه نفت شامل تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت در تولید زودهنگام و 65 هزار بشکه نفت در مرحله تولید نهایی از میدان است.

    شهنازی زاده، حجم نفت درجای میدان آذر را، 2.5 میلیارد بشکه و حجم نفت قابل استحصال آن را حدود 400 میلیون بشکه برآورد کرد و گفت: پیش‌بینی شده است، نفت خام سبک آن با درجه گرانروی (API) حدود 32، در مدت ٢٥ سال از این میدان استحصال شود.

    وی افزود: تاکنون بیش از 40 بسته‌ کاری کوچک و بزرگ برای توسعه این میدان مشترک تعریف و واگذار شده است. سه پیمانکار حفاری، هشت دستگاه حفاری را در میدان آذر مستقر کرده‌اند. آغاز عملیات حفاری در شرایط حاضر و آن هم در میدانی همچون آذر، توان خاص و اراده بالایی را می‌طلبد.

    بر اساس این گزارش، میدان نفتی «آذر» که در بلوک اناران در دماغه کوه‌های زاگرس، امتداد مرز ایران و عراق (جنوب غربی ایلام) میان شهرهای مهران و دهلران واقع شده است، یکی از پیچیده‎ترین سازندهای نفتی ایران است؛ سازندی که حفاری‎های اکتشافی و تولیدی در آن نیاز به عملیاتی پیچیده و فناوری خاص دارد.

    در ابتدای روند اجرایی شدن این پروژه با اما و اگرهای فراوانی روبه رو بود، اما اقتصادی بودن برداشت نفت در این میدان و البته مشترک بودن آن با عراق، شرکت ملی نفت ایران را بر آن داشت تا به روند برداشت نفت از این میدان شتاب بخشد.

    برچسب ها