عصر خودرو

مدیرعامل منطقه آزاد کیش مطرح کرد

نیاز کشور به ۴۰۰ هواپیما با ۸۰ تا ۲۰۰ صندلی طی ۱۰ سال آینده

عصر بازار- مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت: ایران تا ۱۰ سال آینده نیاز به حداقل ۴۰۰ هواپیمای جدید دارد که از این تعداد حدود ۲۴۰ فروند هواپیما با ظرفیت ۸۰ تا۲۰۰ صندلی است.

نیاز کشور به ۴۰۰ هواپیما با ۸۰ تا ۲۰۰ صندلی طی ۱۰ سال آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، علی اصغر مونس در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه بین المللی هوایی و هوانوردی ایران اظهار کرد: جهان با سرعت خارق العاده ای در حال تغییر کردن است و تکنولوژی به عنوان عامل اصلی این تحولات ، مهم ترین تاثیر را در پدید آمدن عصر ارتباطات داشته است.

    مدیرعامل منطقه آزاد کیش تصریح کرد:اقتصاددانان توسعه و تنوع حمل و نقل را رمز کامیابی انسان در عصر حاضر دانسته و آنرا یکی از پایه های اساسی توسعه متوازن و پایدار کشورها می دانند چرا که شبکه های حمل و نقل با مولفه های مهمی چون اقتصاد، امنیت و عدالت ارتباط تنگاتنگ پیدا کرده‌اند. با مروری به فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، همبستگی مستقیم بین توسعه حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر به وضوح به چشم می خورد.

    وی با یادآوری اینکه یقینا اختراع هواپیما و دسترسی انسان به بزرگترین آرزوی خود یعنی پرواز , بزرگترین دستاورد بشر در حمل و نقل بوده و مهم ترین دلیل توسعه و پیشرفت سریع علمی و تکنولوژی در قرن بیستم است، افزود:
    جنگ جهانی دوم و تلاش کشورهای متخاصم برای برتری هوایی در میادین نبرد نیز سبب شد تا علوم و صنعت هوایی بسیار سریع رشد کرده و پس از جنگ , رشد خدمات حمل و نقل هوایی توانست به توسعه اقتصاد جهانی کمک شایانی کند.

    وی با بیان اینکه امروزه قریب به 1400 ایرلاین با 25 هزار فروند هواپیما در 50 هزار مسیر , بار و مسافر جابجا می‌کنند، تاکید کرد: درآمد حدود 2.5 تریلیون دلاری صنعت هوانوردی و اشتغال نزدیک به 60 میلیون نفر در این حوزه , حجم بزرگی از گردش مالی و مشاغل حمل و نقل را به این صنعت تخصیص داده است.

    به گفته مدیرعامل منطقه آزاد کیش، براساس آمارها تنها در سال 2013 بیش از سه میلیارد مسافر و 50 میلیون تن بار از طریق خطوط هوایی جابجا شده که به لحاظ ارزشی 35 درصد ارزش کل بار جابجا شده در جهان بوده است.

    مونس گفت: در همین سال در کشور ما نیز حدود 350 هزار پرواز انجام شده که در نتیجه 25 میلیون مسافر شامل 8.5 میلیون مسافر بین المللی و 16.5 میلیون مسافر داخلی جابجا شده اند.

    وی بیان کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته ، ترافیک حمل و نقل هوایی در جهان تا 15 سال آینده دو برابر خواهد شد و منطقه خاورمیانه در بین سایر مناطق جهان بیشترین رشد را به خود اختصاص می دهد.

    مونس در ادامه با بیان اینکه اگر زمان را به عنوان یک سرمایه و عامل سرعت بخشیدن به توسعه بدانیم , حمل و نقل هوایی در کوتاه کردن مسیر پیشرفت کشور نقش بسیار مهمی داشته و باید مورد توجه خاص قرار بگیرد، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع هوایی و هوانوردی کشور تا 10 سال آینده نیاز به حداقل 400  هواپیمای جدید دارد که از این تعداد حدود 240 فروند هواپیما با ظرفیت 80 تا200 صندلی است که بتوانند مسیر‌های داخلی و کشورهای اطراف را پوشش دهند و  بین 30 تا 40 درصد هم هواپیماهای پهن‌پیکر و دورپرواز هستند که عددی بین 120 تا 160 هواپیما را تشکیل می دهند.

    وی افزود: به نظر می رسد ظرفیت فرودگاهی کشور نیز با برنامه های توسعه طلبانه خرید هواپیماهای جدید همخوانی دارند.

