عصر خودرو

وزیر تجارت خارجی مالزی:

گفت وگوهای توافق تجارت آزاد با ایران در حال انجام است

عصر بازار- وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی از انجام گفت وگوهای توافق تجارت آزاد با ایران خبر داد و اعلام کرد که در قالب این قبیل توافق ها مالزی در پی توسعه تجارت خود با سایر کشورها است.

گفت وگوهای توافق تجارت آزاد با ایران در حال انجام است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'مصطفی محمد' وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی روز سه شنبه تاکید کرد که مالزی در حال حاضر با 13 کشور توافق تجارت آزاد دارد.
    وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی در ادامه تشریح کرد که ایران علاقمند به توافق تجارت آزاد با مالزی است.
    به نوشته روز چهارشنبه تارنمای خبری 'برتیا دیلی'، 'مصطفی محمد' که در مورد سرانجام توافق همکاری های دو سوی اقیانوس آرام موسوم به 'تی.پی.پی' در پارلمان این کشور سخن می گفت، تصریح کرد که مالزی با استفاده از قالب این توافق خواستار افزایش فرصت های تجاری خود با سایر کشورها است و می تواند با استفاده از قالب این توافق و اجرای سیاست های داخلی به منافع تجاری اش دست یابد.
    وی اوایل ماه جاری در صدر هیات تجاری بزرگی با هدف مذاکره با مقامات ایرانی و توسعه روابط تجاری دو کشور به تهران سفر کرد.
    وی در این سفر سه روزه ضمن دیدار با مقامات عالی رتبه ایرانی از تمایل کشورش برای افزایش مناسبات تجاری با ایران در بخش های مختلف از جمله نفت و گاز، گردشگری، آموزش و صنعت خودرو خبر داد.
    مالزی با گام های آهسته و محتاطانه ای پس از باز شدن درهای تجارت ایران به بازارهای جهانی در دوران پسابرجام به تدریج علاقه خود را برای حضور در بازار ایران نشان داد که این علاقمندی پس از سفر دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران تکاپوی بیشتری به خود گرفت که نتایج آن را می توان در آمار پایانی سال جاری میلادی مشاهده کرد.
    براساس آمار منتشر شده، روابط تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی با 12 درصد کاهش، به یک میلیارد و 950 میلیون رینگیت (حدود 487 میلیون دلار) رسید.
    واردات مالزی از ایران نیز سال گذشته با کاهش 25.6 درصدی به 139 میلیون و 500 هزار رینگیت (حدود 34 میلیون دلار) کاهش یافت که این رقم سال پیش از آن 187 میلیون و 400 هزار رینگیت (حدود 46 میلیون دلار) بود.

    برچسب ها