عصر خودرو

معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگو با عصربازار اعلام کرد:

نمایندگی سه بانک خارجی در راه ایران

عصر بازار- معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه سه بانک خارجی در ایران دفتر نمایندگی خواهند داشت، گفت: هرچند هنوز در مورد ارتباط با بانک‌های بزرگ اروپایی روند رضایت‌بخش نیست، اما باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر دسترسی ایران به ذخایر ارزی بهتر شده و توانسته‌ایم معوقات خود با بیمه‌های صادراتی را تسویه کنیم.

نمایندگی سه بانک خارجی در راه ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، پیمان قربانی از گشایش دفاتر نمایندگی  سه بانک خارجی در ایران  خبر داد و گفت: فرآیند حضور سه بانک خارجی ووری بانک کره جنوبی، یو سی اوی هند و اس ای او جی مسقط عمان، در تهران در حال انجام است.

    وی در پاسخ به این سوال که برقراری روابط بانکی ایران با سیستم بانکی دنیا بعد از برجام چه روندی دارد؟ افزود: با وجود گذشت نزدیک به یک سال از اجرایی شدن برجام روابط بانکی ایران با سیستم بانکی جهانی به ویژه بانک‌های بزرگ هنوز آن گونه که مدنظر بود، برقرار نشده است و دلیل اصلی خودداری سیستم بانکی دنیا از نقل و انتقال مالی به ایران، نگرانی از تحریم‌های آمریکا است.
    وی تصریح کرد: هرچند هنوز نگرانی در مورد ارتباط با بانک‌های اروپایی وجود دارد اما باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر دسترسی ایران به ذخایر ارزی بهتر شده و توانسته‌ایم معوقات خود با بیمه‌های صادراتی را تسویه کنیم ضمن اینکه مذاکراتی با آنها برای دریافت فاینانس بلندمدت و میان مدت شکل گرفته است.
    قربانی با بیان اینکه نسبت بدهی خارجی به صادرات در ایران بسیار پایین است، اظهار کرد: با وجود اینکه در سال گذشته قیمت نفت روند منفی شدید به خود گرفته بود، بانک مرکزی اجازه نداد که ارزش پول ملی کم شود‌. وی اشاره کرد که در دوران پسابرجام نیز حرکت‌های خوبی در کشور شکل گرفته که منجر به برقراری 614 رابطه کارگزاری با 230 بانک دنیا از سوی نظام بانکی شده است.
    وی درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز افزود: بحث سرمایه‌گذاری خارجی ابعاد مختلفی دارد که عمده بحث آن باز می‌گردد به محیط کسب و کار و مواردی که سازمان سرمایه‌گذاری به آن می‌پردازد. نقش بانک مرکزی نیز در این باره تسهیل روابط بانکی و ارتباطات بین‌المللی است که در این زمینه همکاران ما در حوزه ارزی تمام تلاش خود را انجام داده‌اند و از ظرفیت‌های پسا برجام برای این مهم استفاده می‌کنند‌.
    معاون اقتصادی بانک مرکزی با تاکید براینکه سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز یکی از الزامات بانک مرکزی و از ضروریات اقتصاد کشور به شمار می‌آید، گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از ضروریات مهم در دولت تعیین شده است. با فراهم شدن شرایط لازم، بانک مرکزی به طور یقین سیاست یکسازی‌ نرخ ارز را انجام خواهد داد.
    وی ادامه داد: بانک مرکزی توانسته است در چند سال اخیر در بازار ارز ثبات برقرار کند و در بحث یکسان سازی نرخ ارز نیز با یک برنامه ریزی دقیق و به دور از هرگونه حاشیه و هیاهو کار را به پیش می‌برد.
    قربانی درباره آثار تورمی تک نرخی شدن ارز نیز گفت: بانک مرکزی در نظر دارد به نرخ ارزی برسیم که این نرخ متناسب با اقتضائات اقتصاد کلان و عوامل بنیادین آن باشد. هم اینک شکاف نرخ ارز رسمی و آزاد کاهش یافته و از بازار ارز باثباتی برخورداریم و آثار تورمی جدی برای یکسان سازی برآورد نمی‌کنیم.

    برچسب ها