عصر خودرو

پایان تعمیرات اساسی در مناطق پنج‎گانه عملیاتی;

زاگرس جنوبی آماده تامین روزانه۲۲۰ میلیون متر مکعب گاز است

عصر بازار- تعمیرات اساسی در پنج منطقه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی پایان یافت؛ به این ترتیب این شرکت برای افزایش تولید گاز تا حدود ۲۲۰ میلیون متر مکعب در روز متناسب با نیاز مصرفی کشور در ماه‎های سرد سال آمادگی پیدا کرده است.

زاگرس جنوبی آماده تامین روزانه۲۲۰ میلیون متر مکعب گاز است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی به عنوان یکی از سه شرکت زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که مسئولیت تامین بیش از 30 درصد گاز مصرفی کشور را بر عهده دارد، با پایان تعمیرات اساسی در مناطق عملیاتی و میدان های تولیدی خود مطابق با برنامه زمانبندی، برای تامین نیاز رو به افزایش مردم به گاز در ماه های سرد سال آماده شده است.

    حسن ظفرآبادی، رئیس برنامه ریزی و مهندسی تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در این باره می گوید: در مجموع در فرایند تعمیرات اساسی این شرکت در سال ٩٥، ٢٢٨ هزار و ٦٨٥ نفر ساعت کار بدون هیچ حادثه ای انجام شد.

    وی ادامه می دهد: در تعمیرات اساسی امسال، تعمیرات بر روی بیش از ٢٣ هزار متر خط لوله انجام شد؛ بیش از ٢ هزار و 300 متر خط لوله تعویض شد و حدود ١٨ هزار متر لوله تحت پوشش های مختلف نظیر نوار سرد، رنگ پلی یورتان و پوشش خود ترمیمی  قرار گرفت.

    ظفرآبادی، تعمیرات اساسی ایستگاه تقویت فشار گاز نار، رنگ آمیزی و تعمیرات پالایشگاه گاز فراشبند، بازرسی و تعمیرات 21 مخزن، تعمیر مرکز CPF سروستان و تعمیر تجهیزات مراکز جمع آوری در تمامی مناطق را از دیگر اقدام های انجام شده در ماه های اخیر عنوان می کند.

    شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی دارای پنج منطقه عملیاتی نار و کنگان، آغار و دالان، پارسیان، سرخون و گشوی جنوبی و سروستان و سعادت آباد و مشتمل بر 9 میدان گازی در حال تولید آغار، دالان، نار، کنگان، سرخون، تابناک، هما، وراوی و شانول و ٢ میدان نفتی سعادت آباد و سروستان است.

    علاوه بر این میدان ها، 37 میدان اکتشافی جدید در حوزه عملیاتی این شرکت قرار دارد که طی سالهای آتی توسعه و راه اندازی تعدادی از آنها در برنامه است.

    ظفرآبادی درباره تعمیرات اساسی انجام شده در این شرکت، به تعمیر و بازسازی شیرآلات، پمپ و ترانس خط هوایی و تعمیرات توربین های گازی SGT ٤۰۰ نیز اشاره می کند. به گفته وی، 53 قطعه داخلی شیر و کمپرسور در مسیر اجرای عملیات تعمیرات ساخته شد و عملکرد کمپرسورهای گازی و سیستم کنترل توربین های گازی ایستگاه تقویت فشار گاز نار بهبود پیدا کرده است.

    منطقه عملیاتی آغار و دالان

    ناصر نامداری، جانشین رئیس منطقه عملیاتی آغار و دالان درباره فعالیت‎های تعمیراتی این منطقه، به تعمیرات در بخش‎های مختلف خطوط لوله جریانی، جمع آوری و نصب تجهیزات سرچاهی و درون چاهی، توپکرانی و رنگ آمیزی تاسیسات اشاره می کند.