    مونس ادامه داد: هرچند در حال حاضر از 69 فرودگاه غیرنظامی کشور , بنابر اظهار دست اندرکاران , تنها شش فرودگاه مهرآباد، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد و کیش اقتصادی هستند و بقیة  فرودگاه های کشور کم و بیش اقتصادی نیستند. لذا به نظر می رسد تنها توسعه فیزیکی نمی تواند در ارتقاء حمل و نقل هوایی کشور موثر باشد و باید ابعاد مختلف و موثر در توسعه این بخش مانند تشویق برای سرمایه گذاری خصوصی , تربیت نیروی متخصص و فرهنگ سازی و تبلیغات در جامعه را نیز همگام با توسعه فیزیکی درنظر گرفت.

    وی اظهار کرد: خوشبختانه پس از اجرای برجام و با تدبیر دولت یازدهم حرکت پرشتابی در حوزه حمل و نقل هوایی و صنایع وابسته آغاز شده و تبادلات بین المللی ایران در این بخش رونق روز افزون داشته است.

    وی یاد آور شد: از سرگیری پرواز شرکت‌های هواپیمایی بریتیش ایرویز، ایرفرانس، کی ال ام، لوفت هانزا و چند شرکت دیگر , صدور مجوز برای بیش از 66 هزار پرواز بین المللی , عقد قراردادهای خرید هوا پیماهای جدید , خرید تجهیزات مورد نیاز فرودگاهی و هدایت ناوبری جدید , برقراری پروازهای جدید در مسیر ایران به اروپا، ارتقاء ایمنی پروازهای هوایی به دلیل دسترسی به قطعات اصلی , از دستاوردهای مهم دولت در سه سال اخیر در این بخش بوده است.

    مدیرعامل منطقه آزاد کیش یادآور شد: صنعت توریسم به عنوان یکی از پردرآمدترین صنایع جهان در آغاز هزاره سوم بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی کشورها را بخود اختصاص داده و پس از صنعت نفت و خودرو سازی عظیم‌ترین شاخه اقتصادی شناخته می‌شود و سیستم حمل و نقل هوایی عمده‌ترین عنصر تشکیل دهنده صنعت گردشگری بین المللی است که بخشی از هزینه‌های گردشگران را به خود اختصا ص می‌‌دهد.

    وی ادامه داد: به طوری که در برنامه‌ریزی‌های مربوط به توسعه گردشگری، توجه به این بخش و ظرفیت‌های حال و آتی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و خواهد بود. همانطور که بارها شنیده ایم ایران جزو 10 کشور برتر در جذابیت های گردشگری است لیکن تنها نیم درصد از درآمدهای این صنعت را جذب نموده است و با توجه به اینکه غالب سفرهای بین المللی از دروازه های فرودگاهی آغاز می شود , برای دستیابی به درآمدهای گردشگری خارجی و افزایش چشمگیر اشتغال در این صنعت , نیازمند توسعه و بازسازی ناوگان هوایی و خدمات مربوطه هستیم.

    وی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد کیش با هدف تبدیل کردن کیش به یکی از مقاصد گردشگری بین المللی , اقدامات گسترده‌ای در زمینه خدمات حمل و نقل هوایی شامل توسعه فرودگاهی و توسعه ناوگان هوایی انجام داده است، گفت:

    بر این اساس با تخصیص 4 هزار میلیارد ریال بودجه , پروژه هایی مانند ساخت ترمینال بین المللی کیش بازیربنای 42هزار مترمربع و با ظرفیت پذیرش 5/4 میلیون مسافر در سال , خرید تجهیزات ناوبری و هوانوردی , ترمیم و تعریض باند جنوبی برای پذیرش هواپیماهای پهن پیکر مانند ایرباس  A380 و توسعه تجهیزات زمینی در دست اقدام بوده یا به پایان رسیده است.

    وی بیان کرد: همچنین برای توسعه فرودگاه جزیره هندورابی , با هزار میلیارد ریال بودجه , پروژه احداث باند فرودگاه و سطوح عوامل پروازی اجرا شده که عملیات ساخت باند پروازی آن به پایان رسیده است. شرکت هواپیمایی کیش نیز برای افزایش ناوگان هوایی خود ، خرید ده فروند هواپیمای جدید را در دستور کار قرار داده است که بتازگی 4 فروند هواپیما خریداری و به ناوگان خود افزوده است. در پایان از خداوند متعال برای تمامی مسئولان برگزار کننده ، شرکت کنندگان ، متخصصان ، خبرنگاران و کارشناسان داخلی و خارجی حاضر در این مراسم , سلامتی و توفیق روزافزون مسئلت می نمایم و امیدوارم که با تلاش شما بزرگواران نتایج برگزاری این نمایشگاه مهم , به ویژه در این مقطع حساس , سرعت گام های توسعه کشور را به سوی اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برنامه های توسعه طلبانه دولت تدبیر و امید  افزایش دهد.

    برچسب ها