عصر خودرو

معاون زنگنه خبر داد:

نوسازی۱۴میلیارد دلاری پالایشگاه‌های نفت

عصر بازار- معاون وزیر نفت با اشاره به هزینه ۱۴ میلیارد دلاری برای اصلاح پالایشگاه‌های موجود نفت کشور، اعلام کرد: با وجود کاهش قیمت نفت، احداث پالایشگاه نفت در ایران کماکان دارای توجیه اقتصادی است.

نوسازی۱۴میلیارد دلاری پالایشگاه‌های نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عباس کاظمی در تشریح مهمترین برنامه‌های پالایشگاه سازی ایران، گفت: پس از ورود به دوره پسا برجام، استقبال زیادی از سرمایه گذاران خارجی به ویژه شرکت‌هایی از کره جنوبی و ژاپن برای اصلاح پالایشگاه‌های قدیمی نفتی انجام شده است.

    معاون وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون پالایشگاه‌های قدیمی نفت دارای تولید نفت کوره بسیار بالایی هستند، تصریح کرد: بر این اساس کاهش تولید نفت کوره و افزایش ظرفیت تولید محصولاتی با ارزش افزوده در پالایشگاه‌های نفت کشور به عنوان اولویت دارترین برنامه اجرایی در دستور کار قرار گرفته است.

    مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هم اکنون روند مذاکرات با شرکت دایلم کره جنوبی برای اجرای طرح کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه اصفهان از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اظهار داشت: علاوه بر این گفتگوهایی با شرکت هایی از ژاپن و کره جنوبی برای اصلاح وضعیت تولید نفت کوره در پالایشگاه‌های نفت بندرعباس و تهران انجام شده است.

    این مقام مسئول با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با دو شرکت ژاپنی JCCP و JGC   برای کاهش ظرفیت تولید نفت کوره در برخی از پالایشگاه‌های کشور، بیان کرد: مذاکرات با چینی‌ها هم برای اجرای طرح تثبیت و کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه نفت آبادان هم وارد مراحل نهایی شده است.

    وی با یادآوری اینکه هم اکنون بازگشایی خط اعتباری چین برای اجرای طرح جدید توسعه‌ای پالایشگاه آبادان در مرحله اخذ مصوبات از دولت چین بوده و در بخش ایرانی هم به دنبال اخذ تضامین از بانک مرکزی برای سرمایه گذار بخش خصوصی هستیم، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود تا چند هفته آینده به طور رسمی عملیات اجرایی این طرح عظیم پالایشگاهی آغاز شود.

    کاظمی در ادامه با بیان اینکه در مجموع برای اصلاح روند تولید و کاهش ظرفیت تولید نفت کوره در پالایشگاه نفت کشور شامل تهران، بندرعباس، اصفهان، تبریز، آبادان و ... به حدود 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است، تبیین کرد: در صورت اجرای طرح‌ها، علاوه بر ارتقای استاندارد تولید محصولات نفتی به یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا، سهم تولید نفت کوره در سبد محصولات پالایشگاهی ایران به کمتر از 10 درصد کاهش می‌یابد.

    معاون وزیر نفت با اعلام اینکه قطعا کاهش ظرفیت تولید نفت کوره منجر به افزایش حاشیه سود فعالیت پالایشگاه‌های نفت کشور خواهد شد، افزود: در کنار سرمایه گذارانی از کره جنوبی و ژاپن، اخیرا دور جدید گفتگوها با شرکت‌های آلمانی هم برای اصلاح پالایشگاه‌های نفت کشور آغاز شده است.

    این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت پالایشگاه نفت هنوز توجیه اقتصادی دارد؟ توضیح داد: احداث پالایشگاه نفت در کشور در راستای سیاست‌های جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بوده و ایران به دنبال اصلاح و یا احداث پالایشگاه‌های موجود و یا جدید نفتی است.

    مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه احداث پالایشگاه نفت در ایران با هر قیمت نفت خام دارای توجیه اقتصادی است، خاطرنشان کرد: احداث پالایشگاه با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن قطعا برای اقتصاد کشور دستاوردهای متعددی به همراه دارد.

    برچسب ها