عصر خودرو

حمل و نقل ایران چینی خواهد شد؟

عصر بازار- در نشستی با مشارکت بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان و فعالان حوزه حمل و نقل چین و همچنین مدیران ارشد شرکت های چینی مرتبط با این حوزه در شهر پکن، فرصت ها و زمینه های سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی کشورمان مورد بررسی قرار گرفت.

حمل و نقل ایران چینی خواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در این نشست که با عنوان «مجمع سرمایه گذاری مسکن، حمل و نقل و ترابری» و با همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین برگزار شد، علاوه بر کارشناسان و صاحبان شرکت ها و بنگاههای اقتصادی؛ نمایندگان بخش های خصوصی چین و همچنین اعضای اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین (پکن) نیز حضور داشتند.

    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان و هیات همراه که در سفر چهار روزه خود را به کشور چین، میهمانان ویژه این همایش بودند که عصر سه شنبه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.

    در این نشست علاوه بر وزیر راه و شهرسازی کشورمان، محسن پور سید آقایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جبارعلی ذاکری معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و تنی چند از نمایندگان شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل در خصوص گسترش همکاریها و فراهم آمدن زمینه های لازم برای توسعه مناسبات دو طرف سخنانی بیان کردند.

    پور سید آقایی به عنوان اولین سخنران این همایش، از ویژگی های راه آهن ایران و مسیرهای مناسبی که خط ریلی ایران در جابجایی بار و حمل کالا می تواند در اختیار کشورهای مختلف قرار دهد، گزارشی در اختیار شرکت کنندگان در این همایش قرار داد.

    وی گفت که راه آهن ایران به دلیل قدمت بسیار طولانی و قرار گرفتن در کریدورهای مختلف و عضویت در سازمانهای معتبر بین المللی، از شرایط ویژه ای برخوردار است.

    مدیرعامل شرکت راه آهن کشورمان یکی دیگر از مزایای راه آهن ایران را داشتن هفت اتصال مرزی با کشورهای همسایه عنوان کرد که همین ویژگی، مزیت های ارزشمند راه آهن ایران در منطقه را دوچندان کرده است.

    پور سید آقایی همچنین از ایده ایجاد یک خط راه آهن استاندارد بین چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران خبر داد که مطالعات و بررسی های لازم در خصوص آن در حال انجام است و در صورت تحقق این طرح، قطارها به راحتی تا اروپا طی مسیر خواهند کرد.

    او همچنین گفت که اجلاس کارشناسی بین پنج کشور یاد شده در خصوص این طرح برگزار شده است.

    وی همچنین به راه اندازی دوباره جاده ابریشم اشاره کرد و یادآور شد که اهمیت ساخت این جاده نه به خاطر کاربرد تجاری بلکه به عنوان مسیری برای تبادلات فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران نیز آماده مشارکت در اجرای طرح های قرار گرفته در مسیر این جاده است.

    «جبار علی ذاکری» معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشورمان نیز در راستای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی ایران به ارائه گزارشی از روند ساخت، نوسازی و ایجاد خط آهن های جدید پرداخت.

    وی یادآور شد که در راستای توسعه شبکه ریلی؛ جابجایی مسافر از چهار درصد فعلی به 18 درصد در سال 2025 در دستور کار قرار گرفته است که این هدف گذاری نشان دهنده عزم دولت برای حمل و نقل ریلی، توسعه زیر ساختی و بهره برداری است.

    وی همچنین گفت که اجرای این طرح باعث خواهد شد تا در بحث جابجایی بار توسط ناوگان ریلی که هم اکنون 10 درصد را شامل می شود به بیش از 30 درصد افزایش یابد.

    او با بیان اینکه در حال حاضر 13 هزار و 500 کیلومتر شبکه ریلی در ایران وجود دارد از نوسازی و دو خطه کردن 2 هزار کیلومتر آن خبر داد و گفت که برنامه ریزی های لازم برای رسیدن به اهداف مورد نظر صورت گرفته و بخش قابل توجهی از مطالعات مربوط به ساخت و توسعه ناوگان ریلی کشور انجام شده است.

    وی گفت که با توضیحات ارائه شده شرایط برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی مهیا است و شرکت های علاقمند می توانند با ارائه برنامه های خود در هر یک از طرح های یاد شده مشارکت داشته باشند.

    همچنین در ادامه این نشست چند تن از نمایندگان شرکت های فعال حمل و نقلی کشور چین با معرفی توانمندیهای خود در حوزه های مرتبط، آمادگی خود را برای مشارکت در طرح های زیرساختی، اجرایی، حوزه ریلی و جاده ای اعلام کردند.

    برگزاری جلسه پرسش و پاسخ نیز پایان بخش نشست امروز بود که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به سئوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

    برچسب ها