عصر خودرو

صندوق پس انداز مسکن یکم چه کسانی را خانه دار می کند؟

عصر بازار- کارشناسان حوزه مسکن معتقدند با وجود سپرده اولیه و اقساط بالای تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم، امکان خانه دار شدن جوانان در ابتدای راه وجود ندارد.

صندوق پس انداز مسکن یکم چه کسانی را خانه دار می کند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی نعمت چهاردولی کارشناس مسکن گفت: سپرده اولیه و اقساط بالای تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم مناسب حال همه افراد جامعه نیست و تنها افرادی را که صاحب پس انداز و اندوخته قبلی هستند را خانه دار می کند.

    وی در ادامه یادآور شد: پرداخت تسهیلات با حداقل نرخ بهره، ایجاد شهرک های جدید و دریافت اجاره ارزان قیمت ازجوانان گامی در راستای خانه دار شدن آنها است.

    اجاره به شرط تملیک

    هادی بهادری نائب رئیس دوم  کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:اجاره به شرط تملیک ، پرداخت وام های بلند مدت متناسب با تورم و تعیین اقساط به صورت پلکانی  و همچنین پرداخت وام با شرایط متعارف به بافت های فرسوده از جمله راهکارهای موثر در جهت خانه دار شدن جوانان در شرف ازدواج به شمار می رود .

    وی درخصوص صندوق پس انداز مسکن یکم  گفت: با وجود کمبود سرمایه در گردش این صندوق ، دولت باید منابع اولیه جهت پرداخت وام  به متقاضیان را فراهم نماید ضمن آنکه شرایط اخذ وام به جوانان نیز تسهیل شود.

    نائب رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود :ساخت و راه اندازی مسکن اجتماعی و اتمام کار مسکن مهر نیز مشکل جوانان از حیث تهیه مسکن را برطرف می کند.

    اقشار کم درآمد سهمی از وام های مسکن ندارند

    مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  امکان سپرده گذاری اولیه از سوی دهک های پایین جامعه در این صندوق پس انداز وجود ندارد از این رو منفعتی برای این قشر در بر ندارد.

    وی ادامه داد: جامعه هدف در تسهیلات این صندوق موجب اقشار متوسط جامعه  خواهند بود از این رو لازم است که دولت نسخه ای مشخص و شفاف برای دهک های پایین جامعه به کار گیرد .

    بائوج لاهوتی ادامه داد: در تمامی کشورهای دنیا دولت در بخش مسکن تسهیلات با بهره پایین و دوره بازپرداخت بلند مدت برای دهک های پایین جامعه در نظر می گیرد، که با توجه به درآمدهای ناچیز و اقساط بالای این طرح لازم است که دولت چنین تمهیداتی در جهت رفع مشکلات مسکن این خانوارها به کارگیرد .

    وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از جوانان در این بخش گفت: دولت باید شرایط متفاوتی  همچون نرخ سود بانکی 3 الی 4 درصد و بدون شرایط سپرده گذاری اولیه برای اقشار ضعیف اعمال نماید تا آنها همانند اقشار ضعیف از این طرح  بهره مند شوند.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت طی سه سال اخیر در بخش مسکن حمایت هایی از دهک های پایین جامعه به عمل نیاورده است، عنوان کرد: در شرایط فعلی با نبود تعادل در عرضه و تقاضا روبرو هستیم که درنهایت این امر درآینده ای نزدیک مشکلات بازار مسکن را تشدید می کند.

    برچسب ها