    وی می گوید: ساخت کارت الکترونیک شیرهای MOV و ساخت چندراهه (Choke Manifold) برای انجام آزمایشهای سرچاهی با استفاده از توانمندی کارکنان منطقه، توپکرانی هوشمند تعدادی از خطوط لوله خروجی چاه ها و مراکز جمع آوری و نصب محفظه ارسال و دریافت توپک در مسیر خط هشت اینچ ارسال مایعات گازی به بندر طاهری از فعالیت های شاخص منطقه آغار و دالان در نیمه نخست امسال است.

    ناحیه آغار شامل چهار مرکز جمع آوری و یک مرکز تفکیک و ناحیه دالان شامل سه مرکز جمع آوری و یک واحد فراورش به ظرفیت ٤٤ میلیون متر مکعب است.

    این منطقه عملیاتی در روزهای اخیر میزبان کورش کرمپور، دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم بود. کرمپور در این بازدید از تلاش کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در مسیر تولید گاز و به ویژه ساخت داخلی بسیاری از قطعات مورد نیاز صنعت نفت قدردانی کرد.

    منطقه عملیاتی نار و کنگان

    مهران پوراحمدیان، رئیس اداره تعمیرات منطقه عملیاتی نار و کنگان نیز درباره تعمیرات اساسی در این منطقه از پایان موفقیت آمیز تعمیرات اضطراری کمپرسور گازی ردیف دوم ایستگاه تقویت فشار گاز نار و شیرآلات ورودی و خروجی این ایستگاه در منطقه عملیاتی نار و کنگان خبر می دهد.

    وی درباره مراحل این عملیات توضیح می دهد: تعمیرات صورت گرفته که همزمان با توقف تولید ایستگاه تقویت فشار گاز در کمترین زمان ممکن انجام شد، شامل اقدام هایی از جمله نصب شیر 30 اینچ خروجی گاز در محوطه ارسال و دریافت توپک (PIG LUNCHER)، نصب ٢ عدد شیر 20 و 18 اینچ مربوط به ورودی و خروجی کمپرسور گازی ردیف دوم ایستگاه و رفع اشکال و در سرویس قرار دادن سیستم CO٢ ردیف دوم کمپرسور بوده است.

    منطقه عملیاتی نار و کنگان یکی از مناطق تحت پوشش شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که از توان تولید روزانه حدود 90 میلیون متر مکعب گاز برخوردار است.

    منطقه عملیاتی پارسیان

    سید بدیع‎اله موسوی، رئیس منطقه عملیاتی پارسیان هم درباره تعمیرات اساسی مراکز تفکیک و جمع‎آوری، خطوط انتقال برق و خطوط لوله در این منطقه صحبت می کند و می گوید: تعمیرات اساسی امسال یکی از گسترده ترین تعمیرات اساسی منطقه عملیاتی پارسیان بوده است.

    وی ادامه می دهد: ایمن سازی خطوط لوله 30 اینچ جریانی ارسال گاز به پالایشگاه گاز پارسیان و خطوط لوله 10 اینچ و 24 اینچ جریانی چاه‎های میدان گازی تابناک به منظور حفظ تولید پایدار به‎ویژه در آستانه فصول سرد سال از جمله اقدام‎های انجام شده در فرایند تعمیرات اساسی منطقه پارسیان بوده است.

    موسوی تعمیرات انجام شده بر روی خطوط لوله 24و 30 اینچ و تأسیسات مراکز جمع‎آوری شماره ١، ٢ و ٣ تابناک را در بازه زمانی 12روز به صورت شبانه روزی از مهمترین کارهای انجام شده عنوان می کند.

    به گفته وی، تعمیرات مراکز جمع آوری هما، شانول، تابناک، وراوی، مرکز تفکیک و خطوط انتقال برق نیز همزمان انجام شده است.

