عصر خودرو

بازار مدیترانه از نفت اشباع شده است

عصر بازار- در حالی که صادرات نفت ایران و عراق، قزاقستان و لیبی به منطقه مدیترانه افزایش یافته، این منطقه به سرعت در حال تبدیل شدن به بازاری با بیشترین مازاد عرضه نفت در سطح جهان است.

بازار مدیترانه از نفت اشباع شده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که صادرات نفت ایران و عراق، قزاقستان و لیبی به منطقه مدیترانه افزایش یافته، این منطقه به سرعت در حال تبدیل شدن به بازاری با بیشترین مازاد عرضه نفت در سطح جهان است و این وضعیت تجار را وادار ساخته به فکر بازاریابی برای این میزان نفت بلااستفاده بیافتند.
    در حالی که قیمت نفت حدود 45 دلار است و نسبت به یک سال قبل از بیش از 10 درصد کاهش نشان می دهد، عملا عرضه همه انواع نفت های کلیدی در منطقه در سال گذشته افزایش یافته است.
    هزینه پایین حمل و رقابت شدید برای به دست آوردن خریدار بیشتر موجب شدت گرفتن جریان تجارت نفت در منطقه مدیترانه شده و برخی از تولید کنندگان را به این فکر انداخته تا با ترکیب نفت خود با سایر انواع نفت ها مشتریان بیشتری بیابند.
    نگاهی به صادرات انواع نفت های اصلی از کشورهای عضو اوپک یعنی ایران، الجزایر و لیبی در کنار نفت سایر کشورها نظیر روسیه و قزاقستان نشان می دهد که ارسال نفت به منطقه مدیترانه در طی یک سال گذشته حدود 2 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.
    یک تاجر نفتی کهنه کار در خاورمیانه گفت: «مدیترانه در حال تبدیل شدن به یکی از پر مازاد ترین بازارهای نفت جهان است و این مقدار نفت مازاد بر مصرف باید از این منطقه خارج شود.»
    صادرات نفت «سی پی سی بلند» که نوعی نفت سبکه و شیرین است در ماه اکتبر به یک میلیون بشکه در روز رسید در حالی که میزان متوسط صادرات این نوع نفت در سال های گذشته 600 هزار بشکه در روز بوده است. این افزایش عمدتا به دلیل آغاز صادرات نفت تولیدی از میدان کاشاگان قزاقستان به وجود آمده است.
    با افزایش تولید نفت از میدان کاشاگان، عرضه نفت سی پی سی در چند سال آینده به حدود 1.4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. ورود نفت سی پی سی به ضرر بازگشت نفت ایران و لیبی به بازار است. ایران با لغو تحریم های غرب توانسته صادرات نفت خام و میعانات خود را در ماه اکتبر به نزدیکی بالاترین رقم 5 سال گذشته یعنی 2.56 میلیون بشکه در روز برساند. عراق نیز صادرات خود را از حدود 2.7 میلیون بشکه در اکتبر سال گذشته به 3.89 میلیون بشکه رسانده است.

    برچسب ها