عصر خودرو

ماجرای اربعین تکرار شد;

دلار بازهم صعود کرد

عصر بازار- روند افزایشی قیمت دلار دولتی همزمان با رشد نرخ این ارز در بازار آزاد همچنان ادامه دارد، تحلیل گران ارزی معتقدند که از یک ماه قبل پیش بینی تقاضای ارز برای اربعین و روند سال گذشته در این ایام نشان از ورود نرخ به کانال ۳۷۰۰ تومان در بازار داشت.

دلار بازهم صعود کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در حالی نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی با سرعت بیشتری از قبل مرز 3200 تومان را هم پشت سرگذاشته و تا 3204 تومان پیش رفته است که این روند در بازار آزاد هم به ویژه در چند روز اخیر مشهود بود.

    این در حالی است که روند رشد قیمت دلار در بازار غیر رسمی از هفته گذشته که تحت تاثیر نتایج انتخابات آمریکا از حدود 3620 تا 3670 تومان هم پیش رفته بود، باز هم ادامه دار شده و از 3700 تومان هم گذشته و تا 3720 تومان هم در بازار مبادله و تا 3745 تومان هم حواله آن صادر شده است.
    این در روند در شرایطی ثبت می‌شود که به اعتقاد تحلیل گران بازار ارز افزایش تقاضای دلار از سوی مسافران اربعین اثر مهمی بر بازار داشته و تجربه سال گذشته نشان داده بود که تکرار این وضع در سال جاری نیز قابل پیش بینی است. این موضوع در حالی عنوان می شود که در سال گذشته و در چنین ایامی هم با افزایش تقاضای دلار، نرخ ها در بازار با روندی صعودی به بیش از 3700 تومان افزایش یافته بود که در این باره انتقاداتی هم از سوی کارشناسان نسبت به بانک مرکزی برای عدم کنترل عرضه و تقاضا مطرح بود. آنهم در شرایطی که با حاکم بودن تحریم ها در آن زمان و عدم دسترسی به ارز لازم ، تامین ارز مورد نیاز بازار و پاسخگویی به حجم بالای تقاضا براحتی ممکن نبود.
    همچنین کارشناسان معتقدند بازار که در هفته گذشته تحت تاثیر اعلام نتایج انتخابات آمریکا قرار گرفته بود، اکنون نیز بدبینی که از سوی برخی مقامات درباره موقعیت برجام بعد از انتخاب ترامپ مطرح می شود موجب ایجاد اثر روانی بر آن شده است. در عین حال که نباید از تقویت نرخ دلار در روزهای گذشته در بازار جهانی نیز غافل بود که خود می تواند موجب تحریک نرخ در بازار داخلی شود.

    برچسب ها