عصر خودرو

چهره فنی اونس ترمیم می‌شود؟

رکوردزنی لحظه‌ای دلار جهانی

عصر بازار- شاخص دلار که با وجود نزدیکی به اوج ۱۴ ساله در دو روز ابتدایی هفته نتوانسته بود این قله را فتح کند، در سومین روز از سومین هفته ماه نوامبر این مرز را لمس کرد. شاخص دلار که پول ایالات‌متحده را با ۶ ارز عمده جهانی مقایسه می‌کند، آخرین بار در آوریل ۲۰۰۳ عدد ۵۱/۱۰۰ واحد را تجربه کرده بود. ادامه تقویت شاخص دلار و افت بهای نفت خام به ضرر اونس طلا در بازار جهانی شد. نفت خام روز سه‌شنبه از کف ۵/۳ماهه بالا آمد، اما چهارشنبه دوباره تحت‌فشار قرار گرفت.

رکوردزنی لحظه‌ای دلار جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بهای اونس طلا از کف 6 ماهه خود بالا آمده، اما همچنان در محدوده‌ای است که ضعف فلز زرد را به رخ می‌کشد. طلا در شش ماه نخست سال 2016 ماه‌های بسیار خوبی را پشت‌سر گذاشت و با وجود تحت‌فشار قرار گرفتن در ماه‌های اخیر گمانه‌زنی‌های اندکی برای حضور آن در محدوده کنونی قیمتی وجود داشت. با این همه، اوجگیری شاخص‌های دلار و سهام در روزهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شانس هر رشد قابل توجهی را از طلا گرفته است. اونس طلا که جمعه هفته گذشته تا بهای 1228 دلار سقوط کرده بود، روز دوشنبه تا بهای 1221 دلار هم پایین رفت و روز سه‌شنبه تنها از فرصت‌طلبی معامله‌گران سود برد، وگرنه آسیب فنی به چهره آن پابرجاست. اونس روز سه‌شنبه به قیمت 1228 دلار بازگشت و چهارشنبه را نیز با بهای 1230 دلار آغاز کرد، با وجود این توان رشد تا میانه‌های کانال را از خود نشان نداد. این ضعف در روزی که شاخص دلار دوباره بالای مرز 100 واحد بود، عجیب نبود.روزی که این شاخص قله14ساله 51/ 100 را لمس کرد. بهایی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1226 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز سومین هفته نوامبر رقم خورده باشد.

    رشد از کف

    اونس طلا روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر توقف موقعیت فروش و شناسایی سود معامله‌گران با رشد به نسبت خوبی روبه‌رو شد. این در حالی است که دوشنبه کف حدودا 6 ماهه در بازار تجربه شده بود. شاخص دلار که روز دوشنبه به قله 14 ساله نزدیک شده بود، سه‌شنبه نیز با وجود افت مقطعی به زیر مرز 100 واحد، در نهایت روی عدد 23/ 100 ایستاد. رشد دلار نشانه امید به ادامه احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و همچنین افزایش احتمال رشد نرخ بهره وجوه فدرال در آینده نزدیک است. با این حال، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی سه‌شنبه هشدار داد که تقویت بیش از اندازه دلار به نفع اقتصاد جهان نیست؛ چراکه ارزهای ضعیف‌تر شاهد ضعف سختی خواهند شد. همزمان با رشد ارزش دلار که به ضرر طلا عمل می‌کرد، رشد بهای نفت خام از طلا حمایت کرد. نفت خام روز سه‌شنبه از کف 5/ 3ماهه بالا آمد، اما چهارشنبه دوباره تحت‌فشار قرار گرفت.

    اقتصاد آمریکا روز سه‌شنبه یک داده مهم منتشر کرد. براساس تازه‌ترین آمار، خرده‌فروشی در این کشور در ماه اکتبر 8/ 0 درصد رشد داشته که بهتر از انتظارات بود. این داده احتمال افزایش نرخ‌های بهره را در آمریکا بیش از پیش تقویت کرد. افزایش نرخ‌های بهره به نفع دلار و به ضرر طلا خواهد بود. یک اتفاق مهم دیگر در این روز، کاهش فروش اوراق قرضه آمریکا بود که هفته گذشته به شدت تحت‌فشار قرار گرفته بودند. ارزش اوراق بهادار آمریکا روز دوشنبه چنان افت کرده بود که بازدهی این اوراق به اوج 10 ماهه رفته بود.

    ادامه فشار دلار

    روز چهارشنبه تعدیل روند سقوط هفته گذشته اونس ادامه داشت، اما قدرتنمایی دلار اجازه رشد زیاد را به طلا نداد. شاخص دلار صبح روز گذشته عدد 51/ 100 را که آخرین‌بار در آوریل 2003 تجربه کرده بود، لمس کرد. همزمان، افت بهای نفت خام هم به ضرر طلا عمل کرد. سازمان بین‌المللی انرژی اعلام کرده که تقاضای نفت تا سال 2040 به وضعیت مطلوب بازنخواهد گشت. دیگر خبر مهم روز گذشته، انتشار سخنان یکی از سیاست‌گذاران بانک مرکزی آمریکا درباره سیاست پولی بود. جیمز بولارد، چهارشنبه در کنفرانسی در لندن گفت افزایش احتمالی نرخ‌های بهره در ماه دسامبر فعلا برای اقتصاد آمریکا کافی خواهد بود. اگر سرعت انقباض پولی در آمریکا کم باشد، طلا فرصت رشد پیدا خواهد کرد. تازه‌ترین نظرسنجی موسسه سی‌ام‌ای نشان می‌دهد که فدرال رزرو در نشست دسامبر نرخ بهره را به احتمال 91 درصد افزایش می‌دهد. تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» که صبح روز گذشته منتشر شد نشان می‌داد قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین 1211 تا 1253 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود.

    برچسب ها