عصر خودرو

نروژ به صنعت نفت بازگشت;

جزئیات همکاری جدید نفتی تهران-اسلو

عصر بازار- شرکت ملی نفت ایران به جای لوک اویل روسیه، تفاهم نامه توسعه میدان نفتی چنگوله در غرب ایران را با شرکت نروژی DNO امضا کرد.

جزئیات همکاری جدید نفتی تهران-اسلو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، شرکت ملی نفت ایران و شرکت نروژی دی‌ان‌او(DNO)، یادداشت ‌تفاهمی (MOU) امضا کردند که بر مبنای آن، مطالعه میدان نفتی چنگوله در دستور کار این شرکت نروژی قرار گرفت.

    بر این اساس، پس از اعلام آمادگی شرکت لوک اویل و حتی زاروبژنفت روسیه برای توسعه میدان نفتی چنگوله، اما فعلا شرکت ملی نفت ایران تفاهم نامه توسعه این میدان نفتی در غرب کشور را با شرکتی نروژی امضا کرده است.

    این تفاهم ‌نامه همکاری میان غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و «بیورن دیل» مدیر عامل شرکت دی‌ان‌او نروژ امضا شده است.

    منوچهری در مراسم امضای این تفاهم‌نامه به اشتراکات ساختاری میدان‌های نفتی چنگوله و آذر در غرب کشور اشاره کرد و گفت: شرکت دی‌ان‌او نتایج مطالعات خود را در مدت ٦ ماه ارائه دهد.

    این مقام مسئول با اشاره به سابقه خوب همکاری صنعت نفت ایران با شرکت نروژی استات اویل، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امضای این تفاهم ‌نامه بتواند به توسعه تعامل میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت دی‌ان‌او نیز منتهی شود.

    منوچهری یادآور شد: شرکت دی‌ان‌او نروژ، نسبت به ایجاد دفتر رسمی در ایران اقدام کند.

    بیورن دیل، مدیرعامل دی‌ان‌او نروژ هم در این نشست به سابقه فعالیت‌های این شرکت در نقاط مختلف جهان اشاره کرد و اظهار داشت: فرصت تعامل با صنعت نفت ایران برای این شرکت فراهم شده است.

    در همین حال شرکت ملی نفت ایران تاکید کرده است: با توجه به محرز بودن ارتباط ساختمانی میدان چنگوله با میدان آذر، چنگوله در چارچوب واگذاری عملیات توسعه از طریق قراردادهای جدید نفتی در اولویت قرار گرفته است.

    پیش‌تر، شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بود: با توجه به این که کمترین فاصله ناحیه قراردادی میدان چنگوله از مرز عراق در حدود 10 کیلومتر است، به دلیل مشخصات ساختمانی میدان‌های چنگوله، آذر و بدره، اشتراک منابع هیدروکربوری میدان چنگوله با کشور عراق، از طریق میدان آذر امکان پذیر است.

    میدان نفتی چنگوله با در اختیار داشتن حدود 3.4 میلیارد بشکه نفت درجا با درجه ای. پی. آی 22 بوده و یکی از میادین مهم نفتی ایران در استان ایلام و غرب کشور به شمار می رود.

    میدان نفتی چنگوله در نزدیکی میدان نفتی آذر در بلوک نفتی اناران قرار دارد. با توسعه این میدان، امکان دستیابی به ظرفیت تولید60 هزار بشکه نفت خام در روز وجود دارد، ضمن آن که این بلوک هیدروکربوری در دماغه کوه های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق در قسمت جنوب غربی ایلام بین دو شهر مهران و دهلران قرار دارد.

    بلوک نفتی اناران سال 1384 با مشارکت شرکت‌های استات اویل هیدروی نروژ و لوک اویل روسیه در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهران در استان ایلام با ذخیره قابل برداشت 400 تا 650 میلیون بشکه نفت خام کشف شده بود.

    برچسب ها