عصر خودرو

پروژه‌های ال.ان.جی توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهند

عصر بازار- به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری برای احداث واحدهای ال.ان.جی، اقتصادی بودن این پروژه‌ها نیازمند تضمین بلندمدت خرید این محصول توسط کشورهای واردکننده است که معمولا طی قراردادهای ۲۰ ساله انجام می‌شود.

پروژه‌های ال.ان.جی توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، کاهش قیمت نفت در سال گذشته و به تبع آن کاهش قیمت گاز و از طرفی نیز اشباع بودن بازار ال. ان. جی موجب شده است خریداران ال. ان. جی به سمت عقد قراردادهای کوتاه مدت و در حجم‌های مبادله پایین بروند. در این شرایط دیگر احداث واحدهای ال. ان. جی برای صادرکنندگان توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

    بلومبرگ گزارش داد که گرانت کینگ مدیرعامل شرکت آریجین انرژی که یکی از شرکت‌های فعال استرالیایی در حوزه خرید و فروش نفت و گاز است، در نشستی با خبرنگاران گفته است: «واردکنندگان آسیایی تمایل بیشتری به قراردادهای کوتاه مدت واردات گاز پیدا کرده‌اند؛ بنابراین پروژه‌های احداث ال. ان. جی در مدل اقتصادی که تاکنون داشته‌اند توجیه اقتصادی خود را از دست داده‌اند.»

    وی همچنین افزوده است: «خریداران ال. ان. جی همواره به دنبال بستن قراردادهای با حجم کمتر و زمان کوتاه‌تر هستند و این موضوع احداث واحدهای جدید ال. ان. جی را مشکل‌تر می‌کند. معمولا پروژه‌های ال. ان. جی با هدف‌گذاری قراردادهای 20ساله احداث می‌شوند اما در شرایط فعلی دست‌یابی به این هدف بسیار دشوار شده است، ما در زمان آغاز پروژه کاهش تعداد مشتریان را پیش‌بینی می‌کردیم اما با فضای فعلی بستن قراردادهایی با این مدت بسیار دشوار است.»

    با توجه به اشباع بودن بازار ال. ان. جی و وجود مازاد عرضه در این بازار، خریداران عمده دنیا به ویژه خریداران آسیایی فضای فعلی را به عنوان یک فرصت تلقی می‌کنند و تلاش دارند با عقد قراردادهای جدید علاوه بر کاهش بیشتر قیمت گاز، سبد تامین انرژی خود را نیز متنوع‌تر کنند. همچنین برخی از کشورهای واردکننده بدنبال تجدیدنظر در قراردادهای بلندمدت خود و کاهش قیمت در این قراردادها نیز هستند. به عنوان مثال در ماه‌های گذشته هند و چین مذاکراتی را جهت تجدیدنظر در قراردادهای بلندمدت خود انجام داده‌اند.

    به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری برای احداث واحدهای ال. ان. جی، کشورهای صادرکننده باید یک خریدار بلندمدت برای ال. ان. جی صادراتی خود داشته باشند تا احداث پروژه‌های ال. ان. جی اقتصادی شود. بنابراین عمده قراردادهای ال. ان. جی بلندمدت و معمولا 20 ساله هستند. در حال حاضر با توجه به کاهش قیمت نفت در سال گذشته و به تبع آن کاهش قیمت گاز و از طرف دیگر اشباع بودن بازار ال. ان. جی، خریداران ال. ان. جی به سمت عقد قراردادهای کوتاه مدت و در حجم‌های مبادله پایین حرکت کرده‌اند. در این شرایط اقتصادی بودن احداث واحدهای ال. ان. جی برای صادرکنندگان این محصول محل چالش جدی است.

    برچسب ها