عصر خودرو

شاخص ارزی به محدوده ۳۶۹۰ تومان وارد شد

مسیریابی دلار با راهنمایی درهم

عصر بازار- روز چهارشنبه، دلار بیشترین رشد از ۹ تیرماه را تجربه کرد تا به محدوده ۳هزار و ۶۹۰ تومان وارد شود. در پنجمین روز هفته، شاخص ارزی با ۱۶ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۶۹۱ تومان رسید. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که معامله‌گران بازار داخلی را در موقعیت خرید قرار داد، افزایش بهای نرخ حواله درهم و رسیدن آن به قیمت هزار و ۱۴ تومان بود.

مسیریابی دلار با راهنمایی درهم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در کنار این، برخی دیگر اعتقاد داشتند حضور معامله‌گران سکه در بازار ارز و خرید دلار دیگر عاملی بود که زمینه‌ساز رشد قیمت شد. همسو با رشد قیمت دلار، روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی راه افزایشی را در پیش گرفت و با 2 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 110 هزار تومان رسید. این در حالی بود که روز سه‌شنبه، سکه 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود.

     

    شروع هیجانی

    روز چهارشنبه، دلار معاملات خود را در محدوده 3 هزار و 680 تومان آغاز کرد، ولی پس از افزایش ابتدای روز، فضای بازار آرام‌تر شد تا اینکه بار دیگر در اواخر روز سرعت رشد تندتر شد. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 682 تومان آغاز کرد که افزایشی 7 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. به گفته فعالان، تحرکات معامله‌گران آتی در ساعات انتهایی روز سه‌شنبه و پس از تعطیلی صرافی‌های بانکی عامل اصلی بود که قیمت این ارز در ابتدای روز چهارشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. حتی در ابتدای پنجمین روز هفته، برخی معامله‌گران، دلار خود را برای ایجاد جو هیجانی 3 هزار و 685 تومان قیمت زدند، ولی نهایتا اولین معامله با قیمت 3 هزار و 682 تومان انجام شد. پس از شروع افزایشی، صرافی‌های بانکی برای جلوگیری از اثرگذاری دلالان به سرعت وارد بازار شدند، عاملی که در روند قیمت تا پیش از ساعت 2 بعدازظهر موثر بود. دلار از ساعت 11 تا 13:30 در دامنه محدود 3 هزار و 680 تا 3 هزار و 683 تومان نوسان کرد. با این حال، از این ساعت شیب افزایش قیمت تند شد و نهایتا این ارز با قیمت 3 هزار و 691 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 16 تومان بالاتر از روز یکشنبه بود و بیشترین میزان افزایش دلار از ابتدای تابستان محسوب می‌شد. در کنار این، آخرین بار، دلار در اولین ماه زمستان 94 در نزدیکی کانال 3هزار و 700 تومان قرار گرفته بود.

    دو اهرم رشد

    به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و رسیدن به قیمت هزار و 14 تومان مهم‌ترین محرک قیمت دلار برای عبور از دو محدوده 3 هزار و 680 و 3هزار و 690 تومان بود. حتی عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند، با درهم هزار و 14 تومانی، ارزش دلار در بازار داخلی بالای 3 هزار و 710 تومان خواهد بود. به گفته این دسته، عرضه بازارساز زمینه‌ساز کاهش شتاب رشد دلار در روز چهارشنبه بود. در این میان، گروه دیگری از فعالان، حضور معامله‌گران سکه در بازار ارز را عامل رشد دلار دانستند. به گفته این دسته، در چند روز اخیر سکه‌بازان برای حمایت از دارایی خود در برابر افت اونس اقدام به خرید دلار کرده‌اند. این موضوع موجب شده که در کنار درهم، قیمت دلار از کانال سکه‌بازان نیز تحریک شود. درحالی‌که برخی معامله‌گران اعتقاد دارند قیمت دلار به‌زودی وارد کانال 3 هزار و 700 تومان خواهد شد، عده دیگری باور دارند با توجه به نزدیک شدن به روزهای انتهایی ماه، این ارز ظرفیت رشد بیشتر را نخواهد داشت.

    برچسب ها