عصر خودرو

ایران بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به فرانسه شد

عصر بازار- ایران در سپتامبر برای نخستین بار از زمانی که با لغو تحریمهای غربی، صادرات نفت به فرانسه را آغاز کرد، به بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به این کشور اروپایی تبدیل شد.

ایران بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به فرانسه شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، صادرات نفت ایران به فرانسه در سپتامبر به بیش از 200 هزار بشکه در روز رسید و میزان صادرات ایران بالاتر از رقیبانی شامل نیجریه با 185 هزار بشکه در روز و روسیه و قزاقستان بود.

    ایران تا آوریل امسال به دلیل تحریم‌های هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا، صادرات نفت به فرانسه نداشت. این کشور همچنین از زمان پایان تحریم‌ها تولیدش را بیش از 800 هزار بشکه در روز افزایش داده و به 3.68 میلیون بشکه در اکتبر رساند. ایران در زمانی به بازارهای جهانی نفت بازگشت که سایر تولیدکنندگان در رقابت دشوار برای سهم بازار قرار دارند و پیشرفت قابل توجهی برای تامین نفت فرانسه داشته است.

    در حالیکه صادرات نفت ایران به فرانسه افزایش یافت، صادرات رقیبان این کشور با کاهش روبه‌رو شد. صادرات نفت عربستان به فرانسه به 80 هزار بشکه در روز در سپتامبر کاهش یافت که پایین‌ترین میزان صادرات این کشور از دسامبر سال 2012 بود. همچنین میزان صادرات عربستان به فرانسه پایین‌ترین میزان صادرات ماهانه از ژانویه سال 2012 به این سو بود.

    در شرایطی که صادرات بالایی به اروپا انجام شود رقابت صادرکنندگان به این منطقه دشوارتر می‌شود. صادرات نفت عراق به فرانسه در سپتامبر به 1000 بشکه در مقایسه با 110 بشکه در مدت مشابه سال گذشته رسید.

    اگرچه عربستان سعودی  با صادرات‌ 160 هزار بشکه در روز، همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به فرانسه در 9 ماه نخست سال جاری بوده است اما صادراتش همچنان 29 درصد نسبت به 225 هزار بشکه در مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد با اینهمه این کشور بالاتر از قزاقستان قرار دارد که صادراتش با 14 درصد کاهش در سال جاری، به 140 هزار بشکه در روز رسیده است. صادرات روسیه با 27 درصد افزایش، به 120 هزار بشکه در روز رسیده اما صادرات نفت نیجریه با 12 درصد کاهش، به 115 هزار بشکه در روز بالغ شده‌است.

    فرانسه همچنین شاهد افزایش حجم واردات نفت خام آمریکا بوده است. اگرچه واردات از این کشور نسبتا اندک مانده اما در سپتامبر به بالاترین سطح از زمان آغاز صادرات نفت آمریکا به اروپا رسید. فرانسه در سپتامبر 35 هزار بشکه در روز نفت خام آمریکا را وارد کرد. 

    واردات نفت خام توتال فرانسه در سپتامبر به بیش از 1.1 میلیون بشکه در روز رسید که 10 درصد در مقایسه با سپتامبر سال گذشته کاهش داشت.

    بر اساس گزارش پایگاه خبری آرگوس، واردات نفت خام فرانسه در 9 ماه نخست سال جاری حدود 1.1 میلیون بشکه در روز بود که سه درصد در مقایسه با مدت مشابه سال 2015 کاهش داشت.

    برچسب ها