    منطقه عملیاتی پارسیان مشتمل بر چهار میدان فعال عملیاتی شامل تابناک، هما، شانول و وراوی است که در جنوب استان فارس و در مجاورت شهرستان‎های پارسیان، لامرد، مهر و خنج قرار گرفته‎اند و در مجموع روزانه حدود 80 میلیون متر مکعب گاز تولید و به پالایشگاه گاز پارسیان ارسال می کنند.

    منطقه عملیاتی سروستان و سعادت آباد

    علی مفتح، سرپرست منطقه عملیاتی سروستان و سعادت آباد است. وی نیز درباره تعمیرات اساسی مجتمع فراورشی شهید دست بالا در این منطقه توضیح می دهد و می گوید: تعمیرات اساسی شامل تعمیرات خطوط لوله، مکانیک، برق، ابزاردقیق و بازرسی فنی در این مجتمع فراورشی در ٢ بخش انجام شد.

    بر اساس اعلام وی، در بخش اول، تعمیرات اساسی آماده سازی بیش از 20 تفکیک گر، برج هیدروژن سولفوره، نمک گیر برقی، ریبویلر و مخزن ذخیره نفت جهت بازرسی داخلی انجام شد که پس از بازرسی، عملیات جوشکاری، رنگ آمیزی و دیگر اقدام های لازم نیز صورت گرفت.

    مفتح درباره تعمیرات در بخش دوم ادامه می دهد: در این بخش، تعمیرات اساسی برشکاری و جوشکاری خطوط لوله گاز خروجی مخازن به مشعل هوایی، نصب دستگاه هوشمند تحلیلگر پایه  آب و رسوب پایه (BS&W analyzer) روی خط لوله نفت خروجی از واحدهای نمکزدایی و شیرین سازی و نصب فلنج های عایق و کیت های مربوطه انجام شده است.

    آزمایش های رادیوگرافی، کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق، اصلاحیه های سیستم کنترل، تست رله های حفاظتی و تعمیرات اساسی خطوط انتقال و توزیع برق 66 و 20 کیلوولت از دیگر اقدام هایی است که به گفته مفتح در بخش دوم تعمیرات مجتمع فرآورشی شهید دست بالا اجرایی شده است.

    این تعمیرات با وجود حجم زیاد کار و زمان کم، با رعایت مسائل ایمنی و در زمان مقرر به پایان رسیده است.

    منطقه سروستان و سعادت آباد مشتمل بر ٢ میدان نفتی سروستان و سعادت آباد است که در مجموع هم اکنون روزانه حدود هفت هزار بشکه نفت از این میادین برداشت می شود.

    منطقه عملیاتی سرخون و گشوی جنوبی

    تعمیرات اساسی تسهیلات سرچاهی منطقه عملیاتی سرخون و گشوی جنوبی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی هم براساس برنامه زمانبندی به پایان رسیده است.

    در تعمیرات اساسی این منطقه می توان به گریس کاری و تعمیر انواع شیرآلات سرچاهی، جوشکاری و اصلاح چاه‌های 5 و 14 سرخون، سرویس و رفع عیب مدارهای هیدرولیک و الکتریکی تابلوهای کنترل سرچاهی آچارکشی، رفع عیب همه خطوط برق 20 کیلو وات و ترانسفورماتورهای موجود اشاره کرد.

    غلامحسین منتظری، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در روزهای اخیر برای بررسی الزامات تحقق تولید تکلیفی در این منطقه حضور پیدا کرد.

    منطقه عملیاتی سرخون و گشوی جنوبی شامل میدان های گازی سرخون و گشوی جنوبی است و در حال حاضر تنها میدان فعال این منطقه میدان سرخون با ظرفیت تولید 9 میلیون متر مکعب گاز در روز و 21 حلقه چاه فعال گازی است. توسعه میدان گشوی جنوبی هم در این منطقه در برنامه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قرار دارد. میدان گازی سرخون در 20 کیلومتری شمال شرقی بندرعباس واقع شده و گاز تولیدی این میدان به پالایشگاه گاز سرخون ارسال می شود.

    برچسب ها