عصر خودرو

همزمان با ورود نفت به عصر «ترامپ»؛

رکورد ارزان‌فروشی نفت ایران شکست

طلای سیاه ۴ دلار ارزان شد

عصر بازار- همزمان با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و وقوع شوک جدید نفتی در بازار، قیمت هر بشکه نفت سبک و سنگین ایران، کاهشی بیش از چهار دلاری را تجربه کرد.

رکورد ارزان‌فروشی نفت ایران شکست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، همزمان با انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا و شوک این انتخاب به بازار طلای سیاه، قیمت اکثر شاخص‌های معتبر نفت‌خام جهان در معاملات منتهی به چهارم نوامبر 2016 با کاهشی بین سه تا چهار دلاری در هر بشکه همراه شده است.

    به عبارت دیگر، پس از ثبت رکورد افزایش صادرات نفت‌خام ایران در پسابرجام، این روزها به واسطه کاهش قیمت‌ها رکورد جدیدی برای ارزان‌فروشی نفت ایران و سایر شاخص‌های معتبر جهان به ثبت رسیده است.

    مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت، هفته جاری با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت قیمت‌گذاری نفت خام صادراتی ایران در بازار، اعلام کرد: قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به جمعه (١٤ آبان ماه) با چهار دلار و ٣٨ سنت کاهش، به ٤٣ دلار و سه سنت برای هر بشکه رسید.

    علاوه بر این، قیمت نفت‌خام سنگین ایران هم با چهار دلار و ٨٢ سنت کاهش، در محدوده ٤١ دلار و ٨٢ سنت در بازار داد و ستد شده است تا دست‌کم، در طول یک هفته نخست انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، قیمت طلای سیاه صادراتی ایران در ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در بازار، ارزان‌تر شود.

    از سوی دیگر، از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون متوسط قیمت هر بشکه نفت‌خام سنگین ایران، به حدود ٣٧ دلار و ٧٤ سنت رسیده است که حدود 12 دلار ارزان‌تر از متوسط قیمت فروش نفت ایران در سال 2015 میلادی است. بر این اساس، از ابتدای سال میلادی تاکنون هم، متوسط قیمت هر بشکه نفت‌خام سبک صادراتی ایران حدود ٣٩ دلار و ٧٨ سنت بوده که حدود 10 دلار ارزان‌تر از قیمت نفت سبک صادراتی ایران در سال 2015 میلادی است.

    بر اساس این گزارش، قیمت نفت صادراتی ایران در حالی از ابتدای سال 2016 میلادی تا کنون، روندی کاهشی را در مقایسه با سال 2015 میلادی تجربه کرده که هم‌اکنون حجم صادرات نفت ایران با ثبت رکوردی جدید، به دو میلیون و 440 هزار بشکه در روز رسیده است.

    در این بین با توجه به توافق اولیه اکثر اعضای اوپک بر سر اجرای فریز نفتی، پیش‌بینی می‌شود در صورت توافق برای اجرای این پروژه، تا حدودی قیمت طلای سیاه در بازار بهبود یابد.

    برچسب ها