عصر خودرو

آغاز به کار نشست مجمع صادرکنندگان گاز در دوحه قطر

عصر بازار- هجدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) امروز و فردا در دوحه قطر برگزار می شود.

آغاز به کار نشست مجمع صادرکنندگان گاز در دوحه قطر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، نشست مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز با حضور نمایندگان 10 کشور امروز و فردا در دوحه قطر برگزار می شود تا سیاست‌های آینده این سوخت مهم و حیاتی را رقم بزنند.

    لازم به ذکر است کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

    کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

    مجمع کشورهای صادرکننده گاز که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، نهادی بین المللی است که ایران، روسیه و قطر و شماری دیگر از کشورهای صادرکننده گاز، در 23 دسامبر 2008 آن را به منظور هماهنگی در تولید و صادرات گاز طبیعی در سطح جهان تاسیس کردند.

    هفدهمین دور نشست عادی وزارتی مجمع کشورهای صادر کننده گاز ٢١ نوامبر 2015 (30 آبان ١٣٩٤) میلادی به ریاست امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه در تهران برگزار شد.

    قطر هم اکنون ریاست دوره ای این مجمع را بر عهده دارد، از این رو محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر در نشست هجدهم وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو جی یی سی اف ریاست کنفرانس را برعهدده خواهد داشت.

    گفتنی است در اجلاس امروز کشورهای صادرکنندگان گاز، زنگنه وزیر نفت یا هیچ مسئولی دیگری از ایران حضور ندارد. برخی کارشناسان گفته‌اند که ایران با این عدم حضور، فرصت‌های رایزنی مفید از دست خواهد داد.

    برچسب ها