عصر خودرو

توصیه پارلمان پاکستان به دولت:

'آی.پی' هرچه سریع تر تکمیل شود

عصر بازار- رئیس کمیسیون ویژه راهروی اقتصادی چین-پاکستان در پارلمان پاکستان خطاب به دولت این کشور توصیه کرد که طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان(آی.پی) را هرچه سریع تر تکمیل کند زیرا تکمیل این طرح موجب ثبات و رونق اقتصادی پاکستان و منطقه خواهد شد.

'آی.پی' هرچه سریع تر تکمیل شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'مشاهد حسین سید'  گفت: بزرگ ترین مانع پیش روی اجرای طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان، تحریم ها بود که برداشته شده است و دولت پاکستان باید احداث خط لوله در خاک خود را به سرعت انجام دهد و به این طرح بزرگ، جامه عمل بپوشاند.

    ** دولت آمریکا مخالف اجرای طرح آی-پی نیست
    وی در پاسخ به این سوال ایرنا که شما به عنوان یک سناتور برجسته و رئیس کمیسیون ویژه راهروی اقتصادی چین-پاکستان در پارلمان، چه توصیه ای به دولت اسلام آباد درخصوص طرح آی.پی دارید، گفت: زمانی مهم ترین مانع در مسیر اجرای این طرح، تحریم های آمریکا بود اما اکنون آمریکایی ها دیگر مخالفتی با این طرح ندارند بنابراین دولت پاکستان باید بدون فوت وقت، این طرح حیاتی را اجرایی کند.
    مشاهد حسین سید با اشاره به بحران جدی کمبود انرژی در پاکستان، گفت: طرح آی.پی هرچه زودتر اجرا شود، برای پاکستان بهتر خواهد بود و می تواند گره از مشکلات زیادی در بخش انرژی پاکستان باز کند.

    ** از تمایل ایران به پیوستن به راهروی اقتصادی چین-پاکستان خوشحالیم
    رئیس کمیسیون ویژه راهروی اقتصادی چین-پاکستان در پارلمان این کشور در خصوص اعلام آمادگی ایران برای پیوستن به راهروی اقتصادی چین-پاکستان و مشارکت در اجرای طرح ها و زیرمجموعه های این پروژه بزرگ گفت: زمانی که حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و نواز شریف نخست وزیر پاکستان حدود دو ماه پیش در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ملاقات کردند و طرف ایرانی برای پیوستن به راهروی اقتصادی مذکور اعلام آمادگی کرد، بسیار خوشحال شدیم.
    وی افزود: همچنین موضع ایران مبنی بر مکمل بودن بندر گوادر و بندر چابهار برای ما خوشحال کننده است.
    مشاهد حسین سید با اشاره به تاکید رئیس جمهوری اسلامی ایران بر اینکه 'ایران، امنیت پاکستان را امنیت خود می داند'، این سخن دکتر حسن روحانی را حائز اهمیت فراوان برای پاکستان دانست و گفت: پاکستان هم متقابلا امنیت، ثبات و پیشرفت ایران را امنیت، ثبات و پیشرفت خود می داند.

    ** راهروی اقتصادی چین-پاکستان، مسیر آینده انتقال انرژی ایران به چین
    این نماینده ارشد سنای پاکستان در پاسخ به این سوال که آیا راهروی اقتصادی چین-پاکستان این قابلیت را خواهد داشت که به عنوان مسیری جدید برای صادرات انرژی ایران به چین محسوب شود، گفت: چنین امکانی در آینده کاملا در دسترس خواهد بود و ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین صادر کنندگان انرژی به چین، می تواند مسیری جدید برای این صادرات پیدا کند ضمن اینکه راهروی اقتصادی چین-پاکستان می تواند مسیر دوطرفه برای مبادلات تجاری دوسویه ایران و چین باشد.
    وی افزود: اما آنچه برای پاکستان از اولویت بیشتری برخوردار است، تکمیل و راه اندازی طرح های انتقال انرژی از ایران به پاکستان از جمله خط لوله گاز و افزایش صادرات برق پاکستان است.

    ** بازگشت دوباره هند به خط لوله گاز ایران دور از انتظار نیست
    مشاهد حسین سید در ادامه گفت: در صورتی که خط لوله گاز ایران-پاکستان اجرا و گاز در آن جریان یابد، چه بسا هندی ها که در سال های گذشته بنا به دلایلی از این طرح کنار کشیدند، بار دیگر بخواهند به این طرح ارزشمند ملحق شوند.
    وی گفت: ما معتقدیم هند باید بار دیگر به این طرح ملحق شود و پیوستن هند به این طرح بزرگ انرژی، می تواند فضای جدید همکاری میان هند، ایران، پاکستان و حتی چین و روسیه ایجاد کند.

    ** ایده تشکیل 'اتحادیه آسیایی جدید' با حضور ایران، چین و پاکستان
    مشاهد حسین در بخشی دیگر از این گفت وگو به سفر ماه گذشته خود به واشنگتن به عنوان نماینده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور کشمیر و ملاقات با بسیاری از مسئولان و مقامات آمریکایی اشاره کرد و گفت: در این سفر در ملاقات هایی که با مقامات آمریکایی داشتم، ایده تشکیل یک 'اتحادیه آسیایی جدید و قدرتمندتر از سارک(سازمان همکاری های منطقه ای جنوب آسیا)' را مطرح کردم و گفتم که چنین اتحادیه ای می تواند با حضور ایران، چین، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی و حتی هند تشکیل شود.
    وی در توضیح دلایل خود برای مطرح کردن این ایده جدید گفت: امروز منطقه شاهد یک سری واقعیت های جدید است و آنچه امروز در منطقه ما در حال رخ دادن است، ظهور و بروز یک پدیده نو به نام 'جنوب آسیا'ی جدید است که از طریق شریان های اقتصادی، انرژی، بندرها و خطوط لوله انتقال انرژی درحال رسیدن به یک انسجام و در هم تنیدگی است.
    این سیاستمدار پاکستانی گفت: در ملاقات های خود با مقامات واشنگتن، تاکید کردم که شرایط جدید آسیا ایجاب می کند که یک اتحاد منطقه ای جدید و قدرتمندتر از اتحادیه ها و سازمان های منطقه ای کنونی با حضور همه کشورهای آسیای جنوبی و آسیای مرکزی به ویژه ایران، چین و پاکستان می تواند شکل بگیرد و یک شبکه همکاری های گسترده در آسیا ایجاد شود.

    ** رویکردهای قدیمی برای محدود کردن ایران منسوخ شده است
    مشاهد حسین سید افزود: سیاست های قدیمی از جمله تلاش برخی قدرت ها برای محدود کردن ایران و مهار کردن قدرت غیرقابل انکار چین دیگر منسوخ شده و ناکام مانده است.
    'این کشورها و سایر قدرت های آسیایی امروز خود بخشی از راه حل مسائل و مشکلات منطقه ای و بین المللی هستند. بنابراین شکل گیری همکاری منسجم تر و سازمان یافته تر میان کشورهای آسیایی، امروز ضرورتی اجتناب ناپذیر است.'

    برچسب ها