عصر خودرو

در توضیحات شرکت ملی نفت درباره یک خبر اعلام شد

سازوکار دریافت پول حاصل از فروش نفت پس از برجام

عصر بازار- روابط عمومی شرکت ملی نفت درباره خبری مربوط به وصول نشدن پول حاصل از فروش نفت توضیحاتی را ارسال کرده و درباره سازوکار دریافت پول نفت توضیح داده است.

سازوکار دریافت پول حاصل از فروش نفت پس از برجام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، روابط عمومی شرکت ملی نفت درباره مصاحبه جعفر قادری نماینده ادوار مجلس در جریان نمایشگاه مطبوعات با عنوان«پول نفت هنوز هم به کشور بر نمی‌گردد/ دولت طی 3 سال گذشته کار مثبتی برای تولید انجام نداده است» توضیحاتی را ارسال کرده است.

    در توضیحات روابط عمومی شرکت ملی نفت آمده است:

    1- با توجه به دستاوردهای دوران پسابرجام و رفع بخش عمده‌ مشکلات بانکی در سیستم مالی جهانی، روند پرداخت و جابجایی پول نفت در دولت یازدهم به شکل قابل ملاحظه‌ای تسریع شده و همانند زمان تحریم قفل نیست. جهت اطلاع یادآور می‌شود زمانی که دریافت پول فروش نفت به صورت ال‌سی بود، وصول درآمد ناشی از فروش نفت در مدت 30 روز صورت می‌گرفت که این روال منطبق بر عرف منطقه بود، اما همزمان با وضع تحریم‌ها، استفاده از الگوهای جایگزین برای دریافت مطالبات وزارت نفت در دستور کار قرار گرفت.

    2- در حال حاضر دریافت پول نفت از شرکت‌های اروپایی به روال سابق بازگشته و این شرکت‌ها پول نفت خریداری شده را از سوی سه بانک اروپایی و به صورت یورو پرداخت می‌کنند و در مورد شرکت‌های آسیایی نیز پرداخت پول به شیوه مشابه گذشته انجام می‌شود.

    3- روند دریافت پول نفت از خریداران بدین‌شکل بوده است که خریداران، مبلغ مورد نظر را به حساب وزارت نفت واریز کرده و وزارت نفت نیز به حسابی نزد بانک مرکزی واریز می‌کرده است؛ اما گاهی به دلیل تحریم‌ها چنین امکانی میسر نبود و پول نزد شرکت خریدار باقی می‌ماند که بخش عمده‌ای از آن بعد از توافق‌های ژنو به کشور برگشت داده شده است.

    4- وزارت نفت در دوران پسابرجام موفق شده است تا نسبت به وصول بخش قابل ملاحظه‌ای از بدهی‌های مشتریان خارجی نظیر پالایشگاه‌ها و شرکت ایندین اویل هندوستان، ساراس ایتالیا و کره جنوبی و ژاپن اقدام کند که این موضوع به همراه موارد پیش گفته پس از برجام صورت گرفته و از دستاوردهای دولت یازدهم می‌باشد.

    بر اساس این گزارش، توضیحات شرکت ملی نفت در حالی بر وصول پول فروش نفت تاکید می‌کند که گزارش بانک مرکزی درباره وصول درآمدهای نفتی در 6 ماهه نخست سال 95 تنها حدود 17 هزار میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که بر اساس همان گزارش بانک مرکزی میزان مصوب برای وصول این درآمدها دو برابر این مقدار یعنی 35 هزار میلیارد تومان بوده است و کمتر از نیمی از درآمدهای مصوب برای 6 ماهه نخست سال محقق شده است.

    برچسب